Marketing Report
113 ontwikkelt in samenwerking met KesselsKramer publiekscampagne 1K Z1E J3

113 ontwikkelt in samenwerking met KesselsKramer publiekscampagne 1K Z1E J3

Stichting 113 Zelfmoordpreventie, de nationale organisatie voor preventie van suïcide heeft samen met KesselsKramer een publiekscampagne ontwikkeld om heel Nederland te betrekken bij het kunnen voorkomen van zelfdoding. Vrijdag 10 september is het World Suicide Prevention Day, aanleiding om op die dag de cmpagne te starten.

1K Z1E J3 

Wie denkt aan zelfdoding, voelt zich vaak eenzaam en onbegrepen. Stichting 113 Zelfmoordpreventie denkt dat daarover praten écht kan helpen omdat het gevoelens van isolement verkleint. Daarom wordt 1K Z1E J3 gelanceerd, een publiekscampagne die de omgeving van mensen in nood dichterbij brengt. 1K Z1E J3 is het antwoord op een noodkreet, zelfs als die nog niet geroepen is. Door iedereen in Nederland de handvatten te geven om een gesprek te beginnen over zelfdoding, kunnen levens worden gered. Hoe meer mensen 1K Z1E J3 uitdragen, hoe meer mensen gezien worden, hoe meer gesprekken er gevoerd worden, en hoe minder mensen er uiteindelijk radeloos en eenzaam sterven door zelfdoding. 

Het gesprek voeren

KesselsKramer creëerde de campagne, verzorgt de (social) media en ontwikkelde de campagne-pagina. Het totaalpakket is een geïntegreerde aanpak waarmee het gesprek over zelfdoding gevoerd en gestimuleerd kan worden op landelijk niveau, maar ook in de eigen omgeving; in de kroeg, de voetbalkantine of via het face-filter op Instagram.

Om 1K Z1E J3 zo zichtbaar mogelijk te maken is er een facefilter voor Instagram ontwikkeld. Gebruikers van dit filter laten zien dat zij niet aarzelen om een gesprek over zelfdoding te beginnen. Djoeke Bakker, communicatieadviseur bij Stichting 113 Zelfmoordpreventie: “Wat we met deze campagne beogen is dat er veel kracht bij de omgeving ligt en niet bij de hulpvrager. We moeten juist actief het gesprek voeren; ik zie je, en ga het gesprek aan’, dat is de boodschap. Stichting 113 Zelfmoordpreventie hoopt dat het facefilter een sneeuwbaleffect triggert, omdat de gebruiker anderen oproept zich ook aan te sluiten bij de beweging en de boodschap weer uit te dragen aan hun omgeving. 

Het filter is vanaf nu beschikbaar via Instagram, maar voor wie geen Instagram heeft en toch de boodschap van 1K Z1E J3 uit wil dragen is het mogelijk om een foto te sturen naar een email adres waarna deze bewerkd met het filter, zodat het op andere social media gebruikt kan worden. De campagne-uitingen verwijzen met links en QR code door naar een webpagina waarop Stichting 113 Zelfmoordpreventie alle tips voor het gesprek en een online training over suïcidepreventie op een rij heeft gezet.

Credits 

Bureau: KesselsKramer |  Opdrachtgever: Stichting 113 Zelfmoordpreventie | Regie: Karim Jobe | Fotografie: Coco Olakunle |  Animatie: PlusOne Amsterdam | Sound: Recsound | Website: KesselsKramer Digital

www.113.nl
www.kesselskramer.com



Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief