3FM Serious Request komt in actie voor Metakids

3FM Serious Request komt in actie voor Metakids

3FM Serious Request komt dit jaar in actie voor Metakids. Dat maakten 3FM-dj’s Wijnand Speelman, Sophie Hijlkema en Barend van Deelen bekend in een ochtendshow op 3FM. Met een grote bus vertrokken ze vanaf de Grote Markt in Nijmegen, waar de actie vorig jaar neerstreek, om te onthullen dat het Glazen Huis dit jaar in Zwolle staat. Traditiegetrouw voert 3FM in de week voor kerst actie voor het goede doel en zetten de dj’s zich samen met heel Nederland dag en nacht in om zoveel mogelijk geld in te zamelen, deze editie voor kinderen met een metabole ziekte. Welke 3FM-dj’s dit jaar in het Glazen Huis gaan, maakt 3FM op een later moment bekend.

Het kan iedereen overkomen en het is de meest dodelijke ziekte onder kinderen. Toch weten weinig mensen wat het zijn: metabole ziekten, ook wel stofwisselingsziekten. Om daar verandering in te brengen komt 3FM Serious Request dit jaar in actie voor Metakids.

1 op de 4 kinderen overlijdt jong

Kinderen met een metabole ziekte komen ogenschijnlijk gezond ter wereld, maar door een schrijffout in hun DNA werkt hun energiehuishouding niet goed. Het gevolg is levensbedreigende energietekorten en ernstige schade in het lichaam door onverwerkte afvalstoffen. All systems down. De gevolgen kunnen per kind verschillen: sommigen worden doof, blind, raken verstandelijk of lichamelijk gehandicapt of vergeten wie hun ouders zijn. Veel kinderen overlijden al op zeer jonge leeftijd: 1 op de 4 wordt niet ouder dan 18 jaar. Zonder behandeling is een metabole ziekte voor iedereen dodelijk.

Ziekte speelt zich achter voordeur van 10.000 gezinnen af

Menno de Boer, zendermanager NPO 3FM: "3FM Serious Request is het evenement dat verbindt en mensen in beweging brengt om iets goeds te doen voor elkaar. Het zit in ons DNA om thema’s die onderbelicht zijn samen met onze luisteraars aandacht te geven. Metakids is daar een goed voorbeeld van: metabole ziekten zijn de meest dodelijke ziekte onder kinderen en toch zijn er maar weinig mensen die dat weten. Het speelt zich dagelijks af achter de voordeur van 10.000 Nederlandse gezinnen. Die deur mag niet langer gesloten blijven. Met 3FM Serious Request willen we de patiënten en hun familie een beter leven geven en zorgen dat metabole ziekten niet langer dodelijk zijn. Zo geven we kinderen een toekomst. Dit doen we deze editie vanuit de gastvrije historische stad Zwolle, waar het Glazen Huis neerstrijkt op het Rodetorenplein. We hopen dat heel Nederland, samen met ons en met heel hun hart, in actie komt voor Metakids."

Hoop en erkenning

Jan Matthijs van Eendenburg, directeur Metakids: "Dat 3FM Serious Request dit jaar voor ons in actie komt, is ongekend belangrijk voor gezinnen die met een metabole ziekte te maken krijgen. ‘Hier wacht ik al 22 jaar op!’ was de eerste reactie van één van onze regio-ambassadeurs. Hij verloor jaren geleden twee kinderen aan een metabole ziekte. Maar: naast erkenning betekent 3FM Serious Request óók hoop. We staan aan de vooravond van een grote doorbraak als het gaat om onderzoek naar metabole ziekten. Artsen en onderzoekers zijn ervan overtuigd dat we met de hulp van 3FM Serious Request grote stappen kunnen maken in het behandelbaar maken van de helft van alle metabole patiënten. Sterker nog: dan is er zelfs een toekomst mogelijk waarin geen kind meer aan deze ziekte zal overlijden. Dit is dus dé kans om metabole ziekten niet alleen zichtbaar, maar óók behandelbaar te maken. Een kans die we met zijn allen moeten grijpen."

www.npo3fm.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[DutchMedia Podcast]: uitgebreid gesprek met Thijs Muller van Havas Media

20-07-2024 | 14:32:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

NPO FunX vernieuwt vormgeving en slogan

13-07-2024 | 15:52:00
NPO FunX heeft zijn vormgeving, logo en slogan vernieuwd, De slogan van het radiostation is voortaan Your city, Your sound

NPO kreeg in 2023 circa 100 miljoen euro meer belastinggeld: NPO kost meer dan 1 miljard euro

26-06-2024 | 13:28:24
De NPO kreeg in 2023 99 miljoen euro meer aan belastinggeld dan 2022.  Van overheidswege werd 992,7 miljoen euro overgemaakt (174,5 miljoen kwam vanuit de Ster)

Eppo Bruins krijgt als minister dossier NPO; demissionair D66-staatssecretaris waarschuwt

26-06-2024 | 13:26:00
Demissionair D66-staatssecretaris Fleur Gräper-Van Koolwijk waarschuwt de Tweede Kamer in haar laatste brief over de NPO om de huidige concessie niet tot 1 januari 2028 te verlengen, maar het liefst tot 1 januari 2029

[DutchMedia Podcast] Mandy van der Wal over Cannes Lions, DPG Media/RTL Nederland en meer

24-06-2024 | 00:51:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.