Marketing Report
ACM wijst overname Talpa Network door RTL Group af nieuws

ACM wijst overname Talpa Network door RTL Group af

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft de conclusie getrokken dat de overname van Talpa Network door RTL Group leidt tot een te grote machtspositie waardoor de ACM geen vergunning afgeeft. Dat concludeert de ACM op basis eigen onderzoek onder adverteerders en distributeurs.
 
Het besluit zelf volgt over enkele weken, maar ACM maakt dit nu al bekend. Talpa Network en RTL Nederland blijven aldus zelfstandige bedrijven. 

Remedievoorstel afgewezen

Enkele weken geleden deden RTL Group, RTL Nederland, Talpa Network en Mediahuis Nederland nog het voorstel om bij een overname de reclame-exploitatie van SBS6, Net5, Veronica en SBS9 bij Mediahuis Nederland onder te brengen nadat al bleek dat de kartelwaakhond voor de combinatie van RTL Nederland en Talp Network geen vergunning zou afgeven. Ook dit voorstel is als niet toereikend gebleken.

Ook remedievoorstel voor distributie

RTL Group en Talpa Network blijken volgens informatie die Marketing Report verkregen heeft, ook een remedievoorstel te hebben ingediend voor de distributie. Daarbij was het voorstel dat het onderhandelingsteam die de gesprekken en onderhandelingen voert met partijen als KPN, VodafoneZiggo, T-Mobile Netherlands en anderen het ene jaar de onderhandelingen voor het de RTL-zenders zou doen en het andere jaar die van SBS6, Net5, Veronica en SBS9. Op deze wijze zou deze enigszins gescheiden blijven. Dit voorstel haalde de bezwaren voor de grote onderhandelingsmacht van de combinatie niet weg.

Prijsverhogingen

Volgens de ACM ontstaat er door de overname een te machtige partij in het commerciële medialandschap. Dat leidt tot prijsverhogingen voor adverteerders en voor telecomaanbieders die de zenders doorgeven. Uiteindelijk betaalt de consument daarvan de rekening.

RTL Group en Talpa Network teleurgesteld

RTL Group heeft aangegeven dat alle voorbereidingen omtrent een overname (en latere fusie van Talpa Network met RTL Nederland) nu zijn stop gezet. RTL Group en Talpa Network geven aan te betreuren dat ACM de snelheid en bandbreedte van de veranderingen in het Nederlandse medialandschap en de impact van deze veranderingen op mediabedrijven niet betrokken heeft. Zij geloven nog steeds dat een fusie van RTL Nederland en Talpa Network het beste strategische antwoord zou zijn geweest op de uitdagingen die komen door de groter wordende concurrentie van internationale platforms.

RTL Nederland blijft van RTL Group

Thomas Rabe, CEO van RTL Group en CEO van Bertelsmann: “RTL Nederland is en blijft een belangrijk onderdeel van RTL Group – het is hoog winstgevend met een sterke familie van zenders die excellente kijkcijfers scoorde en goede financiële resultaten boekte in 2022. Onder het leiderschap van Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland is Videoland een van de meest succesvolle streamingdiensten opgebouwd. Samen met onze excellente lokale management team, zullen we doorgaan met het laten groeien van RTL Nederland via televisie, streaming en digitaal. Ik wil onze collega's bij RTL Nederland en Talpa Network danken die met een grote toeweiding hebben gewerkt aan de voorgestelde overname/fusie.  Wij blijven overtuigd dat marktconsolidatie nodig is om te concurreren met de global tech spelers en dat dat marktconsolidatie eerder of later alsnog zal plaats vinden."

Pim Schmitz, CEO van Talpa Network: “De fusie was in mijn ogen het allerbeste antwoord geweest op de uitdagingen waar de markt ons voor stelt. Dat zelfs het remedievoorstel met Mediahuis Nederland onvoldoende is om de zorgen van de ACM weg te nemen is teleurstellend. We zijn de overname/fusie vanuit kracht gestart en zullen nu de toekomst met onze creativiteit verder vorm gaan geven om de grote uitdagingen het hoofd te bieden. We kijken hier vol vertrouwen naar uit.”

Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland: “Ondanks de beslissing van de autoriteiten, blijven we overtuigd dat we samen met Talpa Network nieuwe kansen  in het Nederlands medialandschap zouden hebben kunnen creeren. We zijn echter een bedrijf met een sterke visie en investeringskracht. We kunnen kijkers, makers en businesspartners verzekeren van onze niet aflatende inzet om voort te bouwen aan RTL Nederland's sterke positie als leidend Nederlands mediabedrijf.   However, we are a company with a strong vision and investment power. Een positie die het voordeel heeft dat RTL Nederland in een goede vorm is, we hebben een excellente workforce en met de volledige ondersteuning van onze aandeelhouder (RTL Group) zullen we doorgaan om onze positie in televisie, digitaal en streaming uitbreiden."

Mediahuis Groep reageert kort op het ACM-voorstel: Mediahuis Groep betreurt het oordeel van de ACM, daar alle partijen dachten op deze wijze een passende oplossing te bieden. Daarnaast willen Mediahuis Groep en Mediahuis Nederland geen verdere reactie geven.

Talpa Network wil tot het formele besluit van de ACM is ontvangen, verder geen commentaar geven. RTL Group wacht het formele besluit of voordat het besluit of het nog juridische stappen zal nemen tegen de ACM.

Het lijkt er niet op dat de partijen een beroep zullen doen op minister Micky Adriaansens van Economische Zaken & Kimaat (VVD) die beslissingen van de ACM in uitzonderlijke omstandigheden zou kunnen vernietigen.

bvA: uitgangspunt geen prijsopdrijvend effect

De bvA, de branchevereniging van adverteerders had eerder al gesteld tegenstander te zijn van de overname. Na het remedievoorstel waarbij het advertentieverkoop van onder meer SBS6 en Net5 bij Mediahuis Nederland zou worden ondergebracht, heeft bvA een reactie ingestuurd. Thans stelt bvA toen en nu het uitgangspunt te hanteren dat er geen prijsopdrijvend effect dient te ontstaan en dat adverteerders voldoende keuzemogelijkheden moeten kunnen behouden in onder andere doelgroepen en bereik.

DPG Media geinteresseerd in televisie

DPG Media zegt in een reactie dat televisiediep in het DNA van het bedrijf zit (gezien de activiteiten van VTM in Vlaanderen en de 50-procentsdeelneming in RTL Belgium), en interesse heeft in tv-activiteiten in Nederland, maar dat dat nu niet aan de orde is. DPG Media zegt inhoudelijk niet te kunnen reageren omdat het ACM-besluit er nog niet is. Ook stelt DPG Media dat er in Nederland ruimte is voor meerdere sterke tv-netwerken.

Geschiedenis overname: start op 22 juni 2021

De overnameplannen van Talpa Network startten op 22 juni 2021 toen bekend werd gemaakt dat Talpa Network door RTL Group zou worden overgeenomen en dat daarna Talpa Network zou fuseren met RTL Nederland. De ACM weigerde na een eerste onderzoek dit goed te keuren en eiste dat daarvoor een vergunning nodig was. Die vroegen RTL Group en RTL Nederland op 14 februari 2022 aan. Ook de vergunningsaanvraag leek de ACM af te wijzen, waarna een remedie is ingediend met Mediahuis Nederland.

Frankijk: soortgelijk verhaal

In Frankrijk lijkt een soortgelijk verhaal aan de orde te zijn geweest toen in mei 2021 werd aangekondigd dat de RTL Group-deelneming Groupe M6 met Groupe TF1 wilde fuseren. Nadat deze op 27 juli 2022 op losse schroeven kwam te staan, bleek al dat de situatie erg op Nederland leek,zeker nadat deze fusie definitief werd afgeschoten door voor RTL Group, Bougyues, Groupe M6 en Groupe TF1 onrealistische tegemoetkomingen die beide bedrijven moesten slikken om een fusie door te laten gaan (afstoten van een hoofdzender).

Hoe verder?

De vraag is nu hoe Talpa Network door zal gaan en of het bedrijf zelfstandig zal blijven of alsnog zal worden verkocht. RTL Group heeft aangegeven met RTL Nederland door te willen gaan. Voor de overnameplannen van Talpa Network, speelde RTL Group met het idee om RTL Nederland te verkopen aan bijvoorbeeld DPG Media. Van een dergelijk scenario is geen sprake meer.

www.acm.nl

www.rtl.com

www.rtlnederland.nl

www.talpanetwork.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief