Marketing Report
Aantal installaties van Facebook-app gedaald

Aantal installaties van Facebook-app gedaald

Tussen het vierde kwartaal van 2017 en het derde kwartaal van 2018 is de penetratie van de Facebook-app op Nederlandse smartphones met 1,1 miljoen installaties gedaald, zo blijkt uit het Dutch Apps Market rapport van Telecompaper. In het laatste kwartaal van 2017 stond de Facebook app bij 74 procent van alle Nederlanders op de smartphone geïnstalleerd. In het derde kwartaal van 2018 was dit nog 68 procent van alle smartphones.

Ook Facebook Messenger stond in het derde kwartaal van 2018 minder vaak geïnstalleerd op smartphones dan in het laatste kwartaal van 2017. Het verschil bedraagt ruim 850.000 installaties, waarmee de penetratie van de Facebook Messenger app is gedaald van 62 naar 56 procent. 

Penetratie Instagram en Snapchat gegroeid

Telecompaper signaleert dat het aantal installaties van Instagram en Snapchat afgelopen kwartalen is gegroeid. Het aantal installaties van de Instagram-app is tussen het laatste kwartaal van 2017 en het derde kwartaal van 2018 met vier procentpunten gegroeid. Ook Snapchat zag de penetratie met drie procentpunten toenemen. 

Ondanks de groei in de penetratie van de Snapchat-app, signaleert Telecompaper een daling in het aantal installaties onder leeftijdsgroepen van 30 jaar en jonger. Het moment waarop deze daling zich heeft ingezet valt ongeveer samen met het moment waarop Snapchat een nieuwe interface heeft geïntroduceerd voor haar app, die bij veel oorspronkelijke (jonge) gebruikers slecht is ontvangen. 

Deze studie is uitgevoerd door Telecompaper. 

www.telecompaper.com

 

Klik hier om je aan te melden voor de Marketing Report Nieuwsbrief

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief