Marketing Report
Annemiek Dresen (NewBees INC): Inclusieve organisaties zijn productiever, creatiever en succesvoller interview

Annemiek Dresen (NewBees INC): Inclusieve organisaties zijn productiever, creatiever en succesvoller

Annemiek Dresen, Managing Director van NewBees een organisatie die nieuwkomers voorbereid op een baan in Nederland richt zich met de tak NewBees INC op werkgevers om hun diversiteits & inclusie strategie vorm te geven. We spreken haar daarover. 

Hoe ben je op het idee gekomen van NewsBees INC en hoe is dat ontstaan?

Sinds zijn oprichting heeft NewBees focus gehad op het bieden van diensten aan nieuwkomers, zodat zij hun talent kunnen ontwikkelen en richting participatie en werk in Nederland kunnen bewegen. Daar zijn we de afgelopen jaren specialist in geworden, met als gevolg dat wij veel werkgevers hebben leren kennen.

Steeds vaker kwam van hen de vraag of wij, naast het begeleiden van hun trainees of werknemers, ook de teams en managers konden helpen de werkvloer zelf inclusiever te maken. Veel werkgevers hebben Diversiteit & Inclusie namelijk op de agenda staan, maar weten niet goed hoe ze dat in de praktijk moeten brengen. Bovendien kan het heel eng zijn: misschien dat er wel van alles speelt waarvan management bijvoorbeeld niet op de hoogte is.

Vanwege de sterke toename van die vraag, omdat NewBees als inclusieve werkgever uit ervaringsdeskundigheid advies kan geven, én omdat het past binnen onze visie en waarden, gaan wij in op die vraag met ons merk NewBees INC. Deze tak geeft werkgevers op innovatieve manier inzicht in inclusie en exclusie, en biedt praktische oplossingen om op dagelijkse basis steeds inclusiever te worden als team, organisatie, of bedrijf.

Er is sinds het The Voice-schandaal veel te doen omtrent een veilige werkomgeving en dit heeft zich verbreed naar alle sectoren. Hoe duidt je dat?

Wat er bij The Voice gebeurt is heeft in mijn ogen geleid tot een flinke schok. Natuurlijk omdat het heel erg is wat er is gebeurd, maar ook vanwege de reactie die dit bij management teweeg bracht. Het is vreselijk dat er zoiets moet gebeuren om het gesprek over veiligheid en inclusie op gang te brengen. Dat gesprek is nu gelukkig wel gaande. 

Hoe vind je dat de grote partijen als ITV Studios Netherlands, Talpa Network en RTL Nederland met de nasleep van het schandaal omgaan?

Ik vind het interessant dat hier voor de buitenwereld weinig van te zien is. Intern wordt er vast en zeker hard gewerkt om beter zicht én grip te krijgen op een veiligheid en inclusie, maar het lijkt erop dat grote partijen die in de publieke aandacht staan (en niet alleen in medialand) het heel spannend vinden om daar iets over te zeggen.

Eén van de zes inclusieve leiderschap-skills die wij bij NewBees INC. aanhouden is kwetsbaar opstellen: kwetsbaarheid tonen, bijvoorbeeld door te laten zien dat je ergens aan wil werken, maar misschien niet alle antwoorden meteen hebt, kan enorm bijdragen aan een inclusieve en veilige werksfeer. Ik zou het dan ook toejuichen als bedrijven dat wat meer zouden durven.

De mediawereld heeft zich heel lang gekenmerkt door de middelbare, grijze/kalende mannen die het voor het zeggen hebben. Daar is een kentering in gekomen. Toch kan het diverser als je ziet hoe sommige media- en marketingorganisaties met name aan de top nog werken.

Hoe kijk jij aan naar de diversiteit in media- en marketingland?

De manager die je hier omschrijft, heeft denk ik niet alleen de mediawereld de afgelopen jaren bestuurd, maar ook veel andere industrieën. Ik denk dat er nu hele mooie stappen worden gezet, ook door mannen van middelbare leeftijd die gewend zijn het voor het zeggen te hebben, om verandering na te streven en toe te juichen. Natuurlijk kan dat altijd beter, en sneller, maar we moeten ook geduld hebben en accepteren dat het even tijd kost om grote stappen te zetten.

De programmering van een omroep als Zwart vind ik bijvoorbeeld een hele mooie ontwikkeling. Maar ook zien we steeds meer inclusie in de marketing van producten die in het verleden bijvoorbeeld als vrouwelijk of mannelijk bestempeld zouden worden. Dat is een goede zaak.

Soms is er een botsing van principes: ene kant religieuze vrijheid, andere kant respect voor LGBTI die bepaalde religieuzen niet hebben. Hoe zie jij dat?

Het hebben van verschillende principes hoeft niet direct een botsing tussen die principes te betekenen. Bij NewBees bijvoorbeeld werken veel mensen met verschillende principes en achtergronden, maar toch komt het tot weinig botsingen.

Dat komt omdat we elkaar vinden in een gedeeld doel. Bovendien bestaat er respect voor elkaars overtuigingen en voeren we onderling gesprekken op een respectvolle en veilige manier. Het faciliteren en begeleiden van dit soort gesprekken als werkgever is belangrijk en essentieel in het voorkomen van botsingen.

Hoe werkt NewBees INC bij een adviesvraag voor het opstellen van diversiteits & inclusiebeleid?

NewBees INC. ondersteunt en begeleidt werkgevers bij het integreren van diversiteit en inclusie op de werkvloer op een hele praktische manier. Bij het opstellen van een D&I beleid is het belangrijk om dit op basis van input vanuit alle lagen van de organisatie te doen. Een D&I beleid is alleen effectief als dit ook daadwerkelijk in de praktijk weerslag vindt. Anders is het een tekst op papier die door de werkvloer helemaal niet geleefd wordt.

Daarom halen wij bijvoorbeeld tijdens onze Deep Dive input op uit de organisaties: aan de hand van een Virtual Reality-experience voeren we met medewerkers en management een gesprek over hoe een veilige werkvloer eruit ziet, én hoe iedereen daar in de praktijk een bijdrage aan kan leveren.

Op deze manier kan iedereen delen hoe de werkvloer wordt beleefd, zonder dat er gewezen hoeft te worden naar collega’s die hier een rol in hebben. Dat is veilig, en leidt direct tot de vormgeving van zowel beleid als praktische actiepunten waar de organisatie direct mee aan de slag kan.

Vervolgens is het vaak lastig om de voorgenomen actiepunten ook te blijven uitvoeren, met name wanneer agenda’s vol zijn en men het druk heeft. Daarom bieden wij onze E-coach dienst aan: experts van NewBees INC. sturen deelnemers aan het programma elke dag korte herinneringen die hen maximaal 5 minuten kosten.

Deze herinneringen bestaan uit praktische tips & tricks die deelnemers ondersteunen in het werken aan de acties en het beleid dat zij zelf hebben opgesteld in de Deep Dive.

Naast deze diensten bieden we ondersteuning bij een veelvoud van inclusie- en veiligheidsvraagstukken, zoals het aantrekken van divers talent en het behouden daarvan.

Voor wie het niet weet: wat brengt Inclusie & Diversiteit?

Inclusieve organisaties, waar werknemers zich thuis en veilig voelen, zijn productiever, creatiever en succesvoller. Wist je bijvoorbeeld dat teams die inclusief werken twee keer zo snel beslissingen nemen, met de helft van het aantal vergaderingen? (Bron: Cloverpop.com). En bij het overwegen van een baan vindt 76 procent van de werkzoekenden diversiteit belangrijk. (Bron: Glassdoor).

Dus in deze markt is het zeker geen overbodige luxe om aandacht aan het thema te besteden. Ik ervaar dat zelf elke dag: NewBees en NewBees INC. zijn succesvol vanwege onze betrokken medewerkers. En die zijn zo enthousiast omdat zij elke dag kunnen laten zien hoe zij waarde toevoegen met hun unieke en diverse skillset.

Lezers van het interview die graag meer willen weten over NewBees INC en Annemiek Dresen kunnen het evenement MarCom075 bezoeken. Gratis aanmelden voor het event kan door hier op te klikken.  

www.newbeesinc.nl

 

Abonneer je op onze nieuwsbrief.