De belangrijkste SEO-trends van 2023 nieuws

De belangrijkste SEO-trends van 2023

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is niet langer alleen maar trefwoorden. Het gaat om het begrijpen van de veranderende technologie, het consumentengedrag en de algoritmen van zoekmachines. Om als marketeer de curve voor te blijven, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de belangrijkste SEO-trends van 2023.

AI-gestuurde inhoud

Kunstmatige intelligentie (AI) en automatisering zullen steeds belangrijker worden in de SEO-wereld. AI kan helpen bij het analyseren van zoekgedrag en bij het automatiseren van taken zoals het optimaliseren van zoekwoorden. Hierdoor kun je als marketeer efficiënter werken en je tijd besteden aan andere belangrijke taken.

Machine learning wordt steeds vaker gebruikt om zoekresultaten te personaliseren en te verbeteren. Door machine learning te gebruiken, kunnen zoekmachines leren van het zoekgedrag van gebruikers en zoekresultaten verbeteren op basis van de geschiedenis van een gebruiker. Hierdoor krijgt de gebruiker een betere zoekervaring wat zal leiden tot een hogere kwaliteit van verkeer naar je website.

Gebruik van voice search

Steeds meer mensen gebruiken voice search om zoekopdrachten uit te voeren en dat is geen verrassing. Het is natuurlijker, makkelijker te gebruiken, nauwkeuriger en conversationeel. De opkomst van voice search betekent dat je website moet worden geoptimaliseerd voor dit type zoekopdracht – je kunt er niet zomaar van uitgaan dat mensen dezelfde zoekwoorden gebruiken als bij tekstuele zoekopdrachten. 

Je moet je inhoud zo schrijven dat het natuurlijk klinkt wanneer iemand de zoekopdracht uitvoert via spraak, gebruikmakend van lange zoekwoorden en vraagzinnen. Houd er ook rekening mee dat voice searches meestal mobiel worden uitgevoerd – mensen willen snel antwoorden en hebben geen tijd voor pagina's met veel informatie.

Context is key

Bij SEO is context alles. Google en andere zoekmachines proberen voortdurend hun vermogen te verbeteren om de context van inhoud op websites te begrijpen. Hoe beter ze de context van je inhoud begrijpen, hoe groter de kans dat ze relevante resultaten kunnen bieden voor zoekopdrachten van gebruikers – en hoe beter die resultaten zullen voldoen aan de behoeften van de zoekers. Zorg ervoor dat je je inhoud optimaliseert door gebruik te maken van semantische woorden – woorden die rechtstreeks verband houden met je bedrijf en zijn producten of diensten.

Visuele inhoud

Visuele inhoud is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Visuele inhoud is gemakkelijker te verteren, aantrekkelijker en makkelijker om te delen, en bovendien doorzoekbaar.

Visuele inhoud is op dit moment het belangrijkste type inhoud dat je voor je website kunt maken, omdat het veel meer wordt gedeeld dan ieder ander type inhoud online. Als je visuele elementen op je website hebt, zoals een infographic of een video, die mensen willen delen met hun vrienden en volgers leidt dit mogelijk tot meer verkeer naar je website.

Mobile first

Mobile First Indexing is een algoritme van Google dat prioriteit geeft aan mobielvriendelijke pagina's. Het is dus als bedrijf essentieel dat je website mobile-friendly is. Dit betekent dat de website snel moet laden, een gebruiksvriendelijke interface moet hebben en goed moet worden weergegeven op kleine schermen.

De verschuiving naar mobiel zal ook gevolgen hebben voor het zoekgedrag van gebruikers. Omdat er minder tijd wordt besteed aan het browsen op grote schermen, is het zoekgedrag verschoven naar korte zoekwoorden die snelle antwoorden bieden in plaats van langere pagina's vol inhoud over specifieke onderwerpen. 

Merkbekendheid boven conversie

Naamsbekendheid is een belangrijke metriek omdat het een maatstaf is voor hoe goed je bedrijf het doet. Bedrijven moeten zich gaan richten op het ontwikkelen van hun kennis van en inzicht in hun gebruikers om inhoud te creëren die bij hen aanslaat, in plaats van zich alleen te richten op conversie. 

Met andere woorden, merkbekendheid wordt belangrijker dan de conversie zelf. Het is niet genoeg dat iemand één keer op je advertentie klikt of je website bezoekt; je wilt dat ze het gevoel hebben dat ze je kennen en je genoeg vertrouwen dat ze later opnieuw met je in contact willen komen.

Takeaway

SEO is een gebied dat voortdurend in ontwikkeling is – het landschap is de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd door de voortdurende inspanningen van Google. Daarom is het belangrijk dat je als marketeer op de hoogte blijft van deze veranderingen, zodat je de best practices kunt gebruiken bij het creëren van je SEO-strategie. 

Bron: www.searchenginejournal.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief