[Column] &.agency: de Mediawet voor influencermarketing wordt flink aangescherpt

[Column] &.agency: de Mediawet voor influencermarketing wordt flink aangescherpt

De influencermarketingbranche is constant in ontwikkeling en wordt steeds serieuzer genomen – ook wat betreft de wet- en regelgeving binnen ons land. Zo heeft het Commissariaat voor de Media regelgeving aangekondigd, waardoor er op influencermarketing- en pr-gebied veel zal veranderen voor de creatieve industrie. &.agency vertelt je er meer over.

Zo vallen vanaf 1 juli 2022 influencers met 500.000 of meer volgers op YouTube, TikTok of Instagram, met een KvK-inschrijving en die geld verdienen aan hun content, onder de Mediawet. Dit bekent dat deze grote influencers zich moeten houden aan dezelfde reclameregels die gelden voor andere mediakanalen zoals radio, tv of print. Verder zal er het een en ander gaan veranderen voor onbetaalde/gifted samenwerkingen met als doel meer transparantie voor de consument en duidelijkere communicatie over samenwerkingen met merken.

Volgens de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing waren influencers – met meer én minder dan 500.000 volgers – al verplicht transparant te zijn over betaalde samenwerkingen. Maar wat gaat er nu precies veranderen voor grote namen? Wij zetten de belangrijkste zaken uiteen:

Influencers dienen zich aan te melden bij het Commissariaat van de Media

Het begint bij het inschrijven van het account bij het Commissariaat van de Media, Stichting Reclame Code en NICAM (Kijkwijzer). Als uploader moet je zelf je kijkers waarschuwen voor beelden die mogelijk schadelijk zijn voor minderjarigen door middel van de welbekende Kijkwijzer icoontjes. Het NICAM houdt hier toezicht op.

Kenbaar maken wie je bent

Op het account moet duidelijk vermeld worden wie je bent: de naam van je onderneming, de plaats waar je gevestigd bent en je contactgegevens. Ook moet op het account worden genoemd dat de influencer onder toezicht staat van het Commissariaat voor de Media. Deze informatie mag ook op een website komen te staan die duidelijk gelinkt staat op het account.

Aanvullende regels en toezicht voor merksamenwerkingen

Dit is misschien wel de belangrijkste verandering: er komt een aanvullend onderscheid tussen reclame, sponsoring en productplaatsing en je kunt flinke boetes krijgen wanneer je je niet houdt aan de Mediawet. Zo verdwijnt het gebruik van hashtags zoals #partner of #collab bij een sponsoring helemaal. Als je reclame maakt, maak je dit duidelijk met bijvoorbeeld de hashtags #ad of #reclame. Wij adviseren om gebruik te maken van de betaald partnership-opties vanuit Instagram zelf. Dan weet je zeker dat je goed zit!

Nieuwe regels omtrent onbetaalde samenwerkingen

Onder onbetaalde samenwerkingen verstaat het Commissariaat van de Media productplaatsingen waarbij de influencer een gratis product/dienst ontvangt. Er is sprake van een samenwerking wanneer er is afgesproken met een merk dat het product of de dienst op een bepaalde manier wordt meegenomen in de content. Belangrijk is dat dit op een natuurlijke manier wordt gedaan omdat een gratis product/dienst geen overmatige aandacht mag krijgen. Ook dit moet duidelijk vermeldt worden door Deze video bevat productplaatsing duidelijk te vermelden in de beschrijving van de content en ​​aan het begin of het einde van de reclameboodschap.

Verscherpingen voor specifieke sectoren

Voor een aantal producten en diensten gaan er specifieke reclameregels gelden. Zo is het belangrijk bij reclame voor alcohol en gokken dat je als merk samenwerkt met influencers met meer dan 75 procent bereik boven de 25 jaar. Ook reclame voor cosmetica wordt strenger onder de loep genomen. Zo mag de content niet overdreven bewerkt worden omdat dit een onrealistisch beeld geeft over de resultaten die je met het product kunt behalen.

Overzicht van alle regels

Wil je weten wat het Commissariaat verstaat onder reclame, sponsoring en productplaatsing en welke regels er precies per categorie gelden? Het DDMA, de branchevereniging die alle partijen binnen de influencerindustrie vertegenwoordigt, heeft een voorlichtingswebsite in de wereld gebracht voor een duidelijk overzicht van alles wat je moet weten: www.influencerregels.com.

De regels zijn misschien even wennen voor influencers, bureaus en adverteerders, maar dit betekent ook een volgende stap in de professionalisering van de sector. Influencermarketing wordt nu echt serieus genomen, wat veel kansen biedt voor adverteerders die het eerst nog niet aandurfden. De regels zorgen voor duidelijkheid waardoor het grijze gebied uit de wereld is geholpen.

Heb jij vragen omtrent de nieuwe regelgeving binnen influencermarketing. Hiervoor kun je contact opnemen met &.agency.

Content aangeleverd door partner &.agency. &.agency is er om mooie merken te bouwen, samen met mooie merken. Ze professionaliseren het influencer marketing en PR landschap en zetten succesvolle branded content partnerships op.

www.and-agency.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.