Marketing Report
[Budi & Thijs] De vrijheid van reclame column

[Budi & Thijs] De vrijheid van reclame

Elke maand mailen Budi Gonzalez de Chaves en Thijs de Boer, oprichters van het bureau Bijvoorkeur, elkaar over wat ze opvalt in het marketingvak.

Hi Thijs,

Er gebeurt iets opmerkelijks in ons vak. Er zijn steeds meer reclamemensen die tegen reclame zijn. Tegen reclame voor gokken. Tegen reclame voor vlees. Tegen reclame voor alles wat fossiele brandstof gebruikt of genereert. En ongetwijfeld mis ik nog wel wat hete hangijzers die ook niet meer kunnen.

Mensen die de wereld een beetje beter willen maken. Het is de definitie van idealisten. Ik draag dit uiteraard een warm hart toe. En, nog veel belangrijker dan een warm hart, ik probeer de wereld ook een beetje beter te maken dan hij gisteren was. Door bepaalde dingen te doen of juist te laten. Wat nog niet meevalt. Ik zou dat echt veel beter kunnen doen. Maar niets menselijks is mij vreemd Thijs. Ik doe m’n best.

Het minste wat ik kan doen is de anti-reclamebeweging steunen. Dat is ook het makkelijkste om te doen. Maar ik moet je heel eerlijk zeggen dat de meeste anti-reclame-reclamemensen niet kunnen rekenen op mijn stem.

Niet omdat ze soms echt enorme onzin uitkramen. Of omdat ik bij een paar vermoed dat hun businessmodel zwaarder weegt dan hun idealen. Ook niet omdat er anti-reclame-reclamemensen zijn die, volstrekt ten onrechte, diep van binnen altijd al hebben gevonden dat ze een oneerbaar vak beoefenden en nu eindelijk boete kunnen doen voor al hun zonden. En zelfs het, voor mij principiële, argument dat als een product niet goed voor ons is, je het product moet aanpassen of verbieden en het niet over de as van reclame moet spelen, wil ik met liefde tegenovergesteld beargumenteren.

Nee, ze kunnen niet op mijn stem rekenen Thijs, vanwege de fundamentalistische houding die sommigen aannemen. Als je niet voor ze bent, ben je tegen ze. Ze proberen je niet te verleiden met goede argumenten, ze drammen je de hoek in. Spelen op de man (m/v). Waarbij je dan vaak als redenatie hoort: zachte heelmeesters, stinkende wonden. Of: als we er niet vol ingaan, gebeurt er nooit wat.

Het is dit cancelgedrag dat me tegen de borst stuit. En als je er wat van zegt ben je een Baudet-aanhanger. Erger kun je deze D66-stemmer niet kwetsen. Toen ik vorige week met een vooraanstaand strateeg uit ons vak besprak dat ik hier wat over wilde schrijven, was hij het met me eens, maar raadde dat af. Ik vermoed vanwege het mogelijke gezeik dat ik ermee zou kunnen krijgen. Ik zei hem dat ik het erg zou vinden als je je niet meer uitspreekt, uit angst om gecanceld te worden. Ik vind dat de wereld hier een beetje slechter van wordt, Thijs. Hoe kijk jij daartegenaan?

Volgende maand stuur ik je weer een gezellige mail om te lachen, beloofd!

Je Budi

Bovenstebeste Budi,

Ik hoor ook steeds vaker dat mensen tegen iets zijn en dan voornamelijk eisen dat reclame ervoor verboden wordt. Het bijkomende evangelisme vind ik ook niet plezierig. Maar het principe zelf levert bij mij vooral één ding op: kortsluiting.

Reclame verbieden is ridicuul en een schijnoplossing. Het zegt: heyy gokboefjes, kijk hier, vergunninkje, leuk dat je er bent! Oja, 1 ding: vertel het niet verder. Of: beste gifmengers, blijf vooral lekker verslavend vergif produceren en verkopen, maar laten we het een beetje stilhouden met z’n allen. Reclame verbieden is zeggen tegen een koekenbakker op de markt: oké, je mag stroopwafels maken, iedereen mag ze vreten, maar kwak het gewoon maar random op een tafel. Ga het vooral niet sexy zitten verpakken. En kop dicht erover, aub. Niet een beetje blij gaan lopen roepen dat je lekkere stroopwafels verkoopt. Dat is reclame, gek! Ben je wel helemaal ethisch!?!

Als een product er (legaal) is, ga je dat verkopen, logisch. En verkopen = reclame. Reclameverboden zijn het resultaat van een doorgelobbyde wereld waarin een opportunistische overheid slim manoeuvrerend de verkeerde partij cancelt, de partij die het publiek toch al laag heeft zitten: de reclamewereld. Dat verhult heel fijn wat de overheid zelf laat liggen. Ik vind het raar dat reclamemakers hierbij vrijwillig als kop van jut figureren.

Kijk, persoonlijk zou ik echt niet overal reclame voor maken. Omdat ik dat niet zo goed kan voor dingen waar ik tegen ben. Dat is een eigen morele afweging, waarvan ik hoop dat iedereen die (vrijwillig) maakt. Maar ik ben tegen reclameverboden. Tenzij het om kinderen gaat, bepaalde producten zijn voor kinderen – terecht – niet legaal.

Nee, verbied dan tabaksverkoop, trek vergunningen voor online gokpaleizen in, leg vliegen aan banden. Want reclame verbieden is niet alleen een ridicule schijnoplossing, het degradeert reclame in plaats van foute industrieën: de lachende derden.

Het mag van mij soms best een tandje minder en beter, Budster, maar ik houd van (goede) reclame. En ik ben heel erg voor de vrijheid van reclame.

Je reclamevriend voor het leven,

Thijs

--

Foto: Peter Hamelinck

 

Bijvoorkeur is een bureau dat reclame terug wil brengen naar de kern: het creëren van merkvoorkeur. Met alle middelen en innovaties van deze tijd. Maar met een stevig fundament van marketingwetenschap, bewezen psychologische inzichten en de nodige reclame-intuïtie en creativiteit.

www.bureaubijvoorkeur.nl


Lees ook:

[Budi & Thijs] Merkvoorkeur

[Budi & Thijs] Reclamebabbelaars

[Budi & Thijs] Gorilla’s

[Budi & Thijs] Fakereclame

[Budi & Thijs] Wist jij dat 70 tot 80 procent van alle productintroducties in de supermarkt mislukt?

Abonneer je op onze nieuwsbrief.