Marketing Report
Buitenreclame-omzet 2022 met 251 miljoen euro hoger dan radio

Buitenreclame-omzet 2022 met 251 miljoen euro hoger dan radio

De bestedingen aan (Digitale) Out Of Home (OOH) reclame zijn in 2022 uitgekomen op 251 miljoen euro. Dat is een groei van 34 procent ten opzichte van (coronacrisisjaar) 2021. Het OOH-budget van een kwart miljard euro betekent dat OOH radio achter zich laat als het gaat om reclamebestedingen. Dit heeft brancheorganisatie Outreach bekend gemaakt.

De omzet van radio zal volgens Outreach naar schatting tussen de 220 en 230 miljoen euro bedragen in 2022. OOH is nu na online en televisie de nummer drie in de markt.

Record

De behaalde omzet van (D)OOH in 2022 is een record dat relatief kort volgt op het dieptepunt tijdens de coronacrisis. In 2020 daalde de markt in korte tijd met ruim 30 procent tot 145 miljoen euro als gevolg van de maatregelen rond corona. In 2021 was er alweer sprake van een voorzichtig herstel dat werd aangevoerd door de omzetten bij digitaal. Inmiddels is het aandeel van digitaal opgelopen tot 48 procent. In 2019 was dat nog 36 procent. Het succes van digitaal is deels te verklaren door de transitie van traditionele naar digitale objecten en deels door de toevoeging van nieuwe digitale objecten aan de inventory.

Programmatic

Sinds het begin van 2021 wordt binnen DOOH ook de omzet van programmatic geregistreerd. Deze vorm van inkoop beslaat inmiddels 28 procent van de digitale omzet van DOOH. Omgerekend is dit een budget van ruim 34 miljoen euro in 2022.

Schiphol Media & CS Digital

Outreach verwelkomde onlangs Schiphol Media en CS Digital als leden en het aankomende BRO-bereiksonderzoek voor OOH staat in de steigers. Hannelore Majoor, CEO van JCDecaux en voorzitter van de branchevereniging Outreach: “De groei van de buitenreclamebestedingen was voorzien en zal naar verwachting verder doorzetten in 2023. Het BRO-bereiksonderzoek zal daar zeker aan bij gaan dragen. Het wordt een kwalitatief zeer goed en volledig onderzoek en het is de bedoeling dat het bereiksonderzoek voor (D)OOH op termijn onderdeel zal uitmaken van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).

Daarmee wordt het voor mediaplanners eenvoudiger om (D)OOH in te kopen, om de inzet van verschillende mediumtypen te vergelijken en campagnes crossmediaal te gaan plannen. Met Schiphol Media en CS Digital, die daarmee ook deelnemen aan het onderzoek, is het merendeel van de partijen die actief zijn in buitenreclame en retail media nu in Outreach vertegenwoordigd. De grote groei in bestedingen aan digitale buitenreclame is mede te verklaren door de mogelijkheden die het biedt. We zien ook dat online budgetten van adverteerders verschuiven naar DOOH.”

De gerapporteerde cijfers zijn gebaseerd op de gecombineeerde cijfers van Albert Heijn, bereik.nl, blowUp Media, Centercom, Clear Channel Nederland, CS Digital Media, Global, Hillenaar Outdoor, JCDecaux, Ocean Outdoor, OOHA Media, OVMedia en Schiphol Media.

www.outreach.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.