Marketing Report
[CMTA] LVB: Face it: MS is zenuwslopend nieuws

[CMTA] LVB: Face it: MS is zenuwslopend

Dit is een genomineerde inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

www.cmta.nl

 

 

LVB is sinds juni 2022 onderdeel van iO, hét end-to-end agency met expertise op het gebied van marketing, content, communicatie en digitale transformatie. Onze belofte: full-service, full-specialist. We zijn méér dan zomaar een bureau. Merken bouwen, klantrelaties versterken en omzet laten groeien. Dat is waarom onze opdrachtgevers bij ons aankloppen. Daarom zijn we full-service én full-specialist. Gespecialiseerde teams die nauw samenwerken om merkverhalen consistent te vertellen. Inhoudelijk gedreven. Op z’n tijd eigenwijs. En altijd de beste willen zijn. That’s us. LVB (becoming iO).

Elevator Pitch

De campagne Face It, MS is zenuwslopend geeft de zenuwziekte Multiple Sclerose letterlijk een gezicht, maakt duidelijk wat de ziekte inhoudt én wat het met de patiënten doet. In de campagneopbouw werkten we toe naar de Wereld MS-dag op 30 mei en de daaropvolgende MS Awareness week (eind juni) waarin de collecte plaatsvindt. De campagne zorgde zowel in 2021 als in 2022 voor een significante toename van donaties.

Briefing

Er zijn 25.000 mensen met de chronische ziekte Multiple Sclerose in Nederland. Het kan elk moment toeslaan. Bij iedereen. De impact van MS op het leven van patiënten is groot en helaas bestaan er veel misvattingen over MS bij het publiek. MS is géén spierziekte en niet iedereen zit in een rolstoel of loopt achter een rollator, maar één aspect ligt altijd ten grondslag aan alle symptomen. MS is een chronische ziekte aan het zenuwstelsel. Om meer aandacht te vragen voor deze ziekte heeft het Nationaal MS fonds aan LVB gevraagd een campagne te ontwikkelen om onder het publiek aandacht te vragen voor MS en het algemene kennisniveau te verhogen. De campagne diende vervolgens de doelgroep te activeren met een sterke geefvraag om te doneren, al dan niet via collecte, waardoor onderzoek naar MS en de gevolgen daarvan mogelijk wordt. Een grote uitdaging was om het tij te keren. De Covid19 pandemie heeft namelijk impact gehad op de donaties: minder evenementen, minder collectes.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Uit onderzoek bleek dat de meeste goede doelen in hun communicatie inwisselbaar zijn: een zielig beeld gekoppeld aan de vraag om donaties. Wat ook bleek: men is eerder geneigd om te doneren na het zien van een herkenbare situatie of persoon, of als ze de persoon in kwestie daadwerkelijk kennen.

MS is een chronische ziekte van het zenuwstelsel maar het verloop van de ziekte is bij iedereen anders. Dat vatten we in een campagneslogan: Face it, MS is zenuwslopend. Met de campagneslogan geven we MS letterlijk een gezicht, en roepen we de doelgroep op om de ernst van de ziekte onder ogen te komen. We laten zien wat MS is en wat de impact op levens kan zijn.

We ontwikkelden een iconisch campagnebeeld opgebouwd uit vijf patiënt gezichten. Een herkenbaar beeld waar je langer naar wilt kijken om het te doorgronden. En welke symbool staat voor de verschillende gezichten van de ziekte

Aan de hand van hun verhalen van de vijf patiënten vertellen we over de ziekte en maken concreet wat MS is, wat de ziekte met mensen doet en dat het ziektebeeld van iedere patiënt anders is. Want als mensen begrijpen wat MS is en wat de impact op levens kan zijn, zijn ze ook sneller bereid in actie te komen. De verhalen worden omlijst met feiten over MS om zo meer bewustwording te creëren en donaties te werven.

De campagne bestond uit drie lagen: in de awareness laag werd met een video, een TV commercial, buitenreclame en magazine advertorials de bewustwording opgebouwd rondom MS. In de consideration laag brachten we de patiëntverhalen via verschillende kanalen en werd gestuurd op traffic, tot slot in de Action laag werd er gestuurd op donaties.

De campagne had een miljoenenbereik en het aantal donaties was meer dan 20 procent hoger dan in 2020.

www.lvb.nl

www.iodigital.com

www.nationaalmsfonds.nl

 

Dit is een genomineerde inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

www.cmta.nl

Een overzicht van alle genomineerde cases staat hier

 

Partners CMTA

 






 

 

Abonneer je op onze nieuwsbrief.