Marketing Report
[CMTA] LVB (becoming iO): Gebarenbibliotheek nieuws

[CMTA] LVB (becoming iO): Gebarenbibliotheek

Dit is een genomineerde inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

www.cmta.nl


LVB
is sinds juni 2022 onderdeel van iO, hét end-to-end agency met expertise op het gebied van marketing, content, communicatie en digitale transformatie. Onze belofte: full-service, full-specialist. We zijn méér dan zomaar een bureau. Merken bouwen, klantrelaties versterken en omzet laten groeien. Dat is waarom onze opdrachtgevers bij ons aankloppen. Daarom zijn we full-service én full-specialist. Gespecialiseerde teams die nauw samenwerken om merkverhalen consistent te vertellen. Inhoudelijk gedreven. Op z’n tijd eigenwijs. En altijd de beste willen zijn. That’s us. LVB (becoming iO).

Elevator Pitch

Een toegankelijke wereld voor iedereen. Dat is het ideaal. MKB Toegankelijk draagt daaraan bij. Communicatie is cruciaal voor iedereen om zich welkom te voelen. De case 'Gebarenbibliotheek' is een perfect voorbeeld van een bijdrage aan de (sociale) toegankelijkheid. Met behulp van doventolken (Tobias en Irma) helpen we ondernemers op weg om sociaal toegankelijk en open te zijn naar iedereen. 

Briefing

MKB Toegankelijk is een programma van MKB-Nederland en VNO-NCW en werkt samen met het Ministerie van VWS, de VNG en de Alliantie VN-verdrag. Iedereen moet kunnen meedoen, dat is de ambitie van MKB Toegankelijk. Er moet nog veel gebeuren om alle winkels en horecagelegenheden toegankelijk te maken voor klanten en gasten met een beperking. Daarom is dit programma gestart. MKB Toegankelijk stimuleert en activeert brancheorganisaties en ondernemers om werk te maken van toegankelijkheid.

De vraag van MKB Toegankelijk aan LVB: help ons met een specifiek onderdeel, te weten sociale toegankelijkheid. Communicatie is essentieel is het leven van iedereen. Zeker voor doven en slechthorenden. MKB Toegankelijk wil ervoor zorgen dat iedereen zich welkom voelt en dat met iedereen gecommuniceerd. Met de doelgroep doven en slechthorende is dat lastig. Bedenk voor ons een campagne, gericht op ondernemers, die doven en slechthorenden helpt om uit het sociale isolement te komen en ervoor zorgt dat zij zich welkom voelen in winkels en bedrijven. Het moet l (letterlijk en figuurlijk) laagdrempelig zijn.

Doelgroep van de campagne: ondernemers. Zij moeten het besef gaan inzien van (sociale) toegankelijkheid en gaan beseffen hoe zij daaraan kunnen bijdragen.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Een van de belangrijkste insights die we hebben gebruikt voor de campagne is dat ondernemers echt ondernemers zijn. Dat betekent: zij zien altijd kansen, om te groeien bijvoorbeeld. Ondernemers spreek je dus het beste aan, als je laat zien dat er ondernemerskansen liggen. Dat insight was de basis voor onze strategie.

Hoe kun je ondernemers nou beter stimuleren door te laten zien dat ze op een hele simpele manier extra omzet kunnen genereren. Als jij als ondernemer weet hoe je (in dit geval) doven en slechthorenden kan aanspreken, betekent dat ook: zij voelen zich welkom, komen in jouw zaak en zorgen dus voor meer omzet.

Ook weten we (insight): ondernemers hebben niet veel tijd. Het moet snel, weinig tijd kosten, niet te moeilijk zijn.

We bedachten het format 'Gebarenbibliotheek', met de achterliggende strategie: Maak je onderneming toegankelijk met gebarentaal. Hoe gastvrij, klantvriendelijk en hulpvaardig stel je je op naar mensen met een beperking? We gaan ondernemers leren om te communiceren met klanten en gasten met een auditieve beperking. Simpel. Eenvoudig te leren. We willen ondernemers laten zien dat het makkelijk is om te leren en ook nog eens ontzettend leuk is.

We verzamelden een lijst met veelgebruikte woorden en vragen in winkels en horeca. En deze vragen en woorden zetten we om in hele korte video's (verspreid via Instagram Reels), die ondernemers er snel bij kunnen pakken.

En wie kan ondernemers nou beter helpen op dit vlak dan de bekendste doventolk van Nederland Irma Sluis? Samen met leraar Nederlands Tobias de Ronde (zelf doof) maakte ze 69 short video's.

De videoserie is een enorm succes op Instagram Reels (en YouTube), met duizende video's en een hoog engagement. Daarnaast is de term 'Gebarenbibliotheek' inmiddels ingeburgerd en wordt veel gebruikt door branceorganisaties en belangenclubs. En belangrijker: draagt bij aan de toegankelijkheid van Nederland.

www.lvb.nl

 

Dit is een genomineerde inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

www.cmta.nl

Een overzicht van alle genomineerde cases staat hier

 

Partners CMTA

 






 

 

Abonneer je op onze nieuwsbrief.