Marketing Report
[CMTA] LVB (becoming iO): In Perspectief - Op zoek naar werkgeluk nieuws

[CMTA] LVB (becoming iO): In Perspectief - Op zoek naar werkgeluk

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

www.cmta.nl

 

LVB is sinds juni 2022 onderdeel van iO, hét end-to-end agency met expertise op het gebied van marketing, content, communicatie en digitale transformatie. Onze belofte: full-service, full-specialist. We zijn méér dan zomaar een bureau. Merken bouwen, klantrelaties versterken en omzet laten groeien. Dat is waarom onze opdrachtgevers bij ons aankloppen. Daarom zijn we full-service én full-specialist. Gespecialiseerde teams die nauw samenwerken om merkverhalen consistent te vertellen. Inhoudelijk gedreven. Op z’n tijd eigenwijs. En altijd de beste willen zijn. That’s us. LVB (becoming iO).

Elevator Pitch

Werken. Dat lijkt heel gewoon. Maar niet als je een afstand tot de arbeidsmarkt heb. Voor het UWV-inspiratieplatform Meedoen (voor mensen met een WIA of Wajong) hebben we de inspirationele podcastserie In Perspectief - Op zoek naar Werkgeluk ontwikkeld. Een podcastserie met indringende portretten en emotionele verhalen, waarme we vertellen hoe belangrijk werk voor mensen kan zijn. Op elk vlak. Op zoek naar werkgeluk dus. Of eigenlijk: naar geluk.

Briefing

Meedoen is het inspiratieplatform van UWV voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, specifiek mensen met een WIA- of Wajong-uitkering. Op inspiratieplatform Meedoen laten we inspirerende verhalen zien van mensen uit die doelgroep, die soms moeite hebben om passend werk te vinden en er alles aan doen om te kunnen meedoen met de maatschappij. Eén van de aanvullende vragen van UWV was: bedenk campagnes en middelen die bijdragen aan dit doel, die aanvullend zijn op het inspiratieplatform, die inspireren en vooral: die de doelgroep aanspreken. Het belangrijkste doel: de doelgroep inspireren en laten zien dat hoe uitzichtloos je situatie soms lijkt, er altijd perspectief is. En zorg ervoor dat het aansluit bij de doelstellingen van UWV en het platform. Uitdaging daarbij is: de doelgroep is vaak lastig te bereiken en laat zich niet snel verleiden om content van UWV tot zich te nemen.

Strategie | Aanpak | Resultaat

LVB bedacht een podcastserie waarin de doelgroep zelf centraal staat. Een podcastserie waarin we het echte verhaal vertellen. Het verhaal dat het leven niet altijd even makkelijk is en dat je tegenslagen kunt overwinnen, hoe lastig het soms ook is.

We kiezen in de podcastserie (inmiddels drie afleveringen verschenen, aflevering vier en vijf in productie) heel bewust voor een reportagevorm. Het horen (en voelen) van de werkplek voegt echt iets toe aan het verhaal. Je waant je op de werkplek en kan je nog beter in de doelgroep verplaatsen. Ook merken we dat de geportretteerde zich veel beter op z'n gemakt voelt in zijn eigen omgeving dan in bijvoorbeeld een podcastserie. De podcast is op deze manier veel gewoner waardoor de geportretteerde een eerlijk en oprecht verhaal kan vertellen. De geportretteerde is thuis en dus in the lead. Zeker bij deze doelgroep is dat erg belangrijk. De verhalen zijn stuk voor stuk indrukwekkend en bij tijd en wijle emotioneel. Herkenbaar. Echt. Voor de doelgroep herkenbaar én inspirerend. Er is perspectief voor iedereen, hoe zwaar je het ook hebt (of hebt gehad).

De geportretteerden vertellen open en eerlijk en de interviewer stelt ze echt op hun gemak. We zorgen voor open en eerlijke gesprekken, aangevuld met reportage-elementen. We geven de geportretteerde de ruimte om echt zijn of haar verhaal te vertellen. We nemen ook heel bewust heel veel tijd voor de opnames, zodat de verhalen echt en waardevol worden.

De podcasts worden goed beluisterd, met honderden luisteraars per aflevering. Dat lijkt niet veel, maar in deze moeilijk te bereiken doelgroep zijn dat enorme aantallen. Het grootste deel van de luistereaars (meer dan 70 procent) zit recht in de doelgroep. De podcast is een echt succes. Inhoudelijk en op het gebied van resultaten. En ook belangrijk: draagt ook bewezen bij aan de doelstellingen van UWV en het inspiratieplatform Meedoen. Mede dankzij de podcastserie geven we de WIA- en Wajong-doelgroep weer een beetje houvast en perspectief. En de podcastserie is daarmee een hele waardevolle toevoeging op het inspiratieplatform Meedoen.

www.lvb.nl

www.perspectief.uwv.nl

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

The Medals worden toegekend voor uitstekende kennis en kunde op expert-onderdelen van contentmarketing. De categorieën zijn verdeeld in twee groepen: Creatie, Vorm & Concept en Distributie, Promotie, Conversie & Data.

www.cmta.nl


Lees ook:

[CMTA] Social Inc: De kracht van durven kiezen

[CMTA] Com&co: Agency Life

[CMTA] MPG: Rabobank & Elektrificatie

[CMTA] Familyblend x KPN: Digitaal Opvoeden

[CMTA] M2Media: Hoe Schiphol de zakelijke reiziger opnieuw voor zich won

 

Partners CMTA

 





Abonneer je op onze nieuwsbrief.