Marketing Report
[CMTA] LVB (becoming iO): Praat Niet te Laat over je Prostaat nieuws

[CMTA] LVB (becoming iO): Praat Niet te Laat over je Prostaat

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022 | www.cmta.nl

LVB is sinds juni 2022 onderdeel van iO, hét end-to-end agency met expertise op het gebied van marketing, content, communicatie en digitale transformatie. Onze belofte: full-service, full-specialist. We zijn méér dan zomaar een bureau. Merken bouwen, klantrelaties versterken en omzet laten groeien. Dat is waarom onze opdrachtgevers bij ons aankloppen. Daarom zijn we full-service én full-specialist. Gespecialiseerde teams die nauw samenwerken om merkverhalen consistent te vertellen. Inhoudelijk gedreven. Op z’n tijd eigenwijs. En altijd de beste willen zijn. That’s us. LVB (becoming iO).

Elevator Pitch

De reclamische video Praat niet te Laat over je Prostaat (30 seconden) roept gezonde mannen van 50 plus op om met hun huisarts in gesprek te gaan over een PSA-meting, om eventuele prostaatkanker in een vroeg stadium op te sporen. De video werd (betaald) gedistribueerd via Facebook en YouTube.

Briefing

Jaarlijks krijgen bijna 13.000 mannen de diagnose prostaatkanker, de nummer één kankersoort bij mannen. En er overlijden elk jaar bijna 3000 mannen aan – vergelijkbaar met het aantal vrouwen dat per jaar aan borstkanker overlijdt. Toch lijkt de risicogroep zich bij prostaatkanker minder bewust van deze cijfers.

Ook wordt vaak nog gedacht dat dit een ziekte bij (alleen) oudere mannen is. Maar dat is niet waar. Bijna de helft van de mannen krijgt de diagnose prostaatkanker onder de leeftijd van 70 jaar. Daarbij kan iemand prostaatkanker hebben zonder gezondheidsklachten te ervaren. Hierdoor wordt het vaak pas in een later stadium ontdekt: bij zo’n 20 procent van deze mannen is de prostaatkanker al uitgezaaid bij diagnose. Dit terwijl prostaatkanker, wanneer vroegtijdig gediagnosticeerd, vaak goed te behandelen is.

Een manier om prostaatkanker vroegtijdig op te sporen, is het doen van een PSA-meting. Hier zitten voor- en nadelen aan, maar het is belangrijk dat mannen weten dat deze mogelijkheid er is.

Daarom wil de Prostaatkankerstichting alle gezónde mannen van 50 plus oproepen om zich goed voor te laten lichten door hun huisarts, zodat ze hier een weloverwogen beslissing over kunnen maken over het al dan niet laten doen van een PSA-meting.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Om de aandacht van de doelgroep (gezonde mannen van 50 plus) te vangen en bij hen meer bewustzijn te creëren over prostaatkanker, ontwikkelden we deze reclamische video.

De insteek is commercial-achtig: we zien een gezond uitziende, zorgeloze vijftigplusser in een alledaagse setting (in de badkamer voor de spiegel, tijdens het scheren). Uit het niets klinkt een luide, maar vriendelijke stem die hem vragen stelt wanneer heeft hij voor het laatst over zijn prostaat nagedacht? Want ook al heb je geen klachten, de kans op prostaatkanker is aanwezig. De tone-of-voice is luchtig, ludiek. Niet emotioneel of zwaar, want dat spreekt de doelgroep niet voldoende aan ('dit overkomt mij toch niet'). De man kijkt zichzelf – en dus de kijker – verbaasd aan via de spiegel. Er blijft een post-it papiertje op de spiegel achter met als actiepunt: to do: huisarts bellen.

Het doel: awareness creëren rondom het onderwerp: iedere 50-plusser loopt het risico op prostaatkanker, ook al heb je geen klachten. Zo willen we ervoor zorgen dat de doelgroep hierover tijdig in gesprek gaat met de huisarts.

De video vormt de kern van de grotere campagne, waartoe onder andere nog twee andere video’s, een radiocommercial en interviews met een huisarts en een uroloog behoren. De content werd (betaald) gedistribueerd via LinkedIn, Facebook en YouTube. Op Facebook maakten we een subdoelgroep aan van vrouwen van 45 plus, omdat in de praktijk ook partners vaak een grote rol spelen in bewustwording rondom gezondheidsonderwerpen. Deze groep interacteerde ook goed met de content.

Het resultaat op Facebook (over mannen en vrouwen): 35.622 uniek bereik, 126.903 weergaven, 419 klikken op de link naar de campagnepagina en een CTR van 0,33 procent. Op YouTube: 9.097 views, 207 klikken op de link en een CTR van 2,28 procent.

www.prostaatkankerstichting.nl
www.lvb.nl

 

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

The Medals worden toegekend voor uitstekende kennis en kunde op expert-onderdelen van contentmarketing. De categorieën zijn verdeeld in twee groepen: Creatie, Vorm & Concept en Distributie, Promotie, Conversie & Data.

www.cmta.nl


Lees ook:

[CMTA] Social Inc: De kracht van durven kiezen

[CMTA] Com&co: Agency Life

[CMTA] MPG: Rabobank & Elektrificatie

[CMTA] Familyblend x KPN: Digitaal Opvoeden

[CMTA] M2Media: Hoe Schiphol de zakelijke reiziger opnieuw voor zich won

 

Partners CMTA

 






 

 

Abonneer je op onze nieuwsbrief.