Marketing Report
[CMTA] LVB (becoming iO): Sterk met stoma

[CMTA] LVB (becoming iO): Sterk met stoma

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

www.cmta.nl

LVB is sinds juni 2022 onderdeel van iO, hét end-to-end agency met expertise op het gebied van marketing, content, communicatie en digitale transformatie. Onze belofte: full-service, full-specialist. We zijn méér dan zomaar een bureau. Merken bouwen, klantrelaties versterken en omzet laten groeien. Dat is waarom onze opdrachtgevers bij ons aankloppen. Daarom zijn we full-service én full-specialist. Gespecialiseerde teams die nauw samenwerken om merkverhalen consistent te vertellen. Inhoudelijk gedreven. Op z’n tijd eigenwijs. En altijd de beste willen zijn. That’s us. LVB (becoming iO).

Elevator Pitch

Coloplast en de Stomavereniging zetten zich in voor mensen met deze ingrijpende medische beperking. Met het programma Sterk met Stoma geven zij hen handvatten om veerkrachtiger te worden en een zo normaal mogelijk leven te leiden. De online training is een initatief van Coloplast, de Stomavereniging en Team Heartbeats. 

Aan LVB is gevraagd een propositie (naam, pay-off) en onderscheidend design te creëren voor de promotie van de online training onder de doelgroep. De frisse en krachtige wijze waarop het programma is vormgegeven draagt op positieve wijze in grote mate bij aan het doel van de initiatiefnemers. Het resultaat is er ook naar: kwalitatief onderzoek onder deelnemers van het programma wees uit dat na afloop bijna 70% het hebben van een stoma minder als beperkend ziet en geleerd heeft te kijken naar wat wel kan. Daarnaast geeft 75% aan zich vrijer te voelen, minder schaamte te ervaren en meer te durven.

Briefing

Coloplast ontwikkelt producten en diensten die het leven vergemakkelijken van mensen met zeer persoonlijke medische aandoeningen. Samen met de Stomavereniging wil Coloplast zich inzetten om het leven met een stoma
gemakkelijker en leuker te maken. De uitdaging/opdracht was om een sterke propositie te ontwikkelingen voor het online programma, zowel voor de eerste lancering van het programma als voor de fases
daarna, op een manier waarop betekenis wordt gegeven aan de merkbelofte So you can be you en die de autoriteitspositie van Coloplast onderstreept.

Doel is om stomadragers concreet handvatten te bieden om veerkrachtiger te worden zodat ze zich vrijer voelen, het leven met stoma zien zitten en een zo normaal mogelijk leven kunnen leiden. Doelgroep zijn stomadragers (m/v) tot 50 jaar die 1 tot 3 jaar een stoma hebben. De campagnevraag is om het online programma zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen bij zoveel mogelijk potentiële gebruikers. Het hoofddoel van deze communicatie-aanpak is: creëren van bereik van het programma onder de doelgroep.

We brengen de doelgroep in aanraking met het programma én maken hen warm voor het opvragen van meer informatie of (natuurlijk) het inschrijven. De uitstraling (het content design) moet het programma zo aantrekkelijk mogelijk vormgeven zodat dit doel optimaal bereikt kan worden.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Het programma Sterk met Stoma (ondertitel veerkrachtig omgaan met nieuwe uitdagingen) is gebouwd op de inzichten dat stomadragers uitdagingen ervaren in acceptatie van een nieuw leven' en dat er vooral behoefte is aan positiviteit en inspiratie. Het uitgangspunt is: wat kan er wel? In de online training Sterk met Stoma, die vrij toegankelijk is, worden stomadragers gemotiveerd om vooruit te kijken en geholpen om veerkrachtiger te worden. Het uitgebreide programma bestaat uit een overzichtelijke one-pager als introductie, uit e-learnings en online trainingen, 2 webinars, een e-book, 5 podcasts en bonusmateriaal.

PROPOSITIE
LVB ontwikkelde de naam, ondertitel (pay off), beedtaal en fotografie van het programma en voor de verschillende contentonderdelen. Ook werden specifieke iconen ontwikkeld in dezelfde beeldtaal, te gebruiken in het e-book behorend bij de online training.

BEELDTAAL

Gekozen is voor een fris, rond lettertype en heldere krachtige kleuren om het "sterk" te benadrukken. Naast deze beeldtaal ligt aan de basis van alle (visuele) communicatie een in huis ontwikkelde fotografie, waarin podcastdeelnemers van het online programma centraal staan. Zij worden gefotografeerd in een krachtige setting, in uitgesproken kleuren en met een frisse uitstraling, waarbij iedere deelnemer een van de 5 thema's vertegenwoordigt die in het programma aan bod komen: zin in het leven (zingeving), sociale support, fysieke gezondheid, omgaan met veranderingen en positieve emoties.

RESULTAAT

Kwalitatief onderzoek onder deelnemers van het programma wees uit dat na afloop bijna 70% het hebben van een stoma minder als beperkend ziet en geleerd heeft te kijken naar wat wel kan en dat meer dan 75% zich vrijer voelt, minder schaamte ervaart en meer durft.

www.lvb.nl

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

The Medals worden toegekend voor uitstekende kennis en kunde op expert-onderdelen van contentmarketing. De categorieën zijn verdeeld in twee groepen: Creatie, Vorm & Concept en Distributie, Promotie, Conversie & Data.

www.cmta.nl


Lees ook:

[CMTA] Social Inc: De kracht van durven kiezen

[CMTA] Com&co: Agency Life

[CMTA] MPG: Rabobank & Elektrificatie

[CMTA] Familyblend x KPN: Digitaal Opvoeden

[CMTA] M2Media: Hoe Schiphol de zakelijke reiziger opnieuw voor zich won

 

Partners CMTA

 






 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.