Marketing Report
[CMTA] MPG: Medewerkersmagazine Watsgoingon

[CMTA] MPG: Medewerkersmagazine Watsgoingon

Dit is een genomineerde inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

www.cmta.nl

MPG is als contentmarketingbureau onderdeel van Matter, een snelgroeiend netwerk van content- en marketingbureaus. MPG integreert data, insights, strategie, concepting, content en distributie. Zo helpen wij merken om vandaag connectie te maken om er morgen toe te doen. Wij geloven dat content de wereld mooier, simpeler, leuker of spannender kan maken. Voor consument, medewerker, merk en samenleving. Content is het hart, hoofd en de huid van een merk. Het creëert waarde door relevant en gewenst te communiceren. Businessoplossingen te bieden. En zo het merk tastbaar en dichtbij te maken. Wij zien hoe hard het nodig is dat merken op deze wijze houvast bieden in een sneller dan ooit veranderende wereld. Het is onze missie merken hier een leidende rol in te bieden.

Elevator Pitch

A.S. Watson (ASW) ziet haar medewerkers als een cruciale factor in het succes van het bedrijf. Communicatie is belangrijk om collega’s goed te informeren, maar gaat vooral over verhalen die verbinden, het hart raken, het plezier in het werk vergroten en ASW als aantrekkelijke werkgever positioneren.

Het interne medewerkersmagazine Watsgoingon is hierin een zeer belangrijke spil. Een cadeautje voor alle medewerkers van ASW bij Kruidvat (Nederland, België), Trekpleister, Prijsmepper, Logistiek (Heteren, Ede, Oosterhout) en bij de kantoren (Renswoude, Antwerpen), dat vier keer per jaar bij 30.000 collega’s thuis in de bus valt.

Briefing

Opdracht: Ontwikkel een format (Nederlandstalig en Franstalig uitgevoerd) als drager van de interne communicatieaanpak, gericht op collega's motiveren, enthousiasmeren en alignen bij de organisatie.

Terugkerende thema’s: Passie, Betrokkenheid, Teamwork, Vakkundigheid en Innovatie.

Overkoepelend thema: TROTS. Trots op waar ik werk. Trots op wat ik doe.

Een magazine met aansprekende, eerlijke verhalen. Creëer content vanuit de optiek van onze collega’s. Inclusiviteit en herkenbaarheid zijn een voorwaarde

Briefing

Zorg ervoor dat na lezen bij medewerkers de take-out is:

  • Ik doe ertoe, mijn werk doet ertoe.
  • Ik hoef het niet alleen te doen, samen komen we verder.
  • Ik weet nu meer over wat collega’s bezighoudt/wat ze meemaken en doen.
  • ASW luistert naar mij/begrijpt mij.
  • Ik heb vertrouwen in de toekomst van ASW.
  • ASW investeert in mij als medewerker, helpt talenten te ontwikkelen.

Uitdaging

Het ontwikkelen van aansprekende content waarin álle medewerkers zich herkennen. De medewerkerspopulatie is zeer divers. Collega's werken door heel Nederland en België, in winkels, distributiecentra en kantoren. Het magazine zorgt voor verbinding en erkenning.

Doel

Medewerkers moeten door middel van het magazine verbondenheid laten voelen met elkaar en met de organisatie, met als resultaat dat ze meer aligned en meer engaged zijn. Het magazine draagt bij aan behoud van medewerkers, behoud van talent en potentiële medewerkers.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Insights:

De meeste van de 30.000 medewerkers werken in de winkels, verspreid over heel Nederland en België. A.S Watson vindt het belangrijk het wij-gevoel uit te dragen en iedereen actief te betrekken: je bent als collega belangrijk. Het magazine is een cadeautje voor de collega én zijn/haar omgeving. Het magazine heeft een positieve invloed op de waardering van de werknemer voor de werkgever, en andersom.

Strategie:

Pay-off magazine: Voor jou. Over ons. Het wordt als middel ingezet om de volgende doelstellingen te bereiken:

  • Verbinden: band versterken tussen medewerker en organisatie en tussen medewerkers onderling.
  • Informeren: eerlijk en volledig informeren over ontwikkelingen binnen de organisatie.
  • Motiveren: bijdragen aan motivatie medewerkers.
  • Engagement verhogen: met crossmediale verwijzingen, puzzels, quizjes, winacties, oproepjes, samples etc.

Aanpak:

  • Een online redactievergadering (8 collega's die de breedte van de organisatie vertegenwoordigen) vormt de basis van elke magazine-editie. Wat speelt er bij hen op het werk? Waarnaar zijn zij benieuwd?
  • Crossmediale aanpak met Watsonline. Op dit sociale platform kunnen alle medewerkers posten; dit geeft inzicht in de onderwerpen. Watsgoingon geeft hierbij vervolgens meer achtergrond, gekoppeld aan de strategische koers van ASW. Een perfecte manier om op een zeer toegankelijke wijze alle collega’s te betrekken bij de organisatie. Het betreft thema’s als: uitdagingen op de arbeidsmarkt, lastige klantsituaties, inzicht in logistieke processen, productontwikkeling. Effect: meer begrip tussen de verschillende bedrijfsonderdelen én een betere samenwerking.
  • Verhalen, tips, entertainment, info (ook vanuit kantoor): ALTIJD bekeken door de ogen van de werknemer, vertaald naar voor de werknemer RELEVANTE redactionele invalshoek.
  • Inclusiviteit is een gegeven. In elke editie.

Resultaat:

  • Rapportcijfer Watsgoingon najaar 2021: 7,8 gemiddeld.
  • 64 procent geeft 8 of hoger.
  • Collega’s waarderen magazine als cadeautje. Reactie lezersonderzoek: Mag vaker dan 4x per jaar uitgebracht worden.

www.mpg.today

 

Dit is een genomineerde inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

www.cmta.nl

Een overzicht van alle genomineerde cases staat hier

 

Partners CMTA

 






 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.