Marketing Report
[CMTA] Marcommit: De veranderende arbeidsmarkt

[CMTA] Marcommit: De veranderende arbeidsmarkt

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022 | www.cmta.nl

PR- en contentmarketingbureau Marcommit trekt aandacht! Wanneer een bedrijf haar naamsbekendheid wil vergroten of thought leadership wil claimen, móet er aandacht getrokken worden. Maar aandacht moet worden verdiend: van journalisten, influencers en potentiële klanten. Marcommit helpt haar klanten aandacht te trekken met inhoud, slimme inhakers en mediagenieke verhalen. Zowel on- als offline. Alles om ervoor te zorgen dat de doelgroep niet meer om het merk heen kan. Marcommit gaat altijd voor het hoogst haalbare. Door continu nieuwsgierig te blijven, te investeren in het netwerk en kritisch te kijken naar de beste invalshoeken om de boodschap in de media te krijgen.

Elevator Pitch

Een enorm (media)bereik met een beperkt budget is een resultaat waar veel campagneleiders van dromen. Wie wil zijn investering niet meermaals terugverdienen? Deze campagne inspireert en laat zien dat je met een slimme insteek en het aanwenden van actualiteiten meerdere doelgroepen kunt raken en een enorm bereik kunt realiseren en zelfs de maatschappelijke discussie kunt aanwakkeren. De onderzoeken van Pro Contact zijn in een jaar tijd al begrippen in de markt geworden, waardoor het bedrijf haar autoriteitspositie en naamsbekendheid aanzienlijk heeft verstevigd.

Briefing

ProContact is een disruptor als het gaat om het rekruteringsproces binnen organisaties. Ze benaderen de markt op een eigentijdse manier via social media, Google en job boards icm een inhouse recruiter en leveren kwalitatief goede kandidaten. Dit zorgt voor een perfecte match tussen kandidaat en werkgever. ProContact focust zich op de groei in aantal klanten en wil daarnaast gezien worden als expert op het gebied van personeelswerving en arbeidsmarkt en wil de boodschap verspreiden dat rekrutering ook anders kan. Kortom, de focus voor de communicatie  lag op het continu werken aan de naamsbekendheid en het claimen van de autoriteitspositie op het gebied van recruitment en arbeidsmarkt. Voor het ontwerp van de nieuwe contentmarketingstrategie schakelde ProContact PR- en contentmarketingbureau Marcommit in.

Marcommit besloot de strategie te enten op één overkoepelend thema om de autoriteitspositie en naamsbekendheid onder de doelgroepen (HR, management, medewerkers) te verstevigen. Dit thema was het fundament van de campagne én moest ervoor zorgen dat ProContact voor een langere periode als autoriteit kon optreden rondom relevante topics. Aan dit thema kon tevens perfect de identiteit en inhoudelijke kennis van ProContact gekoppeld worden.

Het thema werd: ‘De veranderende arbeidsmarkt – benut het onbenut arbeidspotentieel’. Als recruitmentspecialist ziet ProContact dat het bedrijfsleven in een enorme squeeze zit wat betreft personeel. De maatregelen van de overheid werpen pas na lange tijd zijn vruchten af en tot die tijd moeten ze zelf het heft in eigen hand nemen. Door beter te kijken naar de mogelijkheden van het onbenutte arbeidspotentieel, liggen hier kansen. Desalniettemin is het in de praktijk lastig te bepalen wie de juiste kandidaat is. ProContact wilde inzichtelijk maken hoe de arbeidsmarkt veranderd is als gevolg van de pandemie en hoe groot het onbenutte arbeidspotentieel op de Nederlandse arbeidsmarkt was. En ervoor zorgen dat dit hoog op de agenda komt in Nederland.

Deze campagne had een totaalbudget van €17.890,- (excl. uitvoer onderzoek) voor een periode van zes maanden. Er werd besloten om het PR-succes van de campagne te beoordelen op basis van een aantal indicatoren: aantal publicaties, het bereik en de PR-waarde. 

Strategie | Aanpak | Resultaat

De basis van Marcommit’s strategie was om ProContact de autoriteitspositie te laten claimen door kennis te delen en te laten zien dat zij weet wat er speelt op de arbeidsmarkt. Volgens het CBS behoorden één miljoen mensen tussen 15-75 jaar tot de onbenutte beroepsbevolking. Hierdoor vind je misschien niet direct de passende kandidaat, maar met omscholing/opleiding/begeleiding kan iedereen doorgroeien tot een goede medewerker. Mede deze actualiteit was de aanleiding om te starten met twee onderzoeken, die het fundament vormden voor deze contentcampagne. Hiermee zorgden we ervoor dat ProContact enerzijds communiceerde over wat de nieuwe eisen van medewerkers zijn als gevolg van de pandemie en de online  recruitmentervaringen (onderzoek onder ruim 500 HR-professionals). Anderzijds onderzochten we in hoeverre het onbenut arbeidspotentieel in staat is om te werken en waarom wel of niet (onderzoek onder ruim 500 werklozen met potentie).

Aangezien veel organisaties klagen dat zij niet aan het juiste personeel kunnen komen, boden we hiermee een uitgelezen kans/podium voor ProContact om organisaties te wijzen op dit potentieel. De inzet van Public Relations was het belangrijkste en grootste onderdeel van de campagne. Bovendien zorgde dit voor een enorm bereik en gaf het een flinke impuls aan het websiteverkeer van ProContact. Om met één onderzoeksresultaat de beste mediaresultaten te halen (kwaliteit en kwantiteit), kozen we per keer voor dezelfde viertrapsaanpak: we startten met de  primeur. Door een krant of radioprogramma de mogelijkheid te bieden om het nieuws als eerste te publiceren, vergroot je de kans op een prominente publicatie. Marcommit wist hierdoor niet alleen die overvolle mailbox slim te omzeilen, ook kon hierdoor direct de volgende onderzoeksonderwerpen geagendeerd worden. Vervolgens werd het persbericht met alle relevante media gedeeld, werden resultaten geduid in expertinterviews en creëerden we opiniërende content die werd aangeboden bij diverse redacties. Denk hierbij aan blogs, social media en korte commentaren.

Aantal publicaties:

  • 51 in Print
  • 34 Online
  • 3 Radio
  • Totaal 78 publicaties
  • Bereik: 13.432.978
  • PR-waarde: € 633.761

Autoriteitspositie geclaimd!

Dat het onderzoek heeft bijgedragen aan de autoriteitspositie van Pro Contact blijkt niet alleen uit de cijfers. Steeds meer journalisten gebruiken op eigen initiatief het onderzoek van Pro Contact om hun verhalen kracht bij te zetten. Met als klap op de vuurpijl dat er zelfs kamervragen over zijn gesteld door Lucille Werner. Het nieuws heeft dus de Tweede Kamer bereikt én er is discussie gevoerd over de inzet van het onbenutte arbeidspotentieel. Of Pro Contact op de kaart staat? Daar kunnen we alleen maar ja op zeggen. De inzet van PR heeft een maatschappelijke en nationale  discussie opgestart en hier zijn we maar wat trots op. Bovendien wordt Pro Contact nu zelf gebeld om als expert reacties te geven. Om deze positie te behouden is Pro Contact samen met Marcommit bezig met een nieuw onderzoek.

www.marcommit.nl

www.pro-contact.nl

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

The Medals worden toegekend voor uitstekende kennis en kunde op expert-onderdelen van contentmarketing. De categorieën zijn verdeeld in twee groepen: Creatie, Vorm & Concept en Distributie, Promotie, Conversie & Data.

www.cmta.nl


Lees ook:

[CMTA] Social Inc: De kracht van durven kiezen

[CMTA] Com&co: Agency Life

[CMTA] MPG: Rabobank & Elektrificatie

[CMTA] Familyblend x KPN: Digitaal Opvoeden

[CMTA] M2Media: Hoe Schiphol de zakelijke reiziger opnieuw voor zich won

 

Partners CMTA

 






 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.