Marketing Report
[CMTA] Megawatt: #WhatTheFanta Unfolding Flavours nieuws

[CMTA] Megawatt: #WhatTheFanta Unfolding Flavours

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Megawatt is een unieke combinatie van drie bureaus onder één dak: een advertising agency, een fieldmarketing agency en een digital agency. Ben jij de marketeer die een miljoen watt aan energie in zijn merk wil steken? Dan helpen wij je om met krachtige creatieve campagnes je doelen te realiseren. Vanuit een 360 graden-visie bedenken we strategieën en concepten die de aandacht trekken, enthousiasmeren, overtuigen en verleiden. Die concepten vertalen we door naar succesvolle on- en offline campagnes, met een vlekkeloze, efficiënte uitvoering door de specialisten binnen onze groep. Welkom bij Megawatt; wij steken de stekker in je merk.

Elevator Pitch

Door Covidmaatregelen konden we de nieuwe WhatTheFanta NoSugar (blauw) niet introduceren middels landelijke sampling. Dus voerden we in plaats daarvan een campagne waarin influencers tieners meenamen in een #WhatTheFanta-zoektocht naar die nieuwe smaak. Met iedere keer nieuwe content zorgden de influencers ervoor dat de tieners werden voorzien van clues. Met als resultaat veel buzz bij de doelgroep, een ongekende uplift in marktaandeel van Fanta, stijgende Brand Awareness/Brand Health en een positief campagnesentiment.

Uitdaging

Doel was de merkwaarden plezier en verrassing te koppelen aan het Fanta merk en zo de positie van het merk bij jongeren te versterken. Om invulling te geven aan die merkwaarden besloot Fanta eind 2020 een nieuwe spannende smaak te introduceren: de blauwe WhatTheFanta No Sugar. Normaal gaat de introductie van een nieuwe smaak gepaard met grootschalige landelijke sampling op evenementen en locaties waar veel jongeren aanwezig zijn. Echter eind 2020 zag het er naar uit dat dit ook in de zomer van 2021 als gevolg van de aanhoudende Covid-19 maatregelen onmogelijk zou zijn. Daarom moest er een campagne worden bedacht die ervoor moest zorgen dat jongeren toch kennismaakten met de nieuwe smaak.

Doel van de campagne was het verhogen van het engagement en de binding met het Fantamerk onder jongeren door kennismaking met de nieuwe blauwe WhatTheFanta No Sugar. Met als marketingdoelstelling vergroten van het marktaandeel en verhogen van de rotatie.

 

Strategie | Aanpak | Resultaat

Insight & strategie

Tijdens de pandemie is veel plezier uit het leven van jongeren verdwenen. Omdat plezier en verrassing de merkwaarden van Fanta zijn wilden we tieners content aanreiken om purposeless playing terug te brengen in hun dagelijks leven.

Aanpak

Centraal stond het online platform #WhatTheFanta. Hierop werden jongeren door rapper/acteur Leafs Sensei en zijn gasten de influencers Sem van Dijk, Niek Roozen en Vincent Visser gevraagd d.m.v. clues te ontdekken wat de nieuwe smaak is. Hier werd steeds nieuwe video content toegevoegd om de doelgroep op het spoor te brengen. Via socials werden jongeren gestuurd naar OOH-objecten waar we rebussen verstopten. Deze clues werden verdiept in de podcast van Vincent en Niek. Met als eindknaller een custom track van Sem en Leafs.

Resultaat

Een positieve sentimentscore van 85%. De spontane campagne awareness onder de doelgroep kwam uit op 52.1% Het totale marktaandeel van Fanta steeg gedurende de campagne van 33,9% naar 37,5%. De rotatie steeg van 17,2 naar 22,8 en voor Fanta Blauw werd de rotatiedoelstelling 10,0 meer dan overtroffen en kwam uit op 20,4. De actie had ook een grote impact op de verkoop van de originele oranje Fanta. De rotatie van hiervan steeg gedurende de actieperiode met 43%.

www.megawatt.agency


Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Je kunt tot en met 19 september inzenden voor Content Marketing | The Awards. Lees alles over The Award en hoe in te zenden op www.cmta.nl


Lees ook:

[CMTA] Bambuu: Verdedigen tegen hackers? Denk als een hacker!

 

[Marketing Report Radio] Ramona Chang over Utrecht, de Vuelta en Content Marketing | The Awards

[Interview] Sanne Demir over De Combinatie van Factoren

 

Partners CMTA

 

 

 

 

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief