Marketing Report
[CMTA] N=5: Ondernemen is vooruitkijken nieuws

[CMTA] N=5: Ondernemen is vooruitkijken

Dit is een met GOUD en ZILVER bekroonde inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

www.cmta.nl

N=5 is het grootste onafhankelijke bureau van Nederland en helpt merken groeien met de kracht van emotie, waarbij campagnes en content naast elkaar staan en vertrekken vanuit dezelfde strategische sturende gedachte. Met een redactionele formule als sturend mechanisme voor alle content. Het label N=Content bestaat uit een team van digital, social en redactionele talenten, die zich primair focussen op de ontwikkeling van content.

Elevator Pitch

Wie succesvol wil zijn als ondernemer moet niet alleen aan morgen of volgende week denken, maar ook verder vooruit. Met de korte film Leven in de Brouwerij stimuleert ABN AMRO deze doelgroep om na te denken over die toekomst. Door de saaie feiten uit vuistdikke bank rapporten te veranderen in een spannend script. Met als resultaat een campagne die alle verwachtingen overtrof. Kortom, een sterk voorbeeld van de kracht van een gedurfde content-campagne.

Briefing

Ondernemers denken vaak op korte termijn, waardoor ze bij een grote tegenslag als corona in grote problemen komen. Uit de toekomstscenario-rapporten van ABN AMRO blijkt dat langetermijndenken juist essentieel is om je op de toekomst voor te bereiden. Daarom heeft ABN AMRO ons gevraagd om ondernemers te wijzen op het belang van langetermijndenken en de expertise die ABN AMRO kan bieden. Een grote uitdaging in een tijd waarin de doelgroep vooral met kortetermijnproblemen bezig is.

De opdracht was hierbij om de eerdere succesvolle contentcampagnes die we maakten onder de redactieformule #meedenkers verder uit te werken tot een impactvolle Hero-campagne. En waarbij ABN AMRO wordt gepositioneerd als de sparringpartner van ondernemend Nederland.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Op het moment van de briefing zagen we een enorme toename in content van banken gericht op de zakelijke doelgroep. Veelal vergelijkbare verhalen, met portretten van bekende ondernemers en experts die hun visie op de toekomst delen. Dus hoe breken we als bank door deze content clutter heen?

Door ze aan te spreken op datgene waar ze buiten werktijd graag naar kijken: hoogwaardige Netflix-achtige content. We gebruikten het vuistdikke scenario-rapport van ABN AMRO als basis voor een korte film. Waarbij we de thema’s innoveren, verduurzamen en overname vertaalden naar spannend script. Met in de hoofdrol Hendrik Beresteyn, die zijn familiebedrijf wil doorgeven aan de toekomstige generatie. Elk van zijn kinderen vertegenwoordigt een ander toekomstscenario en heeft een ander plan om de familiebrouwerij succesvol de toekomst in te leiden. Zo werd meteen invoelbaar wat voor kansen en uitdagingen de toekomst voor ondernemers met zich meebrengt.

Voor elk kanaal maakten we vervolgens specifieke content assets. De film maakte de toekomst invoelbaar (see), interactieve banners en social posts zette de ondernemer zelf aan het denken (tell). En in branded content werd de deskundige rol van ABN AMRO onderstreept met interviews en tips voor de verschillende scenario’s (do).

Deze aanpak overtrof alle doelstellingen. De video’s werden meer dan 2,2 miljoen keer uitgekeken en scoorden hoog op engagement. Dit resulteerde dan ook in significante
verschuivingen in kennis (+74%), houding (+63%) en gedrag (+64%) ten opzichte van de nulmeting, waardoor het aantal mensen dat ABN AMRO ziet als een expert die met je meedenkt steeg van 40 procent naar 63 procent. Daarnaast steeg ook de merkoverweging van 42 procent naar 66 procent.

Kortom, de campagne slaagde erin om de aandacht van de doelgroep te trekken, hen na te laten denken over hun bedrijfsstrategie en de expertise van ABN AMRO hierbij te activeren. Een succesvol vervolg op eerdere #meedenkers campagnes!

www.nis5.nl

 

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

www.cmta.nl


Lees ook:

[CMTA] Mediatic: Contentplatform Huis van Talent

[CMTA] Familyblend x KPN: Digitaal Opvoeden

[CMTA] M2Media: Hoe Schiphol de zakelijke reiziger opnieuw voor zich won

[CMTA] De Combinatie van Factoren: Spoken word campagne voor De Waalhoven

[CMTA] 1Camera: Samen leven volgens Achmea

 

Partners CMTA

 






 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief