Marketing Report
[CMTA] N=5: Zomerlezen nieuws

[CMTA] N=5: Zomerlezen

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022 | www.cmta.nl

N=5 is het grootste onafhankelijke bureau van Nederland en helpt merken groeien met de kracht van emotie. Waarbij campagnes en content naast elkaar staan en vertrekken vanuit dezelfde strategische sturende gedachte. Met een redactionele formule als sturend mechanisme voor alle content. Het label N=Content bestaat uit een team van digital, social en redactionele talenten, die zich primair focussen op de ontwikkeling van content.

Elevator Pitch

Tijdens de zomervakantie gaat het leesniveau van leerlingen hard achteruit. Blink wil deze zomerleesdip tegen gaan door leraren een concrete oplossing te bieden. Daarom lanceerden we samen met drie bekende kinderboekenschrijvers ‘Blink Zomerlezen’. Een digitaal contentplatform, waarmee leraren hun klas een spannend zomerverhaal kunnen meegeven die afspeelt op hun eigen school. Zo brachten we een groot maatschappelijk probleem onder de aandacht en kregen we meer dan 100.000 kinderen de hele zomer aan het lezen.

Briefing

Het is een maatschappelijk probleem: kinderen in Nederland lezen te weinig en al helemaal tijdens de zomervakantie. En dat is goed te zien in hun resultaten. Het leesniveau van kinderen in Nederland holt hard achteruit. Sommige leerlingen zakken in de zomer zelfs 2 niveaus terug. Lezen is namelijk als een vliegwiel, je wordt beter door continu te blijven oefenen.
Blink is de meest innovatieve leermiddelenontwikkelaar van Nederland. Zij maken zich hard om ontlezing tegen te gaan. Waarbij ze werken vanuit hun belofte ‘Ontdek de Wereld. Omdat Blink gelooft dat nieuwsgierigheid kinderen intrinsiek motiveert om te lezen. Vanuit die missie wilden zij in 2021 aandacht vragen voor het probleem van de zomer-leesdip. En tegelijkertijd leraren ook een concrete oplossingen bieden om deze tegen te gaan. Met een klein budget, is dat een flinke uitdaging!

Strategie | Aanpak | Resultaat

Als kinderen zich kunnen identificeren met een verhaal, zijn ze meer gemotiveerd om te blijven lezen. En niets is spannender voor leerlingen dan wat er op hun school gebeurt als zij weg zijn. Dus hoe kunnen we deze inzichten gebruiken om leerlingen in de zomer door te laten lezen? Met Blink zomerlezen! Een digitaal contentplatform, waarin leraren met behulp van
slimme personalisatie spannende verhalen kunnen creëren die zich afspelen op hun school. Met in de hoofdrol de conciërge, directeur en hun leraar.

De verhalen werden geschreven door drie bekende kinderboekenschrijvers. Met een druk op de knop meldt een leraar de klas aan, waarna wij elke week in de zomervakantie een nieuw
hoofdstuk van deze ‘Zomerthrillers’ unlockten. Door de verhalen zo dichtbij de kinderen te brengen wekten we hun nieuwsgierigheid en bleven ze doorlezen. Een magisch verhaal waar zelfs na de zomervakantie nog over gesproken werd in de klas.

In totaal wist de campagne 1,8 miljoen mensen te bereiken. En daarmee leerkrachten op maar liefst twee derde (61%) van alle basisscholen in Nederland te activeren (verwachting: 15%). Een bijzondere prestatie aangezien leerkrachten in hun zeer verdiende zomervakantie tijd maakten om mee te doen met Blink Zomerlezen. Zo kregen we in totaal met ons platform meer dan 100.000 leerlingen aan het lezen (verwachting: 60.000). En dit succes zorgde ervoor dat Zomerlezen, op verzoek van leraren zelf, afgelopen jaar herhaald is met een nieuw thema, nieuwe schrijvers en nieuwe verhalen. Op naar volgende zomer!

www.nis5.nl

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

The Medals worden toegekend voor uitstekende kennis en kunde op expert-onderdelen van contentmarketing. De categorieën zijn verdeeld in twee groepen: Creatie, Vorm & Concept en Distributie, Promotie, Conversie & Data.

www.cmta.nl


Lees ook:

[CMTA] Social Inc: De kracht van durven kiezen

[CMTA] Com&co: Agency Life

[CMTA] MPG: Rabobank & Elektrificatie

[CMTA] Familyblend x KPN: Digitaal Opvoeden

[CMTA] M2Media: Hoe Schiphol de zakelijke reiziger opnieuw voor zich won

 

Partners CMTA

 






 

 

Abonneer je op onze nieuwsbrief.