Marketing Report
[CMTA] NS: Koppeling Zomerspecial

[CMTA] NS: Koppeling Zomerspecial

Dit is een genomineerde inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

www.cmta.nl

 

 

NS is actief in de wereld van het openbaar vervoer. Ze bevorderen het gebruik van het openbaar vervoer en houden Nederland in beweging. Onze reizigers staan in al onze activiteiten op 1, 2 en 3 en we werken voor hen aan een zo aangenaam en duurzaam mogelijke reis van deur tot deur.

Elevator Pitch

Weet je nog hoe blij je was als je vroeger een Donald Duck- of Tina-vakantieboek kreeg? Natuurlijk ging die in de vakantiekoffer. En je verheugde je erop: bladeren, lachen, lezen, zoekplaten bekijken etc. Dat verwachtingsvolle, vrolijke vakantiegevoel wilden we NS'ers ook bieden: ontspanning na een tijd die hard voor hen was geweest en erkenning voor hun betrokkenheid. Daarom maakten we een vakantiedoeboek voor onze collega's.

Briefing

Het doel van deze casus was het gevoel van saamhorigheid en engagement binnen NS versterken. De coronaperiode van twee jaar was moeilijk voor het bedrijf en de NS'ers. Collega's in het operationele proces hadden te maken met lege treinen, lege stations, anderhalve meter afstand houden, agressie en onbegrip en bij sommigen verveling. Stafmedewerkers zaten van de ene op de andere dag letterlijk thuis, ver weg van het operationele proces, en ze moesten zich daarmee zien te redden. Collega's misten hun reizigers en ze misten elkaar. We merkten op de afdeling Communicatie dat begin 2022 de rek er een beetje uit was in het bedrijf, iedereen snakte naar vrolijkheid en luchtigheid. We besloten dat te bieden in de vorm van een zomers cadeautje: een kleurrijk vakantiedoeboek voor NS'ers waarbij elk verhaal, elk onderwerp te maken heeft met treinreizen en/of de mensen van NS, maar waarin geen corporate boodschap te vinden is. Begin juli viel het blad op de mat.

Strategie | Aanpak | Resultaat

We maakten een prachtig, kleurrijk blad geënt op de pijlers doen, inspireren, amuseren, informeren en winnen. Vormgegeven door Maters & Hermsen. Totaal afwijkend van het reguliere personeelsmagazine Koppeling. Kleiner, met ander papier en een andere opmaak en kleurgebruik. Het staat vol aaibare verhalen van collega's. De onderwerpkeuze is ook anders dan anders, het is immers een vakantiedoeboek, maar de reguliere lezers hebben we toch niet van ons vervreemd. 

Wat we bereikten met de Koppeling Zomerspecial was een gevoel van verbondenheid, van saamhorigheid. Het gonsde in de organisatie, collega’s waren er blij mee en spraken hun waardering erover uit. In personeelsverblijven en app-groepen ging het erover: "Heb je de Zomerspecial al gezien?" Een LinkedIn-post erover had binnen no time ruim 11.000 views, communicado's van andere bedrijven en oud-NS'ers klopten aan om een exemplaar te krijgen, vakgenoten waren enthousiast. Maar bovenal: er kwamen over de 1000 mails binnen van de doelgroep, dat betekent dat ruim 5 procent van ons personeelsbestand reageerde. Natuurlijk veel reacties op de winacties, maar ook veel complimenten en dankwoorden. Een greep uit de reacties: "Wat een leuk Koppeling-vakantieboek","Zojuist zit ik door de Zomerspecial van de Koppeling te bladeren. Hij is goed gelukt!", "Het zomermagazine is magisch met allerlei memoires van collega's. Superleuk om te lezen. Zo begint de zomervakantie in sfeer", "Mijn complimenten voor deze superleuke editie van de Koppeling!". 

Ook op onze oproep om de Koppeling Zomerspecial mee te nemen op vakantie en daarvan een foto te nemen, kwamen veel reacties. Aan het strand, op een berg, naast het zwembad: de Koppeling Zomerspecial was erbij. Dus ook tijdens hun broodnodige vakantie voelden collega's zich betrokken bij ons bedrijf. De Zomerspecial heeft bijgedragen aan engagement.



www.ns.nl

 

Dit is een genomineerde inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

www.cmta.nl

Een overzicht van alle genomineerde cases staat hier

 

Partners CMTA

 






 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief