Marketing Report
[CMTA] Propaganda: Carrefour Tournée Locale nieuws

[CMTA] Propaganda: Carrefour Tournée Locale

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

www.cmta.nl

 

Propaganda is een communicatiebureau dat inzet op content marketing. Wij maken slimme, relevante content die merken in staat stelt een relatie op te bouwen met hun klanten. We vertellen straffe verhalen voor verschillende Belgische merken en organisaties, in uiteenlopende sectoren. Die verhalen zorgen ervoor dat zij hun relaties met klanten, prospects en medewerkers versterken. Ons team van meer dan 45 gedreven en gepassioneerde projectmanagers, vormgevers en redacteurs bedenkt en realiseert relevante content platformen, doeltreffende blogs en e-letters, boeiende digitale en printmagazines, straffe infographics, originele videoseries... mét impact!

Elevator Pitch

Binnen haar Act For Food-engagement werkt Carrefour samen met 728 lokale producenten, goed voor zo’n 10.000 producten. Carrefour wil een connector zijn tussen producent en consument en zo haar imago en klantenbinding verbeteren. De zomer van 2020 was het moment om de consument aangenaam en coronaproof te laten kennismaken met de streekproducten! Er kwam een handige gids Tournée Locale, met vijftien routes langs de producenten, ook beschikbaar op carrefour.be. Deze campagne werd multi-mediaal ondersteund.

Briefing

Carrefour wil het imago van betrouwbaar, menselijk en van-bij-ons versterken. Dit kan onder andere door zich te positioneren als de connector tussen de lokale producenten, hun producten en de consument.

Deze authentieke en kwalitatieve lokale producten passen uitermate goed binnen de globale Act for Food-strategie: beter eten voor iedereen! Om deze kleinere producenten te ondersteunen, zorgt Carrefour dat hun producten minstens acht jaar in de rekken liggen. Producenten tekenen een convenant op maat, aangepast aan hun structuur en werkmethodes.

In België werkt Carrefour nauw samen met meer dan 728 lokale producenten die samen meer dan 10.000 producten leveren aan haar winkels. Ze passen traditionele methodes toe en maken smaakvolle, authentieke producten eigen aan hun regio.

Maar hoe breng je de consument in contact met de lokale producenten in volle coronacrisis, wanneer nabijheid een lastige zaak wordt. Wat kan je opzetten wetende dat de consument behoefte heeft aan verstrooiing, een aangenaam moment, er even tussenuit zijn?

Je brengt de consument op een coronaproof manier tot bij de producenten en zorgt ervoor dat zij, dankzij Carrefour, een aangename uitstap kunnen maken.

Strategie | Aanpak | Resultaat

In de zomer van 2020 was iedereen op zoek naar manieren om samen te komen, een uitstap te maken, iets te beleven. Wat kan er deze zomer ? Hoe kunnen we samen genieten... in België?

Carrefour wilde er op dat moment zijn voor haar (potentiële) klanten en zag een opportuniteit die zou toelaten de lokale producten in de verf te zetten.

Carrefour kwam met de ideale oplossing: maak een wandel- of fietstocht langs één van de mooie uitgestippelde routes. Maak bovendien onderweg kennis met onze lokale producenten en hun heerlijke streekproducten. Je kan ze kopen bij Carrefour maar je kan ze nu ook ontdekken bij de producent zelf.

Om deze wandel- of fietstocht(en) te kunnen maken, is er de handige gids Tournée Locale:
- Papieren gids met duidelijke beschrijving van vijftien routes, bezienswaardigheden en alle info over de lokale producenten onderweg.
- Dedicated webpages op carrefour.be waar elke route (vijftien+drie extra routes exclusief online) beschreven wordt, een download mogelijk is van een pdf of GPX-bestand en de link naar de route op RouteYou beschikbaar is.

De promotie van deze actie verliep via:

- Communicatie in het winkelpunt: display, affiches
- Online campagne: display op nieuwssites, socialmediacampagne, influencercampagne
- E-nieuwsbrief naar klanten
- Folder met coupon voor gratis exemplaar, verstuurd naar klanten met klantenkaart
- Mediakit: Alle producenten uit de gids kregen beeldmateriaal en tekst om de actie in de kijker te zetten op hun sociale media, website, etcetera 

De campagne was een succes: bijna 49.000 exemplaren van de gids gingen de deur uit, de bezoekcijfers op de dedicated webpages piekten en de socialmediacampagnes scoorden. De lokale producenten waren uiterst tevreden en bovendien steeg de verkoop van lokale producten in de Carrefour-winkels.

www.propaganda.be

www.carrefour.be

 

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

www.cmta.nl


Lees ook:

[CMTA] DPG Media - de Ondernemer: De kracht van Sterke Schakels

[CMTA] Familyblend x KPN: Digitaal Opvoeden

[CMTA] M2Media: Hoe Schiphol de zakelijke reiziger opnieuw voor zich won

[CMTA] De Combinatie van Factoren: Spoken word campagne voor De Waalhoven

[CMTA] 1Camera: Samen leven volgens Achmea

 

Partners CMTA

 






 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief