Marketing Report
[CMTA] The Fat Lady: De virtuele projecties nieuws

[CMTA] The Fat Lady: De virtuele projecties

Dit is een genomineerde inzending voor Content Marketing | The Awards 2022 | www.cmta.nl


Een contentbureau met een saaie naam? No way! Wij houden van storytelling en vonden onze inspiratie bij Wagner. Onze fat lady is niemand minder dan de rondborstige Walkure Brünnhilde, die op het einde van Wagners ringcyclus het verhaal een onverwachte wending geeft en zo het publiek met verstomming slaat. Ook wij willen verrassen met onze kijk op content marketing en het verhaal van onze klanten een nieuwe wending geven. Verwacht het onverwachte, want it ain’t over till the fat lady sings.

Elevator Pitch

Eindejaar 2021: Covid in volle opmars, moraal van de bevolking algemeen zeer laag. De UGent wilde hun studenten, alumni en medewerkers steunen in de donkerste periode van het jaar. Wij werkten voor hen de virtuele projecties uit, waarbij mensen hun persoonlijke (nieuwjaars)wensen virtueel konden projecteren op de Boekentoren, hét symbool van de studentenstad. Het werd een hit. En dat zonder mediabudget.

Briefing

De rode draad in alle communicatie van de UGent is verbondenheid creëren. Zorgen dat mensen (medewerkers, studenten, alumni en de brede bevolking) zich verbonden voelen met de universiteit. Niet eenvoudig met zo’n diverse groep.

Zoals vele merken en organisaties wilde de UGent hun steun betuigen tijdens Covid. Een empathisch schouderklopje, om hun personeel en studenten te tonen dat ze om hen geven. Laat ons dit jaar even geen generieke nieuwjaarskaarten sturen en op zoek gaan naar een meer passend alternatief, dat mensen samenbrengt, ook al kan dat (fysiek) even niet.

En oh ja: er is geen budget en binnen twee weken moeten we lanceren.

Strategie | Aanpak | Resultaat

In die geest lanceerde The Fat Lady De virtuele projectie op Instagram, Facebook, Twitter en WhatsApp. Door je nieuwjaarswensen (of een andere –  al dan niet ludieke –  boodschap) in te geven in de applicatie, ze virtueel te projecteren op de Boekentoren – hét symbool van de Universiteit Gent –  en ze te delen met je dierbaren, bracht je wat zon in het leven van je medemens en droeg je bij tot dit uiterst succesvolle user generated contentproject.

Alles mocht, alles kon. De enige limiet die mensen hadden voor de projecties was het aantal karakters die op het gebouw pasten. Deze vrijheid leidde tot een groot aantal grappige berichten, wat op zich weer meer gebruikers aantrok. Noem het de memeability van het concept.

We hebben het simpel gehouden
Het idee is heel rechttoe rechtaan. We gebruikten een iconisch symbool –  de Boekentoren –  dat iedereen kent en associeert met de Universiteit Gent. We gebruikten het momentum van het nieuwe jaar en de bijbehorende wensen.

We wilden dat het er geweldig uitzag
Was dit echt? Wel, het zag er zeker zo uit.

We wilden dat iedereen er gemakkelijk toegang tot had
We bouwden een gebruiksvriendelijke applicatie om eenvoudig je wensen in te voeren, ze als projectie op het gebouw op te laden en te delen. Snel, gemakkelijk, zonder gedoe.

We speelden in op emoties
Bijna een jaar vast zitten in huis, je dierbaren missen, de sfeer rond het nieuwe jaar en de nostalgie van dit iconische gebouw vormden de perfecte mix om wat emoties los te maken.

We scoorden een hit
Dit was een groot succes. En een echt succes, geen gekocht succes, want er was geen mediabudget om paid posts in te zetten. Alles verspreidde zich organisch. Meer dan 8000 projecties werden gemaakt en gedeeld. Twee nationale kranten plaatsten zelfs hun eigen versie in de krant. Stel je voor dat we dit paid hadden laten lopen…

www.ugent.be

www.thefatlady.be

Dit is een genomineerde inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

www.cmta.nl

Een overzicht van alle genomineerde cases staat hier

 

 

Partners CMTA

 





Abonneer je op onze nieuwsbrief.