Marketing Report
[CMTA] The Fat Lady: UGent Durf Denken nieuws

[CMTA] The Fat Lady: UGent Durf Denken

Dit is een genomineerde inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

www.cmta.nl

Een contentbureau met een saaie naam? No way! Wij houden van storytelling en vonden onze inspiratie bij Wagner. Onze fat lady is niemand minder dan de rondborstige Walkure Brünnhilde, die op het einde van Wagners ringcyclus het verhaal een onverwachte wending geeft en zo het publiek met verstomming slaat. Ook wij willen verrassen met onze kijk op content marketing en het verhaal van onze klanten een nieuwe wending geven. Verwacht het onverwachte, want it ain’t over till the fat lady sings.

Elevator Pitch

Het contentprogramma ‘Durf Denken’ heeft een zeer brede doelgroep: alumni, politici, pers, opiniemakers en - in het verlengde - de brede maatschappij. De UGent wil verhalen brengen die hen aanbelangen, en aangeven hoe de universiteit begaan en verweven is met het dagelijkse leven. En dat op een toegankelijke manier. Om dat te realiseren, worden een contentplatform (durfdenken.be), een magazine (UGent Magazine) en een nieuwsbrief in stelling gebracht.

Briefing

In zijn maatschappelijke rol als onderwijs- en onderzoeksinstelling wil de UGent de brede bevolking aanspreken, met opinies, onderzoek en inzichten, gebracht op een toegankelijke manier. Het is hun manier om iets terug te geven aan de maatschappij en tegelijk hun belang te duiden. We moeten ervoor zorgen dat de onderwerpen een zekere relevantie hebben en/of inspirerend zijn voor het publiek. Ze moeten ook toegankelijk zijn; we moeten dus wegblijven van wetenschappelijk lingo.

 

 

Strategie | Aanpak | Resultaat

Show, don’t tell

We bleven bewust weg van ‘wij, de universiteit’ en gingen op zoek naar de interessante, kwaliteitsvolle verhalen en brachten die op een manier die een breed publiek aanspreken. De UGent is de context.

Een slimme distributiestrategie

Er werd een contentprogramma opgestart, waarbij we kwalitatieve verhalen vertellen via een content platform, een magazine en een nieuwsbrief. 70 procent van de verhalen van het magazine komen ook op het content platform. Er komt ook nog veel extra content, inclusief video op het platform. De content wordt gepromoot via social media (Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter)

Elk onderwerp wordt getarget naar een specifiek publiek, gebaseerd op hun interesses en geografische locatie en via het best geschikte kanaal. Ook de ‘UGent community’ (personeel, alumni, studenten) wordt via hun kanalen aangesproken.

Resultaten

Op 1 jaar tijd realiseerde durfdenken.be:

- Traffic van Facebook x 11 : van 15.636 naar 168.909
- Traffic van LinkedIn x 3: van 10.484 naar 29.277
- Organic traffic x 3: van 8.029 naar 24.045
- Totaal aantal bezoekers x 2: van 167.000 naar 341.000
- Gemiddelde leestijd gestegen met 22%: van 2'27" naar 3'00". Dit toont aan dat de verfijningen in onze targeting wel degelijk werken. We mikken niet op een brede, maar wel een kwalitatieve distributie binnen de brede doelgroep.
- Mainstream media vindt hun weg naar het platform en nemen content over.

www.thefatlady.be

www.ugent.be

 

Dit is een genomineerde inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

www.cmta.nl

Een overzicht van alle genomineerde cases staat hier


Partners CMTA

 






 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief