Marketing Report
[CMTA] com&co: On the origin of impact nieuws

[CMTA] com&co: On the origin of impact

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

www.cmta.nl

com&co is een Gents b2b-contentagency dat bedrijven helpt bij het versterken van zowel hun marketing, interne, en corporate communicatie als merkpositie en employer branding. Centraal daarin staat onze overtuiging dat je met steengoeie content het verschil kan maken. We tellen vandaag een 40-tal specialisten in uiteenlopende domeinen: van creatoren en strategen tot contentmanagers en videoproducers.

Elevator Pitch

In 2021 bestond het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) 25 jaar. Een goede reden voor een campagne die VIB’s hoogtepunten – en dus de maatschappelijke relevantie – in de kijker zet. Bij de academische wereld, beleidsmakers, bedrijven en geïnteresseerde burgers. On the origin of impact (najaar 2021) onthulde hoe baanbrekende wetenschappelijke ontdekkingen tot leven kwamen, en welke impact ze teweegbrachten. Een gelijknamig verjaardagsevent, waar dezelfde content werd geëtaleerd, diende als campagnepiek en kers op de taart.

Briefing

VIB heeft in Vlaanderen al 25 jaar een enorme impact op gezondheidszorg, de ontwikkeling van medicijnen, landbouw en economie. De organisatie is de drijvende kracht achter de Vlaamse biotechcluster – een prestatie waar we als regio internationaal om gelauwerd worden.

Alleen verdient dat veel meer aandacht. Behalve een aantal beleidsmakers, de traditionele incrowd van (biotech)-academici en biotechstartups, is de merknaam VIB nog te weinig bekend.

De 25-jarige verjaardag van het Instituut was dus niet alleen een goede reden voor een verjaardagsevent, maar ook een moment om aan een breder publiek de maatschappelijke impact te showcasen. Om die merkbekendheid dus te versterken bij de grotere wetenschappelijke gemeenschap in Vlaanderen, biotechbedrijven, politici, pers en geïnteresseerde burgers, riep VIB de hulp in van com&co. De vraag: ontwikkel ons een campagnestrategie en -concept, en help ons vervolgens met contentproductie en -distributie.

Strategie | Aanpak | Resultaat


1. Inzichten

Er is al een overload aan wetenschapscommunicatie. Hoe kunnen we hierin onderscheidend zijn? En hoe bewijzen we dat VIB hors catégorie is op het vlak van impact? Die vraag was de basis voor een ‘do less and obsess’-strategie. Uit 25 jaar topwetenschap besloten we om meest tot de verbeeldende sprekende verhalen tot op het bot uit te spitten. Daarnaast wilden we ook visueel onderscheidend zijn – en dus breken met de traditionele stijl van wetenschapscommunicatie (denk: klinische blauw-wit-stijl met stockfotografie). Het campagnebeeld (als het ware geschetst op perkament) is daar een goed voorbeeld van.

2. Strategie

    We gingen voor een campagnestrategie volgens het hero-hub-help-model, met VIB’s verjaardagsevent op 13 oktober als hero-moment. Daarvoor maakten we een campagnevideo die toont wat die ‘Origin of impact’ precies is. Voor hub & help maakten we 13 ‘origin stories’ (longreads die het traject van idee naar maatschappelijke impact vertellen), een reeks visuals die VIB’s cijfermatige impact tonen, en nog een reeks sociale media-afgeleiden. De bulk van de campagne werd verspreid in oktober, november en december 2021. Vooral op sociale media (zowel organisch als paid), maar ook via een belangrijk earned-kanaal: het populairwetenschappelijke magazine EOS, dat de verhalen in het Nederlands verspreidde. Tot slot werden de verhalen nog gerepurposed tot twee printspecials voor de Vlaamse biotech-community: eentje eind 2021 en eentje in juni 2022.

    3. Resultaat

    In timeframe meten we van 21/9 (de dag van de publicatie van de eerste ‘origin story’) tot begin juni 2022. Vele campagne-assets werden namelijk doorheen 2022 opnieuw gepubliceerd, om zo een always on-staart te breien aan de campagne.

    • Views campagnevideo: + 21.800 (+ 11.000 LinkedIn, + 7700 Twitter, + 3100 Facebook)

    • Unieke bezoekers op vib.be/originofimpact: 19.269

    • Views op www.eoswetenschap.eu: minstens 4600 (onvolledige data van EOS)

    • Publiek voor printspecials: 2239 (eerste) and 2322 (tweede)

    originofimpact.sites.vib.be

    www.comco.be 

    Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

    Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

    Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

    www.cmta.nl


    Lees ook:

    [CMTA] Fresh Bridge: Mitsuba - van New kid naar V.I.P. op het snackschap

    [CMTA] The Fat Lady: UGent Durf Denken

    [CMTA] dentsu: The Masked Singer: Kijkcijferkanon dat Nederland gezonder liet eten

    [CMTA] Zandbeek: NHA Thuisstudies - Dit is jouw tijd

    CMTA] Crocodile Agency: The Dean


    Partners CMTA







     

    Uitgelicht





    Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief