[Case] DPG Media en LensOnline: grip op het effectief bereiken en bewegen van klanten

[Case] DPG Media en LensOnline: grip op het effectief bereiken en bewegen van klanten

12-04-2021 16:10:06 | Door: Saskia van Weert | hits: 2241 | Tags:

DPG Media zette CRM-data onboarding in om LensOnline te helpen om andere doelgroepen te bereiken.

Wat is LensOnline?

LensOnline is één van de grootste online aanbieders van contactlenzen. Een relatief nieuw merk in Nederland dat zijn oorsprong in België heeft. LensOnline maakt het mogelijk om lenzen zowel online als via de eigen opticien te kopen. Een uniek concept dat het gemak van online en de service van opticiens verenigt. LensOnline wil de Nederlandse markt verder veroveren en vroeg DPG Media hierbij te helpen.

Vraag

Omdat LensOnline een relatief nieuwe speler is op de Nederlandse markt, is het essentieel om nieuwe klanten te werven en zo de customer base te vergroten. Om deze doelstelling te realiseren wilde het team van DPG Media weten wie de huidige klanten van LensOnline zijn en wat hen beweegt bij LensOnline te kopen.

Aanpak

DPG Media beschikt over een rijk datawarehouse met een enorme hoeveelheid klantkenmerken. Door, geheel volgens de privacyrichtlijnen, de klantdata van LensOnline te koppelen aan de data van DPG Media, zijn er twee prominente doelgroepen gedefinieerd. Beide met andere kenmerken én een andere aanleiding om te kopen bij LensOnline.

Op basis van deze kennis ontwikkelde DPG Media twee verschillende doelgroepgerichte campagnes waarin, naast gesegmenteerde online uitingen, ook print getarget is ingezet. Hierbij creëerde het team inserts, waarbij de boodschap passend werd gemaakt op de behoefte en koopaanleiding per doelgroep.

Deze inserts zijn meegestuurd met diverse magazines, om zo beide doelgroepen op grote schaal te bereiken. Alleen de lezers die voldeden aan één van de twee samengestelde profielen, ontvingen een insert. Overige lezers, van wie het profiel niet overeenkwam, werden bewust uitgesloten.

CRM-data onboarding stelde DPG Media in staat om exact te meten wat het effect van de campagne was. Zo zijn klanten één op één te herkennen binnen het DPG Media-netwerk. Er is precies te zien welke abonnees de inserts hebben ontvangen én daadwerkelijk een online aankoop bij LensOnline hebben gedaan.

Resultaat

Het resultaat was boven verwachting.  Zeker gezien het feit LensOnline een relatief jong merk is en van tevoren niet duidelijk was wie van de lezers wel of geen lenzen draagt. Onderzoek laat zien dat de online CTR’s van de native posts en IAB-formaten 25 procent boven de gestelde benchmark scoorden en dat 4 procent van de nieuwe klanten in januari en februari dankzij de insert klant werd.

Dankzij CRM-data onboarding, gaf DPG Media de adverteerder grip op het effectief bereiken en bewegen van hun doelgroep en het slim inzetten van hun marketingbudget. Gedreven door data, met minimale waste en maximaal resultaat!

www.lensonline.nl
www.dpgmedia.nl







Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.