Marketing Report
[Column] Annemarije Tillema: Dear future...

[Column] Annemarije Tillema: Dear future...

Dear future,

Het enige wat ik van je vraag, is een teken. Gewoon een seintje, dat we op het juiste pad zijn.

Dit is de afsluiting van een indrukwekkende campagne van een Zweeds bedrijf dat najaar 2018 in de prijzen viel in een toonaangevende duurzaamheidsstudie in Zweden.

Awardwinnende campagne

Het bedrijf is verkozen tot het meest duurzame merk in Zweden in de B2B-markt volgens diverse stakeholdersgroepen in de Sustainable Brand Index B2B-studie, dat jaarlijks gehouden wordt. Het bedrijf, groot in recyclen op internationale schaal, raakte de juiste snaar in deze campagne. Stelde de juiste ingrediënten samen om op een geloofwaardige manier te vertellen over hun verantwoordelijkheden.

Eerlijk vertellen

2019, het jaar waarin duurzaamheidscommunicatie binnen alle geledingen nog een prominentere rol gaat krijgen dan in het jaar dat net achter ons ligt. De tijden zijn wederom spannend. Gelukkig worden niet alleen aan de Haagse klimaattafels en in boardrooms de duurzaamheidsagenda’s aangescherpt. Op straat gaan jongeren de straat op voor klimaatstakingen, waaronder in Den Haag. Ook in het bedrijfsleven waait een andere wind qua duurzaamheid: op steeds meer afdelingen in tal van organisaties werken mensen aan sociale, milieugerelateerde verantwoordelijkheid. Van veel bedrijven hoor ik dat zij dit jaar specifieke campagnes gaan creëren, gericht op het onderwerp duurzaamheid. Ik geloof daar heilig in; je klanten en consumenten meenemen om hen het eerlijke en oprechte verhaal over je merk te vertellen.

Het begint bij jezelf!

2019, het jaar van versnellen, van rennen om de gestelde doelen van 2020 te halen. En rennen, dat moeten we hoe dan ook, gezien de tijd, die ons in lijkt te halen. Daar moet het bedrijfsleven in gezamenlijkheid met klanten, consumenten en overheden enorm hard voor aan het werk. Aan het werk binnen een tijdperk wat een nieuw karakter krijgt. Het ontvouwt zich uiteindelijk vanzelf, of we nu hoog of laag springen, ondanks de verkiezingsretoriek, waar we helaas ook weer mee te maken hebben. Tijd voor teveel afleiding hebben we niet. Daar zijn we overigens zelf bij, dus daar hebben we allemaal een verantwoordelijkheid in. En juist aan deze verantwoordelijkheid, in ons dagelijkse leven, op ons eigen microconsumptieniveau, moeten we steeds weer opnieuw worden herinnerd. Bij het vullen van ons boodschappenmandjes, bij het koken van onze maaltijden, bij het kopen van onze kleren, het plannen van onze vakanties en het kiezen van onze energieleverancier.

Luister naar je onderbuik

Beleid over duurzaamheid en communicatie hierover heeft richting nodig, een doel, een duidelijke missie, visie. Hiervoor is verantwoordelijkheid nodig om hierin duidelijkheid te creëren. Verantwoordelijkheid op alle lagen, die begint bij jezelf.

Ervaar het zelf. En hoop dat je onderbuik je vertelt dat je op de juiste weg bent.

---

Annemarije Tillema adviseert en ondersteunt bedrijven op gebied van strategie, communicatie, branding en activatie bij duurzaamheidsvraagstukken.

www.bureaupluck.nl 
www.sb-index.nl
@AMSTillema

Lees hier meer columns van Annemarije Tillema.

 

[Fotocredit] Anna Green

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief