Marketing Report
[Column] Arno Peperkoorn: Een D&I-sticker op de deur column

[Column] Arno Peperkoorn: Een D&I-sticker op de deur

Nederland is een land dat is gebouwd door, met en dankzij mensen met verschillende achtergronden. Maar tevens ongelijkheid mede heeft uitgevonden.

Diverse meningen en perspectieven zullen te allen tijde zorgen voor de de beste oplossing.

Dat is geen mening. Dat is een feit.


Eenzijdigheid zal een creatief proces nooit beter maken. Elkaar napraten zal nooit zorgen voor veelzijdigheid.

In de reclame en media gaat het niet om zenden maar om luisteren. Luisteren naar een mens. De mens.

Of zoals wij het noemen: de doelgroep

Want zonder snappen wat wat is, verkoop je niet.


De afgelopen dagen heb ik me verbaast over het vieren dat je zo mooi D&I bent.

En een ieder die niet weet wat de afkorting betekent, no worries, een korte uitleg.

De D staat voor Diversiteit, en betekent in wezen dat je bedrijf verschillende ideeën en invalshoeken heeft. Wat niet belangrijk is voor iedereen, maar wel heel erg noodzakelijk is voor bedrijven, merken, producten, om verkocht te worden. Een drijver in diversiteit is achtergrond en zijn.

Iemand uit Enschede ervaart dingen anders dan iemand uit Amsterdam. Iemand met een zwarte huidskleur ervaart zaken anders dan iemand met een witte huidskleur. Iemand in een rolstoel ervaart dingen anders dan iemand met 1 arm. Een christen ervaart iets anders dan een moslim.

Een vrouw voelt zich vaker onveilig dan een man.


Feiten.


De I staat voor Inclusiviteit, gelijkwaardig zijn. Maar in basis draait het om: veiligheid. Zijn wie je bent. Dat mogen zijn. Vanuit je zijn verschil maken.

En als ik die twee combineer, kom ik ook tot het punt wat ik wil maken. Dit zou toch vreselijk normaal moeten zijn? Noodzakelijk moeten zijn in een land als het onze!

Willen we nu echt horen: Wat goed dat je iedereen wilt vertegenwoordigen en veilig wilt laten zijn.

Willen we daar een lolly voor?

Ik worstel hiermee. Want het is belangrijk om te laten zien dat zaken veranderen. Maar die verandering is mijn inziens een noodzakelijke normalisering van hoe we met elkaar omgaan.

Voor wie vieren we dan nu precies deze gelijkheid? En wat willen we er dan mee bereiken?

Doe gewoon! Wees gewoon! Straal uit. En snap dat dit geen kunstje is maar iets dat hoort.

Twintig jaar geleden klapten we met z’n allen omdat de piloot een vliegtuig veilig landde. Maar laten we eerlijk zijn, dat is wel het minste wat een piloot kan doen.

Wat willen we nu? Een D&!-sticker op de deur? Een vliegtuigmaatschappij zijn die claimt heel lekker te kunnen landen?

Voor mij niet. Het moet. Het is zo extreem normaal om te zien dat 't moet.


Doe.


De kerntaak van iedere werkgever. Van ieder bedrijf. Van iedere groep. Is dat men mag zijn wie ze zijn.

Dat verdient geen lolly. Dat is simpelweg wat het moet zijn.

--


Arno Peperkoorn
is directeur-partner van Result Recruitment Group

www.www.resultrecruitment.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief