Marketing Report
[Column] Arno Peperkoorn: Mij niet bellen column

[Column] Arno Peperkoorn: Mij niet bellen

We leven in een bijzondere tijd. Een tijd waarin de stem van de consument sterker is dan ooit. De tijd waarin merken moeten kiezen en de meeste CMO’s het er nu toch echt wel over eens zijn dat kleur bekennen en keuzes maken onvermijdelijk zijn. De tijd van een leuke commercial maken en denken dat niemand door je waardes heen kijkt, als die waardes er überhaupt al waren, is echt voorbij.

Echt zijn. Daar draait het om. Holle frasen als relevantie liggen achter ons.

Echt zijn. Dat verkoopt. En wat is daar nu echt aan…?

Maar wat is dan echt en wie bepaalt wat echt is?

Social platforms zorgen ervoor dat geen enkel geluid meer ongehoord is en dat iedereen een stem heeft.

En een ieders privilege bepaalt welk geluid dat is.

Is het voor mij een probleem is vaak de vraag die individuen zichzelf onbewust stellen. Zo niet… dan veranderen ze niet. Individuen niet. Merken niet.

Maar merken die verder durven te kijken dan individuele meningen veranderen wel, gaan winnen! En die trein is niet meer te stoppen.

De laatste week ligt de familie Meiland onder druk. Ja, de hele familie. Door de uitspraken van de moeder van de familie. Erica. Interessant, want Erica is echt in haar uitspraken. Je zou het bijna authentiek kunnen noemen.

Dus, zo denken sommigen, wat is daar nu mis mee?  Erica heeft het niet zo op moslims, ze heeft er overigens niets tegen hoor, maar die pinguïns die in Noordwijk rondlopen en die zich weigeren aan te passen en de taal te leren, dat soort vindt Erica vooral vervelend.

Grappig, ik heb best lang naar de avonturen van de familie Meiland gekeken. Vermakelijk vond ik het. Maar laten we vooral echt blijven, aanpassen deden deze mensen niet. Verder dan bejoer kwam Martien niet. En ook interessant, deze uitspraken ten aanzien van moslims zagen we nooit in deze reality show. Niet echt echt dus. Zou het er bewust zijn uitgelaten?

Hallmark, een merk dat leeft van gelukwensen, kon zich hier niet langer mee vereenzelvigen, past niet bij ze. Mooie statement. Terecht statement, passend bij de doelstellingen van het merk. Ik wilde Hallmark een kaartje sturen In Meiland geen ruimte voor dit gedoe, mij niet bellen.

Volgende merk dat afhaakte was Emma. Weer een statement. Wie wil er nu slapen op een matras van ongelijkheid en discriminatie?

En ja, merken pikken dit niet meer. Waarom niet? Omdat het niet OK is. Omdat het echt niet kan wat er is gezegd. En omdat ze mogen kiezen en omdat zij de baas zijn. Niet omdat zij de baas zijn maar omdat zij verkopen aan mensen. En mensen accepteren dit niet meer. En als mensen het niet accepteren, zijn merken lege hulzen. 

De Meilandjes gaan in hun volgende authentieke programma even onder de armoede grens leven. Een weekje of zo. Heel authentiek, echt, relevant aan Nederland laten zien hoe heftig armoede is.

Armoede is geen speeltje. Geen format. Niet 2021. Armoede is real. Stap uit je privilege. Zie het nu. Zie hoe 't echt is. Mij niet bellen. Joejoe.

Arno Peperkoorn is directeur-partner van Result Recruitment Group.

www.resultrecruitment.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief