Marketing Report
[Column] Bas Vlugt: Friethoes

[Column] Bas Vlugt: Friethoes

Als ik zou zeggen dat ik er nooit kom, zou ik liegen. Maar ik loop er ook weer niet de deur plat: de snackbar op de hoek. Bij ons in Haarlem in Kleverpark heet die snackbar Snack 5 en dat is in zekere zin een goede naam.

Snack is evident en 5 verwijst naar het huisnummer: makkelijk voor als je wel in de juiste straat bent maar de snackbar niet kunt vinden of - maar misschien is dit spijkers op laag water zoeken - stel: je gaat voor het eerst naar Snack 5, je komt de straat via een zijstraat binnen dan weet je - als je op de hoogte bent van het feit dat straatnummers altijd oplopen vanuit het centrum en je weet dan ook welke richting het centrum van Haarlem is, ja, dan is het makkelijk want dan zou je kunnen weten of je linksaf of rechtsaf moet.

Verder kan ik niets slims aan Snack 5 ontdekken...

De dag voordat wij als gezin op vakantie gingen, deed ik twee dingen die ik anders niet zo snel doe. Ik ging naar de Grote Houtstraat - de belangrijkste winkelstraat van Haarlem - om bij de Jamin voor 25 euro een kolossale zak drop te scheppen voor in de auto. Ik houd niet van winkelen dus ik kom daar nooit en nu ik er toch was, viel het me op dat in de 50 meter winkelstraat die na de Jamin kwam, drie winkelpanden leeg stonden. Ik dacht dat dit meer was voor sneue winkelgemeenten als Vlaardingen, Emmen of Den Helder maar in de hoofdstad van Noord-Holland gebeurt het blijkbaar ook. Dit alles ondanks dat retailomzet in 2018 10,3 procent hoger was dan in 2015. Ja we kopen veel online, maar natuurlijk niet alles.

Dat andere ding was voor het hele gezin patat halen bij de Snack 5 omdat we daags voor de vakantie geen zin hadden in koken en afwas. Snack 5 bleek dicht vanwege vakantie en dus deed ik iets wat ik echt nooit doe: ik ging naar een andere snackbar, in dit geval naar Friethoes, vlak bij het Centraal Station Haarlem (sinds we een station bij IKEA Haarlem hebben, noemen wij als provincialen het normale station van Haarlem gretig en heel grootsteeds centraal, maar dat terzijde).

Friethoes is een biologische snackbar, die de biologische patat zelf maakt, voorbakt en niet invriest - en ook levert aan de horeca. Zoals aan Vooges, een serie hippe strandtenten en grand cafés in het Haarlemse - die hiermee op hun kaart non-stop reclame maken voor het merk Friethoes. De aardappels worden lokaal gekocht en verschillende soorten in verschillende seizoenen om de kwaliteit te kunnen garanderen.

Het eerste kwartier voordat je aan de beurt bent, heb je nog geen enkele indruk maar alleen maar verwachtingen, want je brengt dat kwartier wachtend op straat door. Het tweede kwartier dat je staat te wachten, sta je binnen. Heel slim staat er in dit kleine snackbarretje met een beperkt aanbod aan snacks slechts één iemand patat te bakken - niet met stoom uit de oren maar heel ontspannen - zodat een lange rij is verzekerd, wat op de één of andere manier bij het publiek in Haarlem - dat tegenwoordig voor de helft uit toeristen bestaat, overloop uit Amsterdam - de onbedwingbare drang oproept om erin te gaan staan.

Eenmaal binnen is het heel mooi, helemaal niet een snackbar die je gewend bent. Het logo van Friethoes is ontworpen door Joost Swarte, de houten toonbank is ontworpen door Jan Heijer. In de winkel veel stijlvol tegelwerk dat rechtstreek uit de Parijse metro lijkt te komen.

Een patat kost 2,90 euro. Ik houd van oorlog en die kost 1 euro extra voor de mayonaise en pindasaus - de uitjes moet je er thuis zelf bij snijden. Dus 3,90 euro voor een patatje oorlog zonder uitjes tegen 2,60 euro voor een volwaardige patat oorlog bij Snack 5, waar nog nooit een rij tot op straat heeft gestaan.

Dus horeca en retail: allemaal even langs bij Friethoes in Haarlem, want zo moet het. Maak een goed product dat past bij de wereld van 2019. En vertel daar een goed en mooi verhaal bij. Moeilijker en makkelijker dan dit is het niet.

www.friethoes.nl


Bas Vlugt is oprichter van het Nederlands MediaNetwerk en Marketing Report

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief