Marketing Report
[Column] Bob Goulooze: Annonceren column

[Column] Bob Goulooze: Annonceren

Annonceren, in de zin van aankondigen, bekendmaken, te kennen geven, is een belangrijk, maar onderschat middel om het publiek kennis te laten maken met een nieuw product, dienst of boodschap. Het heeft de functie van aperitief. Het zorgt voor publieke interesse. Men kan zich oriënteren op de vraag: Is het iets voor mij? Heb ik er iets aan? Kan ik er mijn voordeel mee doen? Verrijkt het mijn leven? En heb ik er geld voor over en hoeveel?

Begeerte

Annonceren kweekt naast verwachting ook begeerte. Kijk maar eens naar de annoncering van bijvoorbeelde de nieuwe iPhone. Apple kondigt een halfjaar voor verschijning het nieuwe product aan, zegt op welke punten het afwijkt van zijn voorganger en positioneert deze verschillen als onmisbaar.

Daarmee wekt het bedrijf de begeerte bij de Apple adepten. Zij kunnen er alvast voor gaan werken of sparen. Hetzelfde geldt voor de introductie van nieuwe games. Die komen nooit zomaar uit de lucht vallen, maar zijn zorgvuldig geannonceerd. Daardoor liggen mensen soms dagen voor de daadwerkelijke release in slaapzakken voor de winkel. En dat is natuurlijk ook allemaal rumour around the brand. Vanuit marktveroveringsstrategie is annonceren een krachtig instrument.

Hoezo nieuws?

Het adagium in de Nederlandse journalistiek luidt: positief nieuws is geen nieuws. Vaak is annonceren het aankondigen van iets positiefs. Zo las ik op MSN recent dat het Duitse biotechbedrijf BioNTech, bekend van de samenwerking met de Amerikaanse pharmareus Pfizer in de coronavaccins, een vaccin tegen kanker ontwikkelt. Dit vaccin is gebaseerd op de ook bij corona gebruikte mRNA techniek. Het bericht was al gefactchecked zag ik aan een factcheckicoontje. Maar voor de zekerheid bezocht ik de website van het bedrijf. Hoewel mijn Duits afkomstig is aus der Reihe Derrick was het duidelijk dat het MSN-artikel correct was. Het verbaasde me wel dat deze nieuwssite als enige in Nederland dit fantastische bericht bracht. De door vaccinatie-critici zo verguisde mRNA techniek, blijkt de basis voor de aanpak van de gevreesde volksziekte. Maar geen fatsoenlijke Nederlandse krant of tv besteedde er aandacht aan. Bij onze Zuiderburen was het een hot item. Vele Belgische nieuwssites brachten het positieve nieuws over deze vinding, die binnen een aantal jaar miljoenen mensen het leven zal gaan redden. Het oorspronkelijke bericht was afkomstig van de Engelse kwaliteitskrant The Guardian. Eén blik op de website van BioNTech laat zien dat het bedrijf meer kankersoorten aan gaat pakken. De farmaceut heeft meerdere ijzers (patenten) in het vuur en werkt op sommige projecten ook samen met anderen.

Economisch potentieel

Zelfs het altijd zo goed geïnformeerde Financieele Dagblad meldde niets. Terwijl deze annoncering enorme economische en financiële implicaties heeft. Los van het bespaarde menselijke leed, zijn hier vele miljarden euro’s mee te verdienen. En is daarmee belangrijk voor de vooruitziende belegger. Daarbij denk ik natuurlijk vooral aan mijzelf maar ook aan de pensioenfondsen, die nauwelijks een idee schijnen te hebben waarin zij moeten beleggen om goede rendementen te behalen. Ook de door tegenstanders als big pharma lover bestempelde Volkskrantjournalist Maarten Keulemans, die altijd een voorstander van de mRNA Covid-19-aanpak is geweest, zwijgt. Toch wel verbazingwekkend dat dit positieve verhaal uit The Guardian, zeg maar de Engelse de Volkskrant niet is overgenomen. Wellicht was het te positief voor deze krant. En dat terwijl er toch zoveel haakjes aan het onderwerp kleven. Zo denk ik dat het niet moeilijk is om te voorspellen dat hier een potentiële Nobelprijs aan zit te komen, als ziektes als kanker maar ook hiv en ebola kunnen worden behandeld of voorkomen.

Aandelen BioNTech zijn op dit moment goedkoop en noteren rond de 135 euro. Voor de crisis op de beurzen kostten ze dit jaar rond de 365 euro. Dus wie een vooruitziende blik heeft en een tijdje kan wachten weet wat te doen.

Angst

Annonceren levert ook vaak angst op, "O jee als we de deadlines niet halen, of er komt misschien iets tussen?" Annonceren is niet voor de weak of heart. Ooit hield ik met een annoncering een concurrent af van verdere ontwikkeling van een betaalproduct. Een beetje zoals de cowboy die bij een dreigende saloondispuut, zijn jas wat opentrekt waardoor de kolf van zijn revolver zichtbaar wordt. Dat is vaak genoeg om vatbaar te worden voor rede. Annoncering is dus een prima strategisch communicatieinstrument.

--

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen en werkt vanuit zijn bedrijf Qontent Fox.

www.qontentfox.com

Lees ook:

[Column] Bob Goulooze: Ongehoord

[Column] Bob Goulooze: Slingertrends

[Column] Bob Goulooze: Klantcommunicatie

[Column] Bob Goulooze: Alles beter

[Column] Bob Goulooze: Beleving

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief