Marketing Report
[Column] Bojan Stigter: Wie is het kuddedier?

[Column] Bojan Stigter: Wie is het kuddedier?

Het is weer raak. Terwijl de hele goegemeente nog maar net op adem komt na het achtervolgen van Byron Sharp, komen andere goeroes alweer met nóg concretere - en daardoor aantrekkelijkere - theorieën. Rennen maar! Vanaf nu investeren we 60 procent van het mediabudget in brand building en 40 procent in activation. Succes op de korte én lange termijn gegarandeerd!

Nee, deze opinie is er niet op gericht om de theorieën van Sharp of Binet & Field te ontkrachten. Integendeel. Wel gaat dit stuk over de ontembare drang naar houvast en het gebrek aan erkenning en respect voor merkspecifieke uitdagingen. Lees: uitdagingen die ons vak kleur geven en die je niet kunt aangaan met gepercipieerde alom toepasbare magische formules, maar met noest denkwerk.

Waar bovengenoemde 60/40-verdeling slechts is bedoeld als richtlijn, die door Binet & Field gelukkig genuanceerd wordt, kom ik de beknopte succesformule steeds vaker tegen als waarheid/voorwaarde. In vakmedia, presentaties en zelfs in briefings. Er bestaat nog net geen adviesbureau genaamd 60/40. De formule biedt houvast, beslecht discussies tussen merkdenkers en bannerbeukers, is makkelijk toepasbaar en bovenal bewezen effectief op de korte én lange termijn... Toch?

Ironisch genoeg is het tegenovergestelde waar. Het lukraak toepassen van dergelijke wijsheden is eerder een belemmering dan een stimulator van effectiviteit. Promotieafhankelijkheid, cultuur, concurrentieveld, wet- en regelgeving, distributiemogelijkheden and so on… Externe factoren die er kennelijk niet toe doen. Om maar niet te beginnen over de levensfase van een merk, het beschikbare mediabudget en de doelgroep/-stelling.

Er zijn simpelweg teveel verschillende variabelen die het succes van merken bepalen. Deze variabelen worden in meta-analyses geneutraliseerd terwijl deze in de echte wereld wel degelijk bepalend (moeten) zijn voor keuzes. Merken mogen niet als kuddedieren worden behandeld en professionals zouden zich niet als zodanig moeten gedragen.

Laten we de aangereikte handvatten alsjeblieft gebruiken als startpunt van een discussie, in plaats van een beknellend keurslijf. Laten we accepteren dat de magische formule niet bestaat en dat ieder merk een tailormade aanpak verdient.

---

Bojan Stigter is Business Planning Lead bij Mindshare.

www.mindshareworld.com/netherlands


Lees hier meer columns
van Bojan Stigter.

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief