Marketing Report
[Column] David de Jong: Adverteren bij sites die mediabureaus goedkeuren? column

[Column] David de Jong: Adverteren bij sites die mediabureaus goedkeuren?

GroupM kondigde aan wereldwijd te gaan samenwerken onder de noemer Back to News om de betrouwbare nieuwssites te ondersteunen en zo fake news uit te gaan sluiten.

Het is een internationaal initiatief en de Nederlandse tak van GroupM doet niet actief mee. Maar het heeft toch iets merkwaardigs. Dat dus aan adverteerderskant bepaald gaat worden wat dan wel en niet goed zou zijn aan nieuwswebsites.

Reguliere media die volgens algemene standaarden werken, zullen hier niet zoveel last van hebben. Maar het gaat dan met name om websites die misschien niet algemeen bekend zijn en ook niet zomaar op zo een lijst komen. Oftewel, er wordt op deze wijze in feite een opt-in systeem gecreëerd in plaats van opt-out.

Dat betekent dat je tot de gelukkigen moet behoren om advertenties te mogen ontvangen indien adverteerders voor zo'n model kiezen.

Het gaat hier met name om adverteren in digitale omgevingen, waarbij je als adverteerder niet per se goed zicht hebt op waar je advertenties te zien zijn. En dat maakt het soms lastig en een lastige discussie.

Immers: voor je het weet staat je advertentie in een omgeving van een ranzige of een verwerpelijke context. En dat wil je niet als je bijvoorbeeld een gerenommeerd merk bent. Met name bij nieuwssites is door een verdergaande wereldwijde polarisatie (Donald Trump, Jair Bolsonaro, Recep Tayyip Erdogan, Vladimir Poetin, Viktor Orban zijn hier exponenten van), het idee van nieuws naar je hand zetten actueel.

Nu bestaan er talloze initiatieven vanuit media zelve om fake news tegen te gaan. Onderzoekers proberen fake news te ontkrachten, er zijn in alle landen uiteraard de reguliere kanalen om te klagen over onjuiste journalistieke stukken (in Nederland de Raad voor de Journalistiek en de rechter).

Nieuw is nu dus dat mediabureaus zich er actief mee gaan bemoeien. Je kunt redeneren dat een dergelijke opstelling alleen maar polariserender gaat werken, want merken gaan zich dan actief politiek opstellen in wat zij goede en geen goede journalistiek vinden.

Of we met z’n allen dat pad op willen, kun je je afvragen.

---

David de Jong is als journalist werkzaam bij onder meer Marketing Report.

Lees ook:
02-03-2022 | [Column] David de Jong: de veiling van radiofrequenties gaat beginnen; de regels staan vast
02-03-2022 | [Column] David de Jong: NPO politiek vehikel voor culturele sluikreclame?
13-01-2022 | [Column] David de Jong: Reclameverkoop van SBS6 en Net5 naar Mediahuis. Gaat dat werken voor ACM
13-01-2022 | [Column] David de Jong over radio- en audiofenomeen Alfred Lagarde

19-12-2022 | [Column] David de Jong: Doorspoelen van reclame: speelt het überhaupt?
14-12-2022 | [Column] David de Jong: De frequentieverdeling: Talpa Network, Radio Veronica en de onduidelijkheid

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief