Marketing Report
[Column] David  de Jong: De merkwaardige radio-overnames van Mediahuis

[Column] David de Jong: De merkwaardige radio-overnames van Mediahuis

Mediahuis neemt maar liefst vier radiostations over: Radio Veronica uiterlijk in juni en geheel RadioCorp met 100 procent NL, Slam! en Sunlite inclusief de tv-activiteiten van Slam!TV en het belang in 100% NL TV per direct. Mediahuis heeft al de radiostations Nostalgie en Sublime in huis. Nostalgie is mogelijk dankzij een merkovereenkomst met het Franse NRJ Group, waarvan in Vlaanderen ook het merk NRJ wordt gebruikt.

Wat merkwaardig is dat de radiostations die Mediahuis overneemt en FM-dekking hebben, in feite per 1 september 2023 onzeker zijn over hun toekomst: Geen enkele landelijke partij is zeker van zijn bestaansrecht aangezien alle landelijke FM-frequenties met de daarbij behorende DAB+-ruimte per 1 september 2023 opnieuw verdeeld zullen zijn.

Aldus is er vanaf dan een compleet ander speelveld. Niet alleen kan een ieder gaan bieden op alle landelijke frequentienetwerken, ook wijzigen de kavelvoorwaarden volledig. Alleen het Nederlandstalig kavel en het nieuwskavel blijven, maar dan met andere (lichtere) voorwaarden dan thans het geval is,

Waarom dan nu kopen?

Je kan je afvragen waarom Mediahuis dan ruim voor de frequentieveiling radiostations en radiomerken koopt. En niet simpelweg gaat bieden op frequenties om daarna te bezien hoe en wat men gaat doen met die frequenties.. Tuurlijk, 100% NL, Slam!, Sunrise alsmede Radio Veronica hebben een merkwaarde. Al is het merkenrecht van Radio Veronica niet bij Talpa Network maar bij de aloude Vereniging Veronica die die voor lange duur aan Talpa Network heeft vergeven, maar dat terzijde.

Zes radiostations, drie landelijke zenders mogelijk op FM

Mediahuis komt in de situatie dat het bedrijf eigendom is van zes radiostations en maximaal drie landelijke frequentiepakketten mag verwerven op FM (waar DAB+ bij wordt vergeven). De vraag komt dan op wat zal Mediahuis dan doen, laat staan als het bedrijf minder frequentiepakketten verwerft en overboden wordt door concurrenten?

Drie merken niet op FM

Drie merken zullen ofwel DAB+/internet only worden ofwel internet only ofwel sneuvelen. De vraag is welke? Sunlite en Nostalgie zijn al DAB+ only. Eerder was het de verwachting dat Mediahuis met Nostalgie zou proberen met om met name met Radio 10, Radio 5 en Joe te concurreren. Het bijzondere is nu dat Radio Veronica door Talpa Network wordt verkocht omdat het bedrijf zeker is dat het niet alle vier zijn hoofdzenders op FM kan behouden.

Kiezen

Met andere woorden het wordt kiezen. Eerder leken de mensen van Sublime er echt in te geloven dat met het ongeclausuleerd worden van hun FM-kavel (met dekking van 50 procent) Sublime de enige echte partij zou zijn, die dit kavel kan behouden bij een veiling en dan als ongeclausuleerd kavel winstgevend te kann worden. Nu is er voor Sublime nog de plicht om maandag tot en met vrijdag van 07:00 tot 19:00 uur 87 procent aan jazz- en of klassieke muziek uit te zenden en op zaterdag 100 procent en zondag 98 procent.

RadioCorp

Het was algemeen bekend dat het de afgelopen jaren met name rondom de coronacrisis financieel gezien niet heel goed ging met RadioCorp. Het radiobedrijf is opgezet door Herbert Visser en verder gegroeid met Carlo de Boer sinds september 2008 aan boord, waarbij Karl Habsburg sinds oktober 2016 60 procent in handen had. RadioCorp geloofde er echt in dat de door de rechtbank Rotterdam afgedongen herverdeling van radiofrequenties door het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb) zou worden herroepen. Je kon je dan afvragen in hoeverre de toenmalige eigenaren van RadioCorp bereidheid hadden en de slagkracht hebben om fors te bieden. Het kavel waarop Slam! uitzendt, wordt immers (net als die van Sublime) ongeclausuleerd. Wat wel slim is van Mediahuis om de kennis en kunde van Herbert Visser en Carlo de Boer aan boord te hebben.

Radiostrategie

De vraag was al welke radiostrategie Mediahuis zou volgen. Eerder dachten sommigen dat men zou gaan voor het nieuwskavel en dan met NRC Radio of Telegraaf Radio iets zou proberen, ten nadele van BNR Nieuwsradio. Met deze overname is dat onwaarschijnlijk geworden, maar komt dus de vraag op met welke merken Mediahuis op FM wil komen per september 2023. De merkwaardige situatie zal vooralsnog optreden dat Mediahuis met twee radio/audiobedrijven actief zal zijn: Audiohuis (Mandy van der Wal als directeur) en RadioCorp. Uiteindelijk is het echter aan Tom Klerx en de zijnen vanuit België als Managing Director Audio bij Mediahuis om daar strategische keuzes in te maken.

Zie ook: Mediahuis koopt RadioCorp (100% NL, Slam! en Sunlite) en Radio Veronica

 

www.mediahuis.com

www.radiocorp.nl

www.100p.nl

www.sublime.nl

www.nostalgie.nl

www.slam.nl

www.radioveronica.nl

---

David de Jong is als journalist werkzaam bij onder meer Marketing Report.

Lees ook:

09-03-2023 | [Column] David de Jong: Adverteren bij sites die mediabureaus goedkueren
02-03-2023 | [Column] David de Jong: de veiling van radiofrequenties gaat beginnen; de regels staan vast
02-03-2023 | [Column] David de Jong: NPO politiek vehikel voor culturele sluikreclame?
13-01-2023 | [Column] David de Jong: Reclameverkoop van SBS6 en Net5 naar Mediahuis. Gaat dat werken voor ACM
13-01-2023 | [Column] David de Jong over radio- en audiofenomeen Alfred Lagarde

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief