Marketing Report
[Column] David de Jong: Voetbal is oorlog; alles is geoorloofd in oorlog en liefde column

[Column] David de Jong: Voetbal is oorlog; alles is geoorloofd in oorlog en liefde

Voetbal is oorlog, en oorlog is hel. Alles is geoorloofd in oorlog en liefde. Deze uitdrukkingen zijn misschien van toepassing op de strijd op de uitzendrechten van de Eredivisie die per 1 augustus 2025 vrijkomen nadat een overeenkomst van maar liefst 12 jaar tussen Eredivisie cv en The Walt Disney Company tot een einde komt.

In die 12 jaar is voor dat doel een entiteit opgezet (Eredivisie Media & Markting) waar The Walt Disney Company (oorspronkelijk 21st Century Fox) 51 procent van bezit en Eredivisie cv en KNVB samen de minderheid hebben (oorspronkelijk deed EndemolShine, nu Banijay ook mee maar die heeft zich laten uitkopen).

Die exploiteert de voetbalrechten via ESPN en heeft de samenvatrechten verkocht aan de NOS.

The Walt Disney Company heeft als partij in de afgelopen jaren geleidelijk aan met alle telecombedrijven die ESPN aanbieden de eis neergelegd dat men dient te betalen voor alle abonnees en niet alleen voor diegenen die daadwerkelijk extra wensen te betalen zoals het model initieel was. Gevolg is de invoering van wat een voetbalbelasting heet, waarbij elk tv-huishouden in feite twee euro per maand betaalt hiervoor waarbij de tarieven van de nagenoeg altijd gecombineerde tv en internetabonnementen in de loop der tijd hierop zijn aangepast. Dit was ooit de droom van Sport7 in 1996 (twee gulden per kijker per maand) die uiteenspatte omdat dat destijds niet geaccepteerd werd. Meer dan 25 jaar later is het de realiteit geworden en het hoofdkanaal ESPN is veelal in het standaardpakket te zien (al worden sommige belangrijke wedstrijden bewust niet op het hoofdkanaal geprogrammeerd).

Optie

Naar verluidt heeft The Walt Disney Company een optie om de bestaande overeenkomst te verlengen. Het is logisch dat in een steeds veranderende wereld zo een lange overeenkomst niet langer aan de orde is.

Een verlenging benauwt de telecombedrijven die de nodige strijd met The Walt Disney Company achter de rug hebben in de afgelopen jaren om ESPN aan te bieden. En dus gingen KPN, VodafoneZiggo, T-Mobile Netherlands en Delta Fiber aan tafel en kwamen met een tegenbod. Grofweg willen ze The Walt Disney Company de pas afsnijden en als het ware deze partij als tussenschakel uitschakelen. En dat vanuit het idee dat het dan minder zou kosten voor de consument, en dat Eredivisie cv er dan meer voor krijgt.

Pr-frame

Ondertussen hebben deze partijen het van oorsprong Amerikaanse pr-bureau Hill+Knowlton Strategies ingehuurd om daarbij te kneden. ESPN wordt als buitenlands getypeerd. En deze telecompartijen heten ineens tv-aanbieders en zijn voortaan ineens Nederland. Dat deze partijen allen behoudens KPN dochterbedrijven zijn van zeer buitenlandse partijen al dan niet private equity, is niet ter zake doend. Net als dat KPN uiteindelijk ook voor zowat 90 procent uit buitenlandse aandeelhouders bestaat. De framing voor de publieke opinie om de ander als vreemd en buitenlands te typeren en jezelf als dichtbij en Nederlands, daar gaat het om.

Open net?

Ondertussen vertellen deze telecombedrijven niet wat hun plan is met de samenvattingen die op het open net moeten. Toen de samenvattingen bij het toenmalige Talpa TV en later RTL Nederland te zien waren, was dit geen onverdeeld succes. In die zin is niks zeker voor de NOS en het bord op schoot-idee dat jarenlang is gepropageerd. Ziggo Sport die bij de vaste klanten van VodafoneZiggo wordt verspreid, lijkt daarbij een kandidaat en voor de overige kijkers kan vast een creatieve oplossing verzonnen worden. Bij de Champions League zou bij VodafoneZiggo denken aan het openzetten van het kanaal via Ziggo Go en dat dan als open kanaal willen laten beschouwen.

Kartel?

Wel is duidelijk dat de vier in feite buitenlandse telecombedrijven in feite een soort kartel hebben gevormd met uitsluiting van anderen al zeggen ze dat het niet exclusief zou zijn, maar op welke wijze wordt er niet bij verteld. Wel is verteld dat men verdere details niet wenst te geven.

De vraag die ook nog opkomt is of voetbalclubs die hierover beslissen uiteindelijk er dan beter uitkomen in een wereld die steeds digitaler en diverser wordt en oude zekerheden niet meer zo gelden.

Koppeling infrastructuur en content

Het lijkt vooral een poging te voorkomen dat een streamingdienst – welke dan ook – er met de buit vandoor zou gaan en/of dat The Walt Disney Company opnieuw deze rechten in handen krijgt. En daarmee lijkt het idee van een integratie van content met infrastructuur opnieuw aan de orde, terwijl juist het hele idee van het loskoppelen daarvan zoals streamingdiensten bewijzen te kunnen weer los te laten. Immers waarom moet een gemiddelde consument verplicht worden een abonnement te hebben op bepaalde andere diensten om voetbal te kunnen zien?

Voetbal is oorlog, en oorlog is hel. Alles is geoorloofd in oorlog en liefde.

---

David de Jong is als journalist werkzaam bij onder meer Marketing Report.

Lees ook:

[Column] David de Jong: De merkwaardige radio-overnames van Mediahuis

[Column] David de Jong: Adverteren bij sites die mediabureaus goedkueren

[Column] David de Jong: de veiling van radiofrequenties gaat beginnen; de regels staan vast

[Column] David de Jong: NPO politiek vehikel voor culturele sluikreclame?

[Column] David de Jong: Reclameverkoop van SBS6 en Net5 naar Mediahuis. Gaat dat werken voor ACM 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief