Marketing Report
[Column] Erwin Fisser: Gedragscampagnes vol verleiding en liefde

[Column] Erwin Fisser: Gedragscampagnes vol verleiding en liefde

Er is steeds meer interesse voor campagnes die het algemeen nut beogen. Voorlichtingscampagnes zijn hot, want er gaat mankeert weer van alles in Nederland. Niet echt natuurlijk, maar onze samenlevingsbeleving meent van wel.

Het internet is een gevaarlijke plek door onze jongeren. Dat is geen typefout. Enorme hordes jongeren maken zich schuldig aan het hacken van allerlei websites en online databases. Tijd voor een campagne, vond de politie. Op een aantal sites en socialmediakanalen werden prikkelende posts geplaatst met een linkje waarmee jongeren zelf ook een geinig hackje konden zetten. Instagramaccountje kraken, Fornite-geld jatten of een schoolportaal platleggen. Maar – spoileralert! – dit linkje leidde tot een waarschuwing van de digitale oom agent. Dit concept lijkt best wel op die vuurwerkcampagne waarbij jongeren werden verleid tot het kopen van illegaal vuurwerk via een linkje, waar je toen ook al met de elektronische lange arm van de wet werd geconfronteerd. Best een leuk idee, maar gelegenheid maakt natuurlijk wel de dief. Het helpt zeker om het gesprek met elkaar aan te gaan, verder heb ik wel mijn twijfels bij de effectiviteit.

Opvallend dat de politie de jeugd aan het verleiden was in de Valentijnsweek. Een week waarin de internationale condoomdag plaatsvond. En een week die in Nederland is gedoopt tot de Week van de Liefde. Een heleboel scholen besteedden extra aandacht aan liefde, relaties en seksualiteit. Al dan niet daarbij geholpen door de VR EXperience*, waarin je met 3D-bril ineens je hele seksuele netwerk (jouw exen, die van je partner en alle exen van alle exen) om je bed kan zien staan.

Over manieren om met elkaar het gesprek aan te gaan gesproken. Toen ik het tijdens een radiodebat over deze voorlichting had, vertelde een gesprekspartner mij dat er tijdens klassikale voorlichtingen blijkt dat er jongeren zijn die niet weten dat de anticonceptiepil niet beschermt tegen soa’s. Dat is geen geval van domheid, want als het je nooit is geleerd, kun je dat ook niet weten. Maar misschien pleit dit dan weer wel voor de terugkeer van iets als een Vrij Veilig-campagne. Tegen de meeste soa’s valt niet te vaccineren.

Daar zijn we in Nederland nogal gek op, op vaccineren. Maar liefst 92 procent van de ouders laat hun kinderen vaccineren in Nederland. Een daverend succes waar de meeste gezondheidsbevorderaars van zouden smullen (moet je voorstellen dat 92 procent van de Nederlanders gezond zou eten, of niet zou roken). Maar het is niet genoeg. Een vaccinatiegraad van minimaal 95 procent is nodig om een gehele samenleving tegen die verschrikkelijke kinderziektes te beschermen. De overheid gaat de vaccinatieweigeraars beter voorlichten door het gesprek aan te gaan via social media en consultatiebureaus en wil weigerouders naar de huisarts sturen.

Maar als je je een beetje verdiept in de extreme argwaan, paranoia en weerzin tegen wetenschappelijk bewijs, kun je je afvragen of dit wel voldoende helpt om alle kinderen tegen deze ouders te beschermen. 92 procent van de ouders die vrijwillig de verstandige beslissing maakt, is al enorm veel. Ik zou als overheid andere beleidsmaatregelen tegen deze weigeraars serieus overwegen. Zowel maatregelen die bevorderen dat de kinderen van weigeraars alsnog worden gevaccineerd, als maatregelen die wel-gevaccineerde kinderen beschermen tegen die weigeraars. Niet als straf voor de één, maar uit liefde voor de ander.

*Full disclosure: ik ben betrokken geweest bij de ontwikkeling hiervan.

---

Erwin Fisser is campagneleider en Realiseerder bij communicatiebureau de Realiseerders.

@fisserman

Kijk hier voor eerdere columns van Erwin Fisser..

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief