Marketing Report
[Column] Folkert Langeveld: Het moment dat het plan middelmatig werd

[Column] Folkert Langeveld: Het moment dat het plan middelmatig werd

Een aantal jaren geleden verhuisde ik met mijn gezin naar een nieuw huis.
Ik verkneukelde me bij het idee dat we met een schone lei mochten beginnen.
Een nieuwe kans om eindelijk dat strak gestylde huis met dito inrichting te realiseren.
Enthousiast gingen we aan de slag en zagen het al voor ons: een huis dat alle foto’s op Pinterest zou doen verbleken, heerlijk!

6 maanden later, na intensieve verbouwing en vele beslissingen over banken, tafels, kussentjes en lampen verder, stond ik in het eindresultaat en dacht: hmmm, best aardig.

Waar was het misgegaan? Waarom hadden we, ondanks al die mooie plannen, een eindresultaat gecreëerd dat best leuk was, maar niet het droombeeld waar we het project aan waren begonnen?

Waarschijnlijk herkent elke marketeer dit gevoel. Het moment dat een campagneperiode is afgelopen, dat je terugkijkt en afvraagt: waarom hebben we nou eigenlijk deze keuzes gemaakt? Had het niet innovatiever, moediger en impactvoller gekund? Waarom zit je achteraf naar een plan te kijken dat saaier en daarmee minder effectief is dan dat mooie beeld dat je in het begin voor ogen had?
Het is makkelijk om hierbij te vervallen in redenen die je niet onder controle had; het budget was te laag, de bureaus werkten niet goed samen, de materialen waren niet op tijd. De waarheid is vaak juist het tegenovergestelde. Als je nauwgezet en kritisch kijkt, is er vaak een beslissingsmoment geweest die het proces in een bepaalde richting heeft geduwd. Verschuilen achter externe factoren is makkelijk, maar we zijn het toch echt vaak zelf.

Het zijn de beslissingen van mensen die het eindresultaat van een project bepalen. Die meeting waarin vanwege lichte twijfel dat innovatieve idee toch maar werd afgeschoten. De dag dat werd besloten maar een beetje van alles te doen. Dat moment dat toch weer voor het gebaande pad werd gekozen. Het is belangrijk om die momenten te gaan ontdekken terwijl ze gebeuren.

Wie maakt die call? Welke invloeden zijn er die je aanspoort om toch de minder risicovolle weg te kiezen? Welke meeting is altijd degene waar innovatie gesmoord wordt, waar een dynamiek heerst dat nieuwe dingen toch vooral beren op de weg betekenen?

Op welk moment wordt besloten om het plan middelmatig te maken?

De kunst is die momenten te gaan herkennen. Scherp zijn op de momenten dat bepalende beslissingen worden genomen. En dan is de volgende stap duidelijk. Sla je met je hand op tafel en zeg: "Dít is het moment, dít is de beslissing waarmee we onze campagne middelmatig maken. Nú staan we voor de keuze, en die maken we zelf. Gaan we met elkaar voor dat mooie eindresultaat? Of gaan we voor middelmaat?"

Aan jou de keuze…

---

Folkert Langeveld is Strategy Leader bij MediaCom.

www.mediacom.com/nl
@FLANG123
@MediaCom_NL

Lees hier meer columns van Folkert Langeveld

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief