Marketing Report
[Column] Gijs de Swarte: De Toekomst van de Grote Groene Marketing Hausse nieuws

[Column] Gijs de Swarte: De Toekomst van de Grote Groene Marketing Hausse

Tien jaar geleden was (sociale) duurzaamheid nog een heel eind van de gemiddelde boardroom verwijderd. Nu kun je je kont niet keren of je loopt tegen duurzame, inclusieve, diverse, transparante marketing en marketingcommunicatie aan.

De oorzaken daarvan zijn langzamerhand wel bekend, de millennials en de iets jongere Gen Z hebben het gedaan. Ze willen niet werken bij, en niet kopen van ondernemingen die niet aan de weg naar een betere toekomst timmeren.

En dat aan die weg timmeren betekent niet langer wat minder milieubelastend bezig zijn met de onderneming. Het betekent in hun ogen ook niet meer alleen goed scoren als het om duurzaamheid gaat. Het Net Positive van Paul Polman is langzamerhand de maatstaf aan het worden.

De voormalig CEO van Unilever, een bedrijf dat de laatste jaren een groot deel van de groei en winst uit de Sustainable Living Brands haalde, staat een constructie voor waarbij het hele doen en laten van de onderneming verrekend moet worden, zodat er uiteindelijk een positief resultaat voor people planet profit overblijft.

Ondertussen blijkt uit allerlei onderzoeken dat de manier waarop millennials naar ondernemingen en merken kijken geen overwaaiende wind is. In 2025 bevolken ze in meerderheid de arbeidsmarkt. En nu al zijn zij het die hun handtekening zetten onder meer dan zeventig procent van de B2B-aankopen.

Met andere woorden marketing(communicatie) is bezig aan een fundamentele verandering. Vraag is nog even of dat de planeet gaat redden. En die vraag heb ik recent aan de knapste daarin gespecialiseerde professoren ter wereld gesteld. Waarover meer in de volgende column.

--

Schrijver en journalist Gijs de Swarte houdt zich intensief bezig met internationale marketing(communicatie) ontwikkelingen op het people planet profit-vlak. Hij is founder van Best World Publicity

Abonneer je op onze nieuwsbrief