Marketing Report
[Column] Gijs de Swarte: Hoe je je idealen kan realiseren, tips van een voormalig pr-man column

[Column] Gijs de Swarte: Hoe je je idealen kan realiseren, tips van een voormalig pr-man

Noem het purpose, noem het maatschappelijk verantwoord ondernemen of wereldverbetering. Idealisme speelt een steeds grotere rol onder marketing- en marketingcommunicatie professionals. Het net uitgekomen Idealenboek: 'Hoe je jezelf verandert, én de wereld', geschreven door voormalig pr-man Marnix Geus, past daar goed bij.

Marnix Geus heeft zijn sporen verdiend als medeoprichter van pr-bureau Blyde; het eerste B Corp gecertificeerde pr-bureau in de Benelux, en van The Present Movement, die ondernemers verbindt met maatschappelijke initiatieven. Hij schrijft openhartig over hoe het leiden van een pr-bureau hem steeds moeilijker viel.

Marnix Geus: "De spannendste fase lag al een tijdje achter me. Toen we met z'n vijftigen waren, voelde het allang niet meer als het pionieren waar ik voor gekozen had. Ik heb nooit geweten of ik nou een burn-out of een bore-out heb gehad, maar ik was sowieso knock-out. Marnix Geus stapte uit de pr en vertrok in 2017 op eigen houtje naar Lesbos om vluchtelingen te gaan helpen die daar in enorme aantallen arriveerden. Dat was het begin van een nieuw, louter op idealen gericht leven.

Op de trommel slaan. Niet op de borst

Maar het bloed kruipt natuurlijk waar het niet gaan kan want hij put voor dit boek stevig uit zijn marketing en marketingcommunicatie verleden. ‘Het is’, zegt hij dan ook, ‘je stiel, een tweede natuur. En een ideaal realiseren heeft ook grote overeenkomsten met een merk bouwen.’

Dat je de tijd moet nemen is daar een van. Marnix Geus: "Van een dertig procent duurzame business naar honderd procent duurzaam, dat kan niet een keer." Netwerken, essentieel in zijn voorgaande beroep, ziet hij, wanneer het om idealen gaat ook als doorslaggevende factor. En als ik hem vraag hoe je een ideaal moet uitdragen zodat anderen er in meegaan: "Ook al gaat het om zware materie, breng het zo dat mensen er een lach van op hun gezicht krijgen. Geef hoop en handelingsperspectief. Zorg dat je bewijslast voor elkaar is. Laat zien dat je zelf ook doet wat je zegt. En last but not least, blaas niet te hoog van de toren. Je moet op de trommel slaan. Niet op de borst."

Gewoon een beginnetje te maken

De grote truc, zo stelt hij, is 'gewoon een beginnetje maken', zonder al te zeer uitgewerkte plannen en strategieën. Dan krijg je misschien wat hulp van anderen, vooral van vrienden en familie die willen voorkomen dat je voor gek staat. Vervolgens komt er een fase waarin je je afvraagt waarom je er in godsnaam aan begonnen bent. En als je dan volhoudt krijg je volgens Marnix Geus meestal wel de wind mee, niet zelden uit onverwachte hoek. Waarna je de boel ook maar weer wat moet loslaten anders wordt het zo'n zware bedoening. Marnix Geus: "Idealisme kan namelijk al gauw frustrerend worden omdat alles natuurlijk nooit precies zo uitkomt als je had gedacht. En het wat zure, ik doe het wel en jullie niet, kan er zo inschieten als je niet oppast."

Mooi boek, zeker ook voor marcom-professionals. Marnix Geus: "Ik weet hoe het is om als leidinggevende aan te komen bij je team met, zullen we dit ook nog even gaan doen? Het is wel wat extra werk en het levert niets op maar het is voor een goed doel." Het Idealenboek laat zien dat dat uiteindelijk niet zo moeilijk hoeft te zijn.

Schrijver en journalist Gijs de Swarte houdt zich intensief bezig met internationale marketing(communicatie) ontwikkelingen op het people planet profit-vlak. Hij is founder van Best World Publicity

Lees ook:

[Column] Gijs de Swarte: Neem jezelf in de maling!

[Column] Gijs de Swarte: Paradox van de groene consumptie

[Column] Gijs de Swarte: De geitenwollen sok voorbij...

[Column] Gijs de Swarte: Win-win m’n neus

[Column] Gijs de Swarte: Het gaat binnenkort allemaal vreselijk fout!

Abonneer je op onze nieuwsbrief