Marketing Report
[Column] Gijs de Swarte: de wonderbaarlijke kracht van eigentijdse principes... column

[Column] Gijs de Swarte: de wonderbaarlijke kracht van eigentijdse principes...

Er was een tijd dat veel reclamebureaus er zich op lieten voorstaan niet zomaar met alle opdrachtgevers in zee te gaan. Dit omdat men wilde voorkomen dat er aan de artistieke integriteit geknabbeld ging worden. Principes dus. En er is zeker veel voor te zeggen. Als je gewend bent voor bedrijven die wat durven prachtige merkverhalen in Zuid-Afrika te filmen, kan een wasmiddelcommercial, die het vooral van herhaling en een prijspropositie moet hebben, je goede reputatie wel eens in de weg gaan zitten.

Schoorsteen, roken enzovoort...

Maar daar mag dan meteen aan toegevoegd dat wat verderop in de tijd het standpunt weleens werd aangepast en een ander wasmiddelmerk opeens toch met open armen werd ontvangen. Omdat het bureau op basis van die zo goed bewaakte reputatie flink was gegroeid. Omdat die garage waar het allemaal was begonnen, voor een grachtenpand was verruild. Omdat er meer mensen in dienst waren genomen en omdat... nou ja, schoorsteen, roken enzovoort.

Dezer dagen zijn de criteria wat verschoven, of beter, er zijn andere bijgekomen. De afweging van deze tijd is of de klant wel ongeschonden langs de duurzame ballotagecommissie komt. Een cruciaal gegeven voor B-Corp communicatiebureaus en allen die de certificatie voor ogen hebben.

Toiletpapier van The Good Roll

Nu kwam ik toevallig in contact met Lorette der Kinderen en Nynke Geus - van den Broek, oprichters van het pr-bureau Blyde. Ze hebben zo'n vijftien medewerkers en kleine en grote klanten als Swapfiets, Alpro, Abbot Kinney's, en Milieudefensie. Ze besteden 100.000 euro per jaar in cash en uren aan pro bono-werk voor goede doelen. Ze reduceren de uitstoot van de organisatie en de medewerkers tot een minimum en compenserend de resterende uitstoot in samenwerking met Trees for All (een organisatie die bossen plant voor een beter klimaat). Ze gebruiken duurzaam toiletpapier van The Good Roll. En vorig jaar hebben ze tegen zo'n dertig opdrachtgevers nee gezegd omdat de doelstellingen niet met de Blyde missie strookten.

Zeven jaar geleden opgericht, werd Blyde in 2019 het eerste B-Corp gecertificeerde pr-bureau in de Benelux. Klimaatverandering was bij de start nog een punt van discussie. En het was bij lange na niet de verwachting dat je een succesvol communicatiebureau kon bouwen op basis van principieel maatschappelijk verbeterend ondernemen. Ik zie ze hun standpunten zeker niet aanpassen. Hun brutowinstmarge is 150.000 euro per jaar, niet gegroeid sinds 2018, want ze hebben geen commerciële groei-ambitie. Ze willen wel groeien maar alleen als het om impact gaat. Principes dus.

--

Schrijver en journalist Gijs de Swarte houdt zich intensief bezig met internationale marketing(communicatie) ontwikkelingen op het people planet profit vlak. Hij is oprichter van het platform Best World Publicity

Lees ook:

[Column] Gijs de Swarte: purpose marketing als een doodlopende weg

Abonneer je op onze nieuwsbrief