Marketing Report
[Column] Joyce Lopulalan: Hoe mediablind ben jij?

[Column] Joyce Lopulalan: Hoe mediablind ben jij?

“Heb je onze uiting al gezien langs de snelweg?” vroeg een van mijn zakenrelaties onlangs. “Die grote borden hier langs de A10 en ook op de A4?” In gedachten speelde ik de route opnieuw af in mijn hoofd, maar ik moest haar helaas bekennen het niet gezien te hebben. Dit triggerde mij echter wel. Hoe mediablind wordt een mens voor uitingen op vaste plekken?

Een route vol schreeuwerige reclame-uitingen

Ik besloot er op de terugweg op te letten, en ik kwam tot de schokkende conclusie dat mijn hele route bezaaid was met commerciële uitingen en er niet één uiting bij was waarvan er een belletje ging rinkelen omdat ik die herkende. Hooguit van tv-commercials, maar aangezien ik juist reclametijd benut om andere dingen te doen, was ook die mate van herkenning vrij laag. Ook tijdens mijn dagelijkse ommetje viel het mij op dat bijna elke lantarenpaal, glasbak en brugleuning voorzien is van uithangborden en stickers met reclame van de lokale ondernemer. Best schokkend eigenlijk, als je beseft aan hoeveel reclame een mens blootgesteld wordt. En hoe gemakkelijk wij daaraan wennen.

De stille kracht van voorkeurskanalen

Dit is de reden waarom het belangrijk is te onderzoeken welke voorkeurskanalen je doelgroep heeft. Want voorkeurskanalen krijgen volledige aandacht van deze doelgroep, omdat ze in een andere state of mind zijn wanneer ze daar tijd en aandacht aan geven en de informatie beter in zich opnemen. Daardoor zullen ze veel bevattelijker zijn voor jouw commerciële boodschap. Bewust of onbewust. Een boodschap die vaak door media- of online bureaus is uitgestippeld voor jouw bedrijf op basis van persona’s of bepaalde segmenten. Ook de tone of voice speelt een rol. Als ik namelijk een egotripper ben en getriggerd word door de allernieuwste snufjes, zal ik niet snel warmlopen voor de boodschap dat zes miljoen mensen mij voorgingen. Just saying...

Personalisatie versus commercie: maak de juiste afweging

Ten slotte zou ik het als consument ook heel fijn vinden als de frequentie en looptijd van de commerciële boodschap beter worden afgestemd. Technologisch kan het, de advertentieproposities van aanbieders denken helaas nog in de massa is kassa. Dit rijmt niet met de wens om meer gepersonaliseerd (en datagedreven!) te kunnen werken en is ook zeker niet in het voordeel van de consument.

Zo word ik al jaren achtervolgd door een hip barbecuemerk, terwijl de grill met mijn ex is meeverhuisd. En ik zeker geen ambitie heb de nieuwe bbq-master te worden. Ontvang ik keer op keer een kortingsactie van een bekende online kledingketen, telkens een dag nadat ik de order daadwerkelijk heb geplaatst. En zijn de poststukken met aanbiedingen die door mijn brievenbus gepusht worden meer dan eens totaal niet relevant, gelet op bijvoorbeeld mijn woningkenmerken. En dat is jammer, want er wordt een behoorlijk bedrag voor neergeteld, maar door het gebrek aan relevantie of personalisatie verdwijnt het direct in de kattenbak of krantenmand. Ongelezen door de consument en niet meetbaar qua resultaat voor de afzender.

En de winnaar is…

De winnaars in dit verhaal zijn de organisaties of bureaus die het in de vingertoppen hebben om een ultieme klantreis voor je belangrijkste doelgroepen te initiëren die cross channel is, jouw organisatie met (repetitieve) massamedia een top of mind-positie tussen de oren van de consument geeft en vervolgens door slimme personalisatie later in de funnel de consument je product of dienst laat kopen. Waarbij hij of zij het gevoel heeft dit helemaal zelf te hebben bedacht en besloten. En uiteraard ongelofelijk blij is met de aankoop, wat weer blijkt uit de review die wordt achtergelaten.

Dit is echt geen rocket science, maar verdient aandacht en gezond verstand, beste marketeers en (media)bureaus! Dus de handen uit de mouwen en aan de slag. Make me an offer I do remember and can’t refuse!

---

Joyce Lopulalan is Business Development Manager bij 4orange. Ze adviseert en begeleidt organisaties die voor uitdagende (data)vraagstukken staan. Maar bovenal is Joyce gewoon kritische consument en kijkt vanuit dit perspectief naar de wereld om haar heen. Maandelijks geeft ze een kijkje in zaken die haar opvallen.

4orange helpt bedrijven met ambitie naar the next level in data maturity!


www.4orange.nl

Lees ook:

[Column] Joyce Lopulalan: Never change a winning formula
[Column] Joyce Lopulalan: Bralballen en huppeltrutten
[Column] Joyce Lopulalan: Personalisatie is een dingetje...

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief