[Column] Joyce Lopulalan: Marketing Trends 2023: een blik in de glazen bol column

[Column] Joyce Lopulalan: Marketing Trends 2023: een blik in de glazen bol

Met het einde van 2022 in zicht komen de goede voornemens weer om de hoek kijken, wordt er in menig keuken weer de kerstdis voorbereid en worden via verschillende wrapups samenvattingen en lijstjes geproduceerd. Wat heb je het meest beluisterd via Spotify, welke posts zijn het best gelezen, het nieuwsjaar in beeld en – niet te vergeten – koning Wim Lex die ons weer ernstig toespreekt.

Ik ben meer van het vooruit kijken. Wat staat ons te wachten? Wat willen we bereiken? Welke koers gaan we varen? En hoe geven we volgend jaar weer iets terug aan de maatschappij? Ook niet onbelangrijk. Ik kan het mis hebben, maar het gevoel bekruipt mij dat de trendwatchers dit jaar veel stiller zijn dan voorgaande jaren. Laat de glazen bol van 2023 dan zo weinig zien?

Trends en ontwikkelingen 2023

Het is moeilijk om specifieke trends voor 2023 te voorspellen, aangezien deze afhankelijk zijn van tal van factoren die zich niet laten voorspellen. Er zijn echter enkele algemene trends waar we naar kunnen kijken om ons een idee te geven van wat er mogelijk in de toekomst op ons af kan komen.

Trend 1: stijging in gebruik van AI-technologie in digitale transformatie

Een van de belangrijkste trends van de afgelopen jaren is de toenemende digitale transformatie van de economie. Dit heeft geleid tot een stijging van het gebruik van technologieën zoals kunstmatige intelligentie, machine learning en big data-analyse, die bedrijven helpen om beter te presteren en efficiënter te werken. Het lijkt erop dat deze trend zich in de toekomst zal blijven voortzetten, aangezien bedrijven steeds meer vertrouwen krijgen in deze technologieën en ze gebruiken om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen.

Komt jouw organisatie al voor in the Metaverse?

Specifiek wordt veel gesproken over (en verkend in) De Metaverse, ook wel bekend als de virtuele wereld. Deze virtuele wereld is de afgelopen jaren enorm gegroeid en is nog steeds in ontwikkeling. Er zijn steeds meer mogelijkheden om de Metaverse te bezoeken en te ervaren, zowel via mobiele apparaten als via desktopcomputers. Er zijn talloze virtuele werelden en games beschikbaar die bezoekers in staat stellen om te socialiseren, te ontspannen en zelfs te werken. Dankzij de ontwikkelingen in virtual reality (VR) technologie zijn bezoekers in staat om zich volledig te immmobiliseren in de Metaverse en een nog realistischere ervaring te hebben. Ook zijn er steeds meer bedrijven die de Metaverse gebruiken als marketingtool om hun producten of diensten te presenteren aan een breder publiek. De toekomst van de Metaverse lijkt daarom erg veelbelovend en het is zeker de moeite waard om te blijven volgen

Trend 2: focus op duurzaamheid en milieu

Een andere trend die we waarschijnlijk zullen zien, is de toenemende focus op duurzaamheid en milieubescherming. Dit zal zich waarschijnlijk manifesteren in een toenemende vraag naar duurzame producten en diensten, evenals in een groter bewustzijn van de milieueffecten van productie- en consumptiepatronen. Bedrijven zullen waarschijnlijk ook meer inspanningen gaan leveren om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en te werken aan duurzamere productie- en bedrijfsprocessen.

Trend 3: klanttevredenheid en -ervaring blijft key

Tot slot verwachten we dat er ook een toenemende nadruk zal liggen op het verbeteren van de klanttevredenheid en -ervaring. Dit zal zich waarschijnlijk uiten in een grotere nadruk op personalisatie en aanbiedingen op maat, evenals in het gebruik van technologieën zoals kunstmatige intelligentie en chatbots om klanten beter te kunnen helpen en ondersteunen.

Het is moeilijk om te voorspellen wat de precieze trends van 2023 zullen zijn, maar door naar de huidige tendensen te kijken, kunnen we ons een idee vormen van wat de toekomst mogelijk kan brengen.

Wat zijn mijn eigen ideeën bij deze trends?

Stilstand is achteruitgang is mijn devies. Maar te snel vooruit kan ook een hoop schade berokkenen. Met enige voorzichtigheid omarm ik de nieuwe ontwikkelingen omdat ik er veel goede, nieuwe toepassingen in zie, maar we toch ook goed stil moeten staan bij de impact van het gebruik in het algemeen of verkeerd gebruik. Mijn top 3 mening?

Mening 1: eigen identiteit bewaken en uitdragen

Ik denk dat we in 2023 en verder moeten waken voor onze eigen identiteit. De sensationele ontwikkelingen waarmee we 2022 afsluiten geeft namelijk wel stof tot nadenken. Zo is deze column voor 90% geschreven door ChatGPT, waarbij ik her en der een woord heb veranderd om het toch wat meer persoonlijker te laten aanvoelen. Bizar hoe over elk denkbaar onderwerp in seconden een actueel en bruikbaar(!) tekststuk verschijnt. Dit heeft straks vergaande gevolgen: studenten die hun scriptie laten genereren door tools als ChatGPT, boekschrijvers die hun writer’s block kunnen ondervangen door het plot automatisch te laten genereren.

Mening 2: waken voor fake news

Ik betrap mezelf er ook op: als het op een online nieuwssite staat, dan zal het wel waar zijn. Dankzij het onbegrensde internet weten we op elk moment van de dag realtime wat er zich aan de andere kant van de wereld afspeelt. Internet is gemeenschapsgoed geworden en met onze smartphone zijn we als het ware allemaal realtime verslaggever. We maken te pas en te onpas foto’s van events waar we mee te maken krijgen (files, ongelukken, muziek events) en zetten daar onze eigen versie van wat er is gebeurd bij. Tel daarbij op dat je op vele social media en traditionele kanalen zoals TV en kranten slechts een select aantal (nieuws)berichten te zien krijgt en al snel op basis van onjuiste informatie een beeld vormt.

Kortom: laten we goed stilstaan bij het feit dat veel informatie die we ontvangen gekleurd is.

Mening 3: vereenzaming ligt op de loer

Prachtig dat we met nieuwe technologieën in de virtuele wereld onbegrensde belevingen kunnen creëren. Het lijkt mij fantastisch om virtueel de tocht naar bijvoorbeeld Indonesië te maken. Iets waar ik met mijn hoge mate van vliegangst nooit werkelijk ga komen. Het idee dat je met geur, kleur en gewaarwording voor je gevoel tot je knieën in een rijstveld staat, zou fantastisch zijn. Komt ook nog bij dat we daarmee het milieu ontlasten want we stappen het vliegtuig niet in.

Ook voor het onderwijs geldt: vakken zoals geschiedenis zijn veel beter en leuker om te volgen als je hiervoor terug kunt gaan naar de tijd van Tutanchamon. De MetaVerse is één van die initiatieven waarbij dit mogelijk zou kunnen zijn. Net als het plannen van een virtuele vergadering of een feest met avatar-achtige vrienden.

Maar het feit blijft wel dat als je je VR-bril afzet of uitlogt vanachter je computer, je eigenlijk helemaal niet social engaged bent geweest. Digitaal contact weegt nog steeds niet op tegen fysiek met vriendinnen naar de bioscoop of uit eten. Ik denk werkelijk dat onderschat wordt wat het met de mensheid gaat doen. Je leest namelijk van een gepimpte Avatar niet af hoe het werkelijk met iemand gaat.

Kortom: we staan aan de vooravond van – opnieuw – een jaar vol sensationele ontwikkelingen. Ik kijk er naar uit! Voor nu wens ik jullie allen hele, fijne feestdagen en een gelukkig 2023 toe!


Joyce Lopulalan
 is sinds 1 januari 2022 Business Manager bij www.futurefacts.nlde AI-partner van (inter)nationale organisaties. Maandelijks geeft zij als kritische consument haar mening over alledaagse zaken. Uiteenlopend van commercials en marketingcampagnes tot aan impactvolle toepassingen binnen haar werkveld. Joyce stelt feedback op haar columns erg op prijs. Laat je reactie achter via joyce.lopulalan@futurefacts.nl of 06-50415646.

www.futurefacts.nl


Lees ook:

[Column] Joyce Lopulalan: Fake news
[Column] Joyce Lopulalan: Vive la France: mon expérience dans le parc de bungalows
[Column] Joyce Lopulalan: Vive la France: mon expérience dans le parc de bungalows
[Column] Joyce Lopulalan: Vakantie-trammelant
[Column] Joyce Lopulalan: Hoe je als consument elke dag wordt genept

Abonneer je op onze nieuwsbrief.