[Column] Karin van Geelen (Clarity): Hoe duurzaam, betrokken en inclusief zijn bedrijven en merken?

[Column] Karin van Geelen (Clarity): Hoe duurzaam, betrokken en inclusief zijn bedrijven en merken?

07-01-2021 18:14:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2958 | Tags:

Het afgelopen jaar heeft in ieder geval een aantal pr-ontwikkelingen in een stroomversnelling gebracht. Een duidelijk voorbeeld is de aandacht voor ethische en maatschappelijke kwesties. Meer dan voorheen ligt de sociale kant van organisaties onder een vergrootglas. Hoe duurzaam, betrokken en inclusief zijn bedrijven en merken? En hoe oprecht zijn hun claims en verhalen? Een keertje klappen voor de zorg is leuk, maar daarmee ben je nog geen sociaal betrokken organisatie. Ik zie het belang van maatschappelijke verantwoordelijkheid op tal van gebieden groeien. Organisaties en merken zullen nadrukkelijker moeten laten zien hoe ze het verschil maken – en niet alleen voor hun aandeelhouders, maar voor hun medewerkers, klanten en de wereld om hen heen.

Daarnaast zie ik dat organisaties minder op zoek zijn naar de specifieke en traditionele pr. De vraag aan ons wordt breder: minder op middelen gericht, veel meer op eindresultaat. Pr, communicatie en soms marketing lopen voor een deel in elkaar over. Goede positionering en consequent een herkenbaar en aanspreekbaar verhaal vertellen: het is altijd een samenspel.

Onze rol als pr- en communicatiebureau verandert dus en die verandering heeft het afgelopen jaar zeker een boost gekregen. Enerzijds omdat budgetten onder druk stonden. Dat vroeg meer dan voorheen om creativiteit en het   bundelen van communicatieactiviteiten. Anderzijds was communicatie in 2020 voor veel organisaties van groot strategisch belang om klanten te bereiken en gerust te stellen, (noodgedwongen) nieuwe diensten te lanceren en de interne organisatie bij de les te houden. pr en communicatie zullen niet snel meer als sluitpost gezien worden. 

Dat vraagt ook om een andere rol van het bureau. We hebben de verantwoordelijkheid in de relatie met onze klanten – hoe bereiken we in samenwerking de beste resultaten? Maar ik voel ook verantwoordelijkheid naar de andere kant. In een tijd waarin uitgevers en media steeds meer onder druk staan, hebben wij zeker een rol om de diversiteit en journalistieke onafhankelijkheid van media in stand te houden. Ook hier is een open en eerlijke samenwerking cruciaal. Ons doel is niet om zoveel mogelijk centimeters exposure te scoren met platte pr-praatjes. Van journalisten die overstappen naar de pr – we hebben er gelukkig een paar in dienst –  wordt nog wel eens gezegd dat ze overstappen naar de dark side. Ik denk juist dat die samenwerking van groot belang is en dat zowel uitgever, bureau als klant er beter van wordt. Die samenwerking is voor mij een van de aandachtspunten in 2021.

Karin van Geelen, managing director van Clarity Benelux

Deze column is onderdeel van ons forum over de ontwikkeling van pr in 2021. Dat forum staat hier

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.