Marketing Report
[Column] Lucas Nord (Mediaplus): Hoe merken community's kunnen gebruiken – en vice versa column

[Column] Lucas Nord (Mediaplus): Hoe merken community's kunnen gebruiken – en vice versa

Community is momenteel een van de grootste marketing-buzzwords die er zijn – en terecht. Het gebruik van digitale media wordt naast conversiegedreven, weer in toenemende mate gericht op het persoonlijke. De band met de mens achter de klik. Het verschuift naar persoonlijke thema's. Zelfexpressie, uitwisseling van ideeën, verbinding en entertainment zijn veel belangrijker dan in voorgaande generaties. En zoals we weten, bepalen de contactpunten en interesses van jongere generaties de digitale trends van vandaag. Het belangrijkste doel van marketing in de komende jaren zal daarom zijn om een ​​succesvolle communitystrategie te bevorderen.

community's zijn sociale netwerken – online gemeenschappen waarin mensen samenkomen in hun zoektocht naar gelijkgestemde individuen met wie ze hun interesses, passies en uitdagingen kunnen delen. Online community's zijn talrijk en divers, evenals de manieren waarop bedrijven ze kunnen gebruiken voor merkcommunicatie. Maar hoe?

Dit is hoe het werkt:

1. Vind jouw community's

Begin met het identificeren van community's die goed bij het merk passen en andersom. Marketeers moeten onderdeel zijn van de cultuur, codes en taal van deze online gemeenschap. Slechts zeer weinig community's kunnen worden geïdentificeerd aan de hand van demografische kenmerken. Het is daarom belangrijk om het verschil tussen community's en doelgroepen te begrijpen. Waar doelgroep-denken vooral gericht is op zenden en bepalen voor wie je communicatie relevant is, gaat community-denken meer over interacteren en uitvinden waarom mensen bepaalde behoeftes hebben. Je komt als merk letterlijk in iemands privéleven en om daar een relevante rol in te spelen, moet het duidelijk zijn wat er speelt bij de individuen binnen de community.

2. Denk anders

Merkcommunicatie wordt communicatie met toegevoegde waarde. Het is belangrijk om entertainment op maat te combineren met relevante voordelen zoals samples, wedstrijden, toegang tot content achter de schermen, communitykortingen, co-creatie van communicatie, evenementen of exclusieve speciale edities. community's gedijen op participatie en betrokkenheid. Daarnaast moeten merken durven om iets nieuws te proberen binnen hun merkcommunicatie.

3. Geen eenkanaalsstrategie

Communities gebruiken altijd meerdere overlappende kanalen en ze gedragen zich ook anders op elk platform. Bovendien zijn de verschillende platforms niet op dezelfde momenten geschikt. Daarom hebben merken een overkoepelende advertentiestrategie nodig voor meerdere kanalen. De content op Instagram moet bijvoorbeeld geen kopie zijn van je TikToks. Door goed op de hoogte te blijven van de juiste trends op de geschikte kanalen en hier interactief op in te spelen, zul je jouw communities waardevol bereiken.

4. Accepteer nee als antwoord

We kunnen niet iedereen tevredenstellen. Merken moeten zich bewust zijn van de communities die ze niet willen betreden of bereiken.

5. Wees aanwezig

Een belangrijke taak voor merken ligt erin dat ze onderdeel moeten worden van de gemeenschap en hun eigen aanwezigheid moeten laten zien – in de vorm van inhoud, participatie en samenwerkingen. Daarnaast kunnen influencers en ambassadeurs het merk hier ook in vertegenwoordigen.

6. Voor echte mensen, door echte mensen

Communities bestaan ​​uit echte mensen, en daarom moeten merken optrekken met contentmakers. Van gaming tot popcultuur en sociale kwesties, veel online gemeenschappen hebben creatieve en relevante contentmakers in hun midden. Zij vertegenwoordigen de gemeenschap en kunnen een belangrijke rol spelen. Samenwerkingen staan ​​hier centraal, omdat makers hun community kennen. Ze stellen merken in staat deel uit te maken van de gemeenschap en nieuwe relaties tot stand te brengen terwijl ze waardevolle, unieke feedback en inspiratie ontvangen. Natuurlijk geef je een beetje controle uit handen, maar dat is het meestal waard.

Lucas Nord is Social Advertising Consultant bij Mediaplus.

www.mediaplus.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief