Marketing Report
[Column] Maartje Blijleven: Samen is leuker dan alleen

[Column] Maartje Blijleven: Samen is leuker dan alleen

Is het niet grappig, dat de meest simpele dingen in de wereld, ook opeens het moeilijkst blijken te zijn? Van nature sluiten we ons met gemak aan bij een groep met gelijkgestemden. Dat hebben we altijd al gedaan. Bijvoorbeeld in de steentijd, toen de mannen samen gingen jagen en de vrouwen samen in de nederzetting achterbleven om te zorgen voor de ouderen en kinderen.

Maar in deze digitale, individualistische wereld, lijken we dat vermogen soms ineens kwijt te zijn. Weten we niet meer hoe we dat moeten doen, de verbinding met anderen aangaan. En kunnen we ons daardoor eenzaam voelen. Volgens Volksgezondheidenzorg.info geeft 43 procent van de volwassen Nederlanders aan dat ze eenzaam zijn, want de behoefte om ons aan te sluiten bij een groep blijft. We zijn groepsdieren. Het zit in ons DNA. Hoe digitaler we worden, hoe bewuster we ons moeten zijn van het feit dat we deze echte en oprechte verbindingen nodig hebben om te leven, in plaats van te overleven.

Een mogelijke oplossing hiervoor is het inzetten van online communities. Omdat het opzetten en grootmaken daarvan zó makkelijk en zó effectief kan zijn, verbaast het me dat het veel bedrijven, maar ook professionals, niet lukt. Zenden is makkelijk, maar naar elkaar luisteren, elkaar supporten en elkaar helpen, blijkt lastig te zijn. Terwijl ieder mens daar wel behoefte aan heeft. Ik ben, net als jij waarschijnlijk, mijn hele leven al in aanraking gekomen met communities: op school, in de buurt, op het werk. Als digital consultant heb ik van dichtbij gezien dat de opkomst van online communities de kracht van offline communities overneemt en die vermenigvuldigt met tien, of zelfs met honderd of duizend. Waarom? Omdat we door online communities in contact kunnen komen met iedereen waar we een connectie mee hebben, zo ongeveer overal waar we die verbindingen écht nodig hebben!

Ik heb mijn hele carrière al communities gebouwd. Pas de afgelopen jaren heb ik van dichtbij gezien wat het potentieel is van communities en dat ze bedrijven laten groeien op een manier die resoneert in één van onze favoriete buzz-woorden van dit moment: authentiek. Dat is iets waar tegenwoordig elk merk naar streeft, omdat vooral jongere generaties dat belangrijk vinden. En omdat het noodzakelijk is om relevant te blijven.

Naast het werken voor bekende merken heb ik ook op een andere manier ervaring met (digitale) communities. Kleinere communities. Ik ben namelijk medeoprichter van twee online communities waar ik erg gepassioneerd over ben: IncludeNow., een community die de creatieve industrie samenbrengt om diversiteit en inclusie te bevorderen in zowel de teams als het werk dat we maken. En WomenTalkTech, om vrouwen die willen spreken op digitale en innovatie congressen bij elkaar te brengen. Om elkaar te supporten, opdrachten om te spreken in het openbaar met elkaar te delen, en hen in contact te brengen met programmeurs en organisatoren van evenementen.

Gek genoeg lukt het daar wel: het echt en oprecht met elkaar verbinden. De dialoog aangaan om te horen en gehoord te worden en dus niet om alleen maar te zenden, onder het mom van: we hebben een online community. Want dat werkt dus niet. Een van de geheimen van een succesvolle community is dat je elkaar helpt. Het is leuk! En je behaalt je doelen ook sneller. Dat wisten de mannen en vrouwen in de oertijd allang. Maar ergens along the way zijn we dat kwijtgeraakt.

Waarom lukt het buttom-up communities wel, wat bij grote bedrijven maar niet lukt? Ik denk dat het grote verschil is dat de leden van een ‘uttom-up community een gemeenschappelijke drive hebben. Een interne motivatie om samen de status quo te veranderen. Om elkaar te helpen. In het geval van IncludeNow en WomenTalkTech: omdat er samen voor te zorgen dat er meer diversiteit en inclusiviteit komt, omdat we weten dat ons werk daar beter, innovatiever en creatiever van wordt. Daarom heb ik voor mijn boek dat in september uitkomt, ook bewust een divers palet aan experts geïnterviewd. Verschillende verhalen geven ons een verschillende kijk op de wereld en maken ons rijker. Anders zou het leven maar saai en eendimensionaal zijn.

Communities lenen zich uitstekend voor het delen van verhalen. Als je je publiek echt goed wil bereiken, dan vertel je je verhalen face to face; het is nog steeds de meest ultieme en persoonlijke manier van communiceren. Op de zeepkist, op een podium. Dan bereik je een groot publiek. Dan zorg je voor impact. Dan connect je. Dan claim je je expertise als leider. Online communities zijn een mooie en essentiële aanvulling daarop, omdat je daar het gesprek voort kunt zetten, een groep mensen in beweging krijgt en de combinatie online en offline is meteen één van de grootste geheimen van een succesvolle community.

Ik geloof dat we anno 2019 nog steeds graag ergens bij willen horen. Misschien wel meer dan ooit! Voor iedereen is er een geschikt boek, voor iedereen een film, voor iedereen een online community. Een digitale cultuur waarin we constant op onze eigen persoonlijke devices bezig zijn, kan eenzaamheid enorm bevorderen; actief deelnemen aan online communities compenseert dit niet alleen, ze doen nog iets anders: ze creëren zeer actieve groepen mensen die echt en oprecht aan de zijlijn van ons leven staan, waardoor we ons meer verbonden voelen. Je kunt groeien door met elkaar te verbinden. Niet alleen als je promotie wilt, of zakelijk succes, maar ook om plezier te hebben in je werk, om je gesteund te voelen en simpelweg omdat je je gezien voelt. Dus als het even niet meer lukt? Doe wat je voorouders deden. Ga op zoek naar een online community van gelijkgestemden. En connect. Het is makkelijker dan je denkt. En geeft zoveel meer voldoening. Enjoy!

---

Lees hier meer columns van Maartje Blijleven.

Maartje Blijleven is digital marketingcommunicatie-expert, oprichter van We love communities en mede-oprichter van IncludeNow. en WomenTalkTech.

@maartjeblij

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief