Marketing Report
[Column] Maartje Blijleven: Voor onze dochters

[Column] Maartje Blijleven: Voor onze dochters

Iedereen heeft een verhaal. Een verhaal met pijn, passie, struggles en zegeningen. Een verhaal dat je raakt en in sommige gevallen diepe indruk op je maakt. In tijden waar innovatieve technologie een steeds grotere rol speelt en robots onze banen overnemen, is de kracht van een verhaal essentieel. Het zorgt voor connectie, van mens tot mens. Het afgelopen jaar heeft mijn carrière als spreker mij naar veel verschillende evenementen gebracht. Evenementen waar sprekers op het podium hun verhaal vertellen. Wat mij opvalt, is dat er veel dezelfde verhalen verteld worden. En dat er veel andere verhalen onbelicht blijven. Belangrijke verhalen. Verhalen die het leven van onze dochters voorgoed kunnen veranderen.

In deze snel veranderende tijd is het van cruciaal belang dat we verhalen vertellen. Verschillende verhalen vertellen. Niet alleen om indruk te maken op onze klanten zodat ze onze producten of diensten kopen, maar ook omdat die verhalen blijven hangen. En opgeslagen worden in data, die vervolgens als input worden gebruikt voor innovaties met kunstmatige intelligentie. Essentieel als je je bedenkt dat veel van onze banen in de nabije toekomst verdwijnen en er een grote kans bestaat dat onze kinderen een baan krijgen die nu nog niet bestaat. Waarschijnlijk een baan die te maken heeft met digitale technologie, wat dit probleem alleen maar relevanter maakt.

Wat als we 73 procent van de verhalen missen, omdat maar 27 procent van de verhalen wordt verteld? Verhalen die we keihard nodig hebben om relevant te zijn in deze business? We zijn als kind gewend om verhalen te horen en ook films vertellen ons dagelijks een verhaal. Verhalen laten ons connecten, we kunnen ons identificeren met de hoofdpersoon en het leert ons veel over onszelf. Het vergroot ons blikveld.

Als je je publiek echt goed wil bereiken, dan vertel je je verhalen face to face, nog steeds de meest ultieme en persoonlijke manier van communiceren. Op de zeepkist, op een podium, want dan bereik je een groot publiek. Dan maak je impact. Dan connect je. En claim je je expertise. En daar zit 'm meteen de crux: want maar 27 procent van alle sprekers op de grootste internationale digitale technologie-, innovatie- en marketingevenementen is vrouw. Een verbazingwekkend percentage anno 2019 en ook zonde, want het betekent dat er veel verhalen niet worden verteld. Vooral verhalen van vrouwen en mensen van kleur missen. Verhalen die juist zo belangrijk zijn voor onze kinderen en dan met name onze dochters. Verteld door iemand waarmee ze zich kunnen identificeren. Die zij zelf kunnen zijn als ze later groot zijn. Liefst verhalen uit de innovatie- en digitale technologiehoek, want daar ligt de toekomst.

"Ze zijn er niet", is geen excuus. Want ze zijn er namelijk wel. Bijvoorbeeld verenigd in de WomenTalkTech community, die Europese vrouwelijke leiders uit de innovatie- en tech-industrie koppelt aan eventorganisatoren. Omdat het belangrijk is dat er verschillende verhalen verteld worden. En zo zijn er duizenden communities waar mensen met verschillende verhalen bij elkaar komen. We zijn er wel, de rolmodellen, en we claimen graag onze spot in de spotlight, als rolmodel waar onze dochters, nichtjes, zussen en buurmeisjes tegenop kijken. Waar ze zichzelf in herkennen.

Er is nog een belangrijke reden waarom ik pleit voor het vertellen van meer verschillende verhalen, want als de verhalen die verteld worden te eenzijdig zijn, dan kan het in de nabije toekomst gruwelijk mis gaan. Marjolein van Trigt benadrukt dat in haar artikel Vrouwen kunnen niet autorijden en dit is waarom. Ze schrijft over innovaties, (het gebrek aan) diversiteit en data. En dat dat een probleem is in de toekomst. Dat er ongelukken van komen. Kunstmatige intelligentie maakt namelijk gebruik van bestaande data en die is op dit moment nogal eenzijdig. Daardoor worden vooroordelen in stand gehouden of zelfs verergerd. Slimme algoritmes maken hun afwegingen op basis van data, maar data reflecteren bestaande ongelijkheid en vergroten die uit. Dat leidde er bijvoorbeeld toe dat het algoritme van Amazon alleen nog cv’s van mannen selecteerde voor een baan. Het had zelfstandig geconcludeerd dat topwerknemers mannen zijn. Maar het kan nog erger. Twitter leerde Microsoft’s AI chatbot om binnen 24 uur een racist en seksist te worden, gebaseerd op wat hij leerde van de verhalen en reacties van andere Twitteraars. De politiek correcte opvolger is zo mogelijk net zo erg. Blijkbaar blijft het moeilijk om verhalen te laten vertellen door bots en dus blijven menselijke verhalen – in ieder geval voorlopig - de key to success.

Helaas is het anno 2019 nog steeds nodig dat er speciale kinderboeken over rebelse meisjes geschreven moeten worden (aanrader trouwens!), omdat de meeste boeken een jongen als held hebben. Bekijk maar eens hoe weinig boeken er echt voor je dochter overblijven waarin ze zichzelf in de hoofdpersoon herkent.

Helaas is het anno 2019 ook keihard nodig dat topfotograaf Jimmy Nelson zijn foto’s van stammen over de hele wereld uploadt, om met behulp van technologie de homogenisering te keren. Hij lanceerde daarvoor dit jaar The Preservation Robot: een ambitieus project dat verhalen vertellen met de nieuwste technologie combineert.

Ook in de media is er nog steeds sprake van eenzijdige verhalen en stereotyping. Hallo?! We leven niet in de jaren 70 waar een hele Netflixdocumentaire over gaat! Vanuit Women Inc is er een heuse coalitie Beeldvorming in de Media opgezet waar we vanuit IncludeNow. ook lid van zijn. Omdat de beeldvorming in de media te wensen overlaat. In onze community delen we dagelijks artikelen, research, campagnes en vacatures voor collega’s uit de marketing-, communicatie-, media- en reclamewereld, om zo meer mensen van onbewust onbekwaam naar bewust bekwaam te krijgen. Om andere verhalen te vertellen. Het liefst heffen we onszelf per direct op omdat we niet meer nodig zijn, maar helaas is dat voorlopig nog niet het geval, blijkt ook weer uit dit artikel waarin stereotyping in reclames onder de aandacht wordt gebracht. Ook in de politiek geven eenzijdige verhalen een vertekend beeld, zegt politicoloog Liza Mügge in haar interview in het Parool. "We moeten al in de hoofdjes van vijfjarigen patronen doorbreken."

Op het podium, in de media, in de politiek: overal missen we diverse verhalen. Verhalen die gehoord willen worden. Verhalen waar mensen op wachten en naar smachten. Tegen de eigenaren van die verhalen zou ik willen zeggen: vertel jouw verhaal. Stap op die zeepkist en laat de wereld meer verschillende verhalen horen. Om te connecten van mens tot mens. Als bedrijf kun je een vrouw of iemand van kleur naar voren schuiven op dat podium, begin bij diversiteit als je je programma’s samenstelt, maak het prioriteit.

De kracht van storytelling, die begint bij jezelf. Bij het verhaal dat je vertelt of de plek in de spotlight die je een ander gunt. Want deze verhalen? Die kunnen het leven van onze dochters (en zonen en ook de maatschappij) voorgoed veranderen. Positief. En dat hebben we in de nabije toekomst keihard nodig.

---

Lees hier meer columns van Maartje Blijleven.

Maartje Blijleven is digital marketingcommunicatie-expert, oprichter van We love communities en mede-oprichter van IncludeNow. en WomenTalkTech

@maartjeblij

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief