Marketing Report
[Column] Michael Versélewel de Witt Hamer: Wanneer of waarom zou je je merk rebranden?

[Column] Michael Versélewel de Witt Hamer: Wanneer of waarom zou je je merk rebranden?

Zes aanleidingen uit de praktijk

Als je verantwoordelijk bent voor een merk dan spreekt het voor zich dat je wilt dat jouw merk zo goed mogelijk voor de dag komt. Niet alleen qua communicatie en campagnes, maar ook wat betreft je merkverhaal en visuele merkidentiteit. Dat vraagt om tijd, aandacht en de nodige investeringen.

De wereld waarin we leven verandert door digitalisering versneld. Met als gevolg dat ook merken sneller evolueren en transformeren. Dat gebeurt helaas niet altijd vanwege de juiste redenen of met een positief eindresultaat. Toch kan een passende en succesvol uitgevoerde rebranding de transformatie of nieuwe koers van jouw organisatie aan de buitenwereld communiceren.

Gemiddeld veranderen organisaties in Nederland hun merk eens in de 8 jaar. Dat kan variëren van een strategische herpositionering met een subtiele logo verandering tot een volledige nieuwe merknaam met radicaal andere proposities.

Zes veelvoorkomende redenen voor rebranding, die wij bij REVITALIZE rebranding agency in de praktijk tegenkomen zijn:

1) Nieuwe organisatiestrategie

Een nieuwe strategische koers of doelen voor je organisatie kunnen leiden tot een mismatch met je bestaande merkverhaal en merkidentiteit. Vaak wordt een ingrijpende organisatieverandering aangegrepen als moment om ook het merk te transformeren.

2) Modernisering

Je huidige visuele merkidentiteit kan in de loop der jaren gedateerd gaan ogen waardoor je commerciële kansen misloopt. Ook kan een verouderde huisstijl lastig door te vertalen zijn naar digitale middelen. In deze gevallen kan een opfrisbeurt voor nieuwe energie en mogelijkheden zorgen.

3) Marktveranderingen

Onze wereld lijkt door digitalisering en globalisering versneld te veranderen. Met concurrentie uit nieuwe delen van de wereld en tegen ongekend lage prijzen. In die concurrentiestrijd zal het helpen om de meerwaarde van jouw merk zo helder mogelijk met je doelgroep te communiceren.

4) Internationalisering

Wil je met je merk de grenzen over? Zorg dan dat je merk geoptimaliseerd is voordat je gaat opschalen. Internationalisering is een uitstekende aanleiding om eens kritisch op je merk te reflecteren. Sluiten je boodschap en uitstraling aan op de nieuwe culturen waar je in gaat opereren?

5) Fusie of overname

Je organisatie fuseert of je neemt één of meer andere partijen over. Dit betekent dat o.a. merkwaarden, proposities en communicatiedoelen met elkaar in lijn gebracht moeten worden. Soms wordt er zelfs besloten om een nieuwe overkoepelende merknaam te introduceren om de organisatieverandering kracht bij te zetten.

6) Versimpeling

Het kan voorkomen dat merkportefeuilles in de loop der jaren groeien zonder duidelijke structuur. Dan kan de behoefte ontstaan aan een duidelijker of simpelere merkarchitectuur. Bij een grote merkportefeuille zal dat de nodige uitdagingen met zich meebrengen en kan leiden tot een complexe implementatie.


Uiteraard zijn er meer aanleidingen en is er vaak sprake van een optelsom van meerdere redenen. Zorg in alle gevallen dat je van tevoren helder krijgt wat je beweegredenen en doelstellingen zijn voor de rebranding. Want alleen zo kun je een goede afweging maken en achteraf beoordelen of de inspanningen nuttig en succesvol waren.

--

Michael Versélewel de Witt Hamer is oprichter & merkstrateeg REVITALIZE

REVITALIZE rebranding agency  is een one-stop-shop voor merken met groeiambities. Het team professionaliseert en transformeert merken, zodat ze de best mogelijke versie van zichzelf worden.

www.revitalize.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.