Marketing Report
[Column] Michiel Veugelers: The only way is up! column

[Column] Michiel Veugelers: The only way is up!

De feestdagenperiode zit er weer op. Ik heb tijdens wat vrije dagen genoten van films als Avatar: The Way of the Water, I Wanna Dance with Somebody en Triangle of Sadness (mustsee) en we staan alweer fris en fruitig met nieuwe energie in 2023. Goed om eens terug te kijken naar het afgelopen bioscoopjaar in cijfers.

Het bezoek kwam in 2022 uit op bijna 25 miljoen bezoeken. Is dat veel of weinig? Het is 32 procent lager dan voor corona (2019) maar gelukkig weer 48 hoger dan in 2020 en 75 procent hoger dan in 2021.

De bioscoopbezoeken worden in Nederland vanaf iets voor de jaren 20 van de vorige eeuw bijgehouden. Interessant om te weten dat de piek van het bioscoopbezoek na de Tweede Wereldoorlog lag met tegen de 90 miljoen bezoeken per jaar. Nederland was vrij, de wederopbouw was in volle gang en er was nog geen tv. Dus mensen waren voor het nieuws in bewegend beeld afhankelijk van de bioscoop.

Bezoekerscijfers door de jaren heen

Je kent vast het Polygoonjournaal met de bekende stem van Philip Bloemendal. Vanaf de komst en vooral verspreiding van de televisie in de jaren 50 en 60 zie je het aantal bioscoopbezoeken dalen. In de jaren zeventig blijft dit lange tijd stabiel rond de 30 miljoen bezoeken per jaar. Met de introductie van de videorecorder en videotheek in de jaren 80 en de komst van de eerste commerciële zender RTL-Veronique in 1989 zakt het aantal bioscoopbezoeken verder terug.

Door de komst van meer bioscopen en zalen, een beter en gevarieerder aanbod, meer luxe en comfort en innovaties als Dolby Atmos en 4DX stijgt het aantal na 2010 weer boven de 30 miljoen bezoeken, wat helaas enorm wordt afgeremd door corona, maatregelen daartegen en het zelfs helemaal sluiten van de bioscopen in bepaalde maanden.

Kaskrakers

Tijdens corona hebben mensen nog meer abonnementen genomen op (nieuwe) streamingdiensten en is de bioscoop als uitje, net als theater, wat uit het zicht van veel mensen geraakt. De industrie vecht hard terug en met kaskrakers als Top Gun: Maverick (1.266.000 bezoeken), Avatar: The Way of Water (877.000 bezoeken), Minions: Hoe Gru een Superschurk Werd (1.191.000 bezoeken), Spider-man: No Way Home (951.000 bezoeken) en Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (649.000 bezoeken) is het tij voor een groot deel gekeerd. Dat geeft hoop voor het huidige jaar.

Het blijft interessant om de megascore van Top Gun: Maverick, de beste bezochte film in 2022 met 1.266.000 bezoeken, af te zetten tegen de top vijf beste bezochte films in Nederland vanaf 1965.

  1. The Sound of Music (1966): 4.004.000
  2. Titanic (1998): 3.617.000
  3. Irma la Douce (1964): 3.627.000
  4. Turks Fruit (NL) (1973): 3.338.000
  5. Gone with the Wind (1949): 3.145.000

Gaat het een film vandaag de dag ooit nog lukken om deze megalomane cijfers te evenaren?

Nederlandse film

Ook Nederlandse films deden het dit afgelopen jaar weer goed in de bioscoop met een aandeel van 16 procent qua bezoeken. Films als Soof 3 (497.000 bezoeken), Bon Bini Holland 3 (440.000 bezoeken), Costa!! (261.000 bezoeken), De Grote Sinterklaasfilm: Gespuis in de Speelgoedkluis (259.000 bezoeken), De Allergrootste Slijmfilm (216.000 bezoeken) en De Tatta’s (192.000 bezoeken) waren populair in Nederland. Van de 468 uitgebrachte films in Nederland in 2022 waren er 83 producties van eigen bodem.

Met die stijgende bezoeken in 2022 steeg de recette nog harder naar 258 miljoen euro, een stijging van 81 procent ten opzichte van 2021. Dat komt mede door een stijging van de gemiddelde ticketprijs met 3 procent. Het gemiddeld aantal bezoeken per hoofd van de bevolking steeg van 0,8 in 2021 naar 1,4 in 2022. Bizar laag als je bedenkt dat ik alleen al bijna wekelijks naar de bioscoop ga. En soms dan twee films achter elkaar zie. Wetende dat er een grote groep mensen (heel oude mensen, drukke gezinnen met kleine kinderen) is die dus nooit of nauwelijks gaat. Terwijl de bioscoop nog steeds een relatief betaalbaar gezinsuitje is.

Vernieuwing in de bios

Het aantal stoelen groeide in 2022 met 1782 en het aantal zalen/doeken met 24. Dus meer ruimte waardoor er meer aanbod getoond kan worden en films ook langer door kunnen lopen. Met daarin ook weer vernieuwing, zoals de stoelen waar je languit kan liggen in Pathé Haarlem. De Pathé Relax Seat is een elektrisch verstelbare stoel. Met een knop kan de bezoeker de rugleuning en voetenbank instellen naar zijn of haar favoriete stand. Iedere stoel is ook voorzien van een tafeltje, waar bezoekers makkelijk een hapje en drankje op kunnen plaatsen.

Uitdagingen in 2023 zijn voor de bioscoopbranche net als voor veel Nederlanders de stijgende energiekosten. Je kan je voorstellen dat het wat kost om bijvoorbeeld acht grote en hoge zalen en een grote lobby warm te stoken. Daarnaast heeft de consument door de hoge energiekosten en inflatie minder te besteden. Voor de bioscoopbranche stijgen ook de loonkosten en de inkoop.

Maar er komt ook heel wat moois aan dit jaar. Wat dacht je van: Indy 5 (Indiana Jones), Star Wars: Rogue Squadron, Fast & Furious 10, The Little Mermaid, Transformers: Rise of the Beasts, Nolan’s Oppenheimer, Dune: Part Two, Knock at the Cabin van M. Night Shyamalan, Wonka, John Wick: Chapter 4, Dungeons & Dragons, Guardians of the Galaxy Vol. 3, Roosevelt van Martin Scorsese, Ant-Man and the Wasp: Quantumania, Blue Beetle, The Exorcist, Mission: Impossible 8, Untitled Star Trek, Barbie en Snow White van Walt Disney.

De echte filmliefhebbers herkennen natuurlijk meteen de referentie in deze teasertrailer.

Dus met de verdere uitbreiding van zalen en stoelen, een goed filmaanbod, innovatie, een energieplafond voor de consument, tegemoetkoming van de overheid voor de stijgende energiekosten voor de bioscoopbranche, het uitblijven van nieuwe pandemiemaatregelen en een inflatiecorrectie kan het niet anders dan dat de cijfers van 2023 weer een stijging gaan laten zien ten opzichte van vorig jaar. Ben je nog op zoek naar een goed voornemen, omdat anderen misschien al zijn mislukt als je dit leest, neem je voor om weer eens wat vaker naar de film te gaan in 2023! Veel kijkplezier alvast.

Bronnen: recente cijfers van FDN/NVBF, Wikipedia, Youtube, Filmonderzoek Nederland, Film Totaal

 

Michiel Veugelers is marketingcommunicatiemanager bij Mediabrands.

www.mediabrands.com
michiel.veugelers@mbww.com

 

Abonneer je op onze nieuwsbrief.