Marketing Report
[Column] Michiel Veugelers: Waar is Halloween? column

[Column] Michiel Veugelers: Waar is Halloween?

De bladeren vallen van de geel en roodgekleurde bomen, het regent op zijn Hollands veel, mistige flarden trekken ’s ochtends door parken en over weilanden, dat betekent dat Halloween er alweer aan zit te komen. De tijd voor de liefhebbers van het horrorgenre om je eens extra de stuipen op het lijf te laten jagen.

In de bioscoop (hoeft thuis de verwarming niet aan) draait in dat kader nu het einde van de Halloween-filmfranchise, met de verrassende titel Halloween Ends. Na dertien slasher films, met tal van sequels, reboots en remakes komt er een (voorlopig?) einde aan de reeks met de iconische muziek van de meester himself: John Carpenter.

Voor de volledigheid en voor de fans even alle films op een rijtje. Halloween, Halloween II, Halloween III: Season of the Witch, Halloween 4: The Return of Michael Myers, Halloween 5: The Revenge of Michael Myers, Halloween: The Curse of Michael Myers, Halloween H20: 20 Years Later, Halloween: Resurrection, Halloween, Halloween II, Halloween, Halloween Kills, Halloween Ends. Met in de laatste film, final girl Laurie (wederom gespeeld door Jamie Lee Curtis) in de hoofdrol, net als in de eerste film 44 jaar eerder. Mijns inziens niet een echt waardige afsluiting van deze franchise. Maar daar gaat het nu niet om. Want wat als je de eerste Halloween film uit 1978 nog eens wilt bekijken thuis op de bank? Waar vind je die film dan vandaag de dag?

Zoek je een muzikaal nummer of artiest, dan kom je met een streamingabonnementje op Spotify of Deezer al een heel eind. En kun je de meeste muziek vinden, of het moet heel niche zijn. Dus appeltje, eitje.

Zoek je een film (of serie), zoals Halloween uit 1978, dan is het landschap van de SVOD- (abonnement) en TVOD- (transacties) diensten in Nederland een stuk complexer. De diensten waar je nu op zoek kan naar een film of serie (of sportwedstrijd) in Nederland in willekeurige volgorde zijn: NPO Plus, Amazon Prime, Pathé Thuis, NLZIET, Kijk, Viaplay, F1 tv, HBO Max, Canal Digitaal, Apple TV+, Discovery+, CineMember, Disney+, Netflix, Videoland, Hayu, FilmBox+, Cinetree, Youtube Premium, Youtube Films & Series, Film1, Google Play, Eye Film, Mubi, Ziggo Movies & Series, Cheflix (echt waar), Cultuurticket, IFFR Unleashed, Lumière, meJane, Picl, WithLove en iTunes.

Prijzen

De prijzen variëren van een paar euro tot meer dan tien euro per maand, of je betaalt per film apart zonder abonnement. En dan mis ik er vast nog een paar. En dan komt de volgende er al snel aan. Skyshowtime (vanaf 25 oktober 2022 in Nederland) is de nieuwe streamingdienst van Comcast Corporation en Paramount Global. De prijs zal 6,99 euro per maand zijn; ondanks dat ze in Scandinavië aankondigden dat vroege beslissers maar 50 procent betalen, is dat voor Nederland niet aangekondigd (en de vraag is of dat nog gebeurt gezien hun marketingbenadering per land).

Het aanbod bestaat uit content van Peacock (alles van NBCUniversal: Universal Pictures, Focus Features, Dreamworks enzovoort), Showtime, Paramount+ en Sky. Dus best lastig zoeken om een specifieke titel te vinden!

Nergens te vinden

Zelf heb ik nu vier film & series-abonnementen en één muziekabonnement en ik bestel af en toe nog on demandfilms. Dus dat loopt al aardig op qua kosten. Maar die Halloweenfilm uit 1978 is nergens te vinden. Ik kan wel de dvd met de film op bol.com voor 35 euro bestellen of op Amazon een Duitse versie van de blu-ray of dvd voor minder geld.

Kortom, er is een overdaad aan content, maar geen portal of abonnement waar je makkelijk kunt vinden wat je zoekt. Alles is verdeeld over tal van aanbieders, waarbij rechten ook nog eens af kunnen lopen, waardoor de content na een tijd weer verdwijnt bij een aanbieder. Sinds Disney de strijd met Netflix is aangegaan, lijkt het wel of elk film en tv-conglomeraat een eigen streamingdienst start. Vaak moeten ze het hebben van een aantal goede series en filmfranchises als trekker en is de rest van de content verwaarloosbaar, inwisselbaar of ook ergens anders te zien. Google vertelt me dat ik de film bij de streamingdienst Lionsgate+ kan bekijken, maar dan moet ik er weer een abonnement bijnemen, bovenop bestaande abo’s.

Ongeremde groei

We zitten nu in de fase van ongeremde (streamer)groei, maar zijn al die losse streamingdiensten op de lange termijn levensvatbaar? Hebben die paar topseries en films genoeg fanbases om winstgevend te zijn op de lange termijn? Is er genoeg geld om te investeren in al die nieuwe content? En hoeveel abonnementen neemt een huishouden gemiddeld? Is drie de max?

We zien bij de flitsbezorgers al dat het niet haalbaar is om zoveel merken naast elkaar levensvatbaar te houden. Het grote voordeel van de streamingdiensten is natuurlijk schaal. Een serie kan je wereldwijd exploiteren. Maar als je bedenkt dat The Lord of the Rings spin-off serie The Rings of Power van Amazon Prime 1 miljard euro (geschat) kostte voor alleen het eerste seizoen, dan vraag je je af hoelang het duurt voordat dat geld is terugverdiend? Het was het overigens waard! Wanneer gaan we de eerste fusies en consolidaties in de streamingmarkt zien? Waar volgens de modellen dan uiteindelijk drie grote partijen overblijven?

Terrein terugwinnen

Netflix gaat de eerste goedkopere abonnementen met reclame testen en probeert zo verloren terrein terug te winnen en wellicht budget om wat overnames te doen? Partijen als Amazon Prime en Disney, met onder andere alle Marvel en Star Wars-films en -series, hebben een enorme slagkracht, misschien ook wel voor een aantal overnames? De producenten worden er in elk geval niet slechter van dat er steeds meer partijen op zoek zijn naar goede content. En regeringen dwingen al percentages lokaal product af om de eigen creatieve economie te stimuleren.

De bioscopen hebben natuurlijk last van deze streamers. Na corona weet het publiek de bioscoop, net als het theater, al moeilijker terug te vinden dan daarvoor. Het lijkt uit de routine als gezellig avondje (of middagje) uit. En met de vele streamingdiensten die mensen hebben of delen met elkaar, is er zoveel content, daar kan geen lege agenda tegenop. In tijden van torenhoge inflatie en stijgende energieprijzen is de keuze voor een avondje (goedkoop) voor de ouderwetse buis dan snel gemaakt lijkt het.

Naar de bios?

Het totale bioscoopbezoek in 2021 daalde van 16,8 miljoen naar 14,2 miljoen bezoekers vergeleken bij het voorgaande jaar. Natuurlijk doordat geruime de bioscopen dicht moesten vanwege de pandemie. Begin 2022 ging het weer beter met een mega kaskraker als Top Gun: Maverick en wat Marvel- & DC-blockbusters, maar met het magere aanbod van de laatste maanden, ziet het er toch weer wat minder uit. Films als The Woman King, Black Adam en Black Panther: Wakanda Forever gaan dat hopelijk deels rechttrekken aan het einde van dit jaar voor de bioscoopbranche!

In trailers in de bioscoop zie je nu vaak de nooit eerder vertoonde USP van bioscoopfilms: only in cinema’s, of exclusief in de bioscoop. Wat eigenlijk alleen waar is ten opzichte van hybride premières van films die tegelijkertijd in de bioscoop en op een streamingplatform in première gaan. Ook dat is voornamelijk nog in de testfase.

Terugveren

Bijna alle films zijn vroeg of laat natuurlijk op een streamingplatform te zien, zoals ze vroeger ook in de videotheek verschenen na een aantal maanden na de bioscooppremière. Maar welke? De geschiedenis heeft ons geleerd dat de bioscopen vaker met lagere bezoekcijfers te maken hebben gehad, denk aan de komst van de tv, de commerciële tv en de videotheek. Maar keer op keer veerde de bioscoopbranche terug met innovaties, gemak en betere en diversere content. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat dat nu ook weer gaat gebeuren.

Als filmliefhebber ben ik er vanzelfsprekend voorstander van om films eerst in de bioscoop te zien voor de echte en perfecte filmervaring. Wil je een film nog een keer zien daarna of wil je films zien die je hebt gemist in de bioscoop dan zou het fijn zijn als er uiteindelijk twee à drie platforms over zijn waar je zo’n beetje alles kan terugvinden. Vooralsnog bewaar ik mijn dvd-speler en meer dan duizend dvd’s en boxen nog maar even totdat ik zeker ben dat alles via streaming altijd voor handen is! Ik zoek nog even verder naar de originele Halloweenfilm en wens jullie een griezelige 31 oktober toe!

--

Michiel Veugelers is marketingcommunicatiemanagerbij Mediabrands.

www.mediabrands.com
michiel.veugelers@mbww.com

Abonneer je op onze nieuwsbrief.