Marketing Report
[Column] Mike Kruizinga: Black Friday, Happy Friday?

[Column] Mike Kruizinga: Black Friday, Happy Friday?

Het is alweer november en dus komen kortingsdagen zoals Singles Day, Black Friday en Cyber Monday er weer aan. Een beetje retailer doet hier aan mee. Toch? Maar is het eigenlijk wel aantrekkelijk om mee te doen? Wat vraagt het van je organisatie? En ook: wat moet je doen om de kortingsdagen tot een succes te maken? Je leest het in dit blog. 

Black Friday het meest populair

Als we ons in de populariteit van de drie eerder genoemde kortingsdagen verdiepen, dan zien we dat Black Friday veruit het meest populair is in Nederland. In Google Trends is te zien dat de zoekvolumes rondom Black Friday de afgelopen vijf jaar ieder jaar fors toenemen. Singles Day en Cyber Monday worden ook met het jaar populairder. Echter blijkt uit data van Google Trends dat Black Friday er nog met kop en schouders bovenuit steekt.

Meedoen met de hype?

De grote vraag is natuurlijk: doe je als retailer mee aan Black Friday? Dat kan zeker, maar het is goed om bij een aantal zaken stil te staan. Anders kan het weleens uitlopen op een deceptie. Het Black Friday geweld wordt elk jaar groter en groter. Er zijn steeds meer webshops en merken die eerder beginnen met hun Black Friday-actie om op te vallen. Zo lanceerde Coolblue in 2017 de Blue Friday al een week eerder in verband met de vele pakketjes die men verwachtte rond Black Friday. Volgens de berekeningen van Coolblue was het Nederlandse pakketjessysteem daar nog niet klaar voor. Dus om de belofte vandaag besteld, morgen in huis waar te kunnen maken, begon deze retailer al een week eerder.

Hiermee viel Coolblue in 2017 erg op. Dit jaar haakte MediaMarkt hier op in door in het weekend van 26 oktober als tegenhanger Red Friday te lanceren: Black Friday maar dan een maand eerder. Oftewel het opvallen en het gebruik maken van de term en kortingen rondom Black Friday begint elk jaar steeds eerder. De verwachting is dat ook dit jaar veel webshops in de week van Black Friday al eerder in de week beginnen te stunten met kortingen. Opvallen wordt daardoor elk jaar lastiger. Als je goed wilt opvallen, moet je hiermee rekening houden in het mediabudget dat je beschikbaar stelt.

Doe het goed of doe het niet

Het is dus mogelijk lastig om op te vallen met jouw specifieke aanbieding(en) tijdens Black Friday. Sta je te springen om alsnog direct lastminute mee te doen? Dan ben je niet de enige. Maar hou dan hier rekening mee als je meedoet:

1 Maak er geen Fake Friday van

De consumenten zijn niet gek. Verhoog je vlak voor Black Friday de prijzen om tijdens deze kortingsdag een hoge korting te geven? Dan loop je het risico dat men hierachter komt en er kreten vallen als Fake Friday. Dit komt je branding zeker niet ten goede.

2 Geef serieuze korting

Doe mee met een serieus aantrekkelijke korting. Geef je slechts 5 procent korting en verwacht je daarmee een exceptionele stijging in bestellingen? Dan kun je wel eens van een koude kermis thuiskomen. Consumenten verwachten serieuze kortingen en niet alleen op het oude assortiment. Moet je dan overal korting op geven? Of op het hele assortiment hetzelfde percentage? Dat hoeft zeker niet. Er zijn veel webshops die korting geven op een deel van het assortiment of een korting geven vanaf een bepaald orderbedrag.

3 Verzendproces ready?

Kun je het aan qua verzendingen? Is jouw organisatie er klaar voor als er in 24 uur tijd heel veel extra verzendingen gerealiseerd moeten worden? Of lukt het je dan niet om de bestellingen vlot te versturen? Zorg ervoor dat je hier rekening mee houd of in ieder geval van tevoren alvast communiceert aan de bezoekers op je website dat de verzending mogelijk wat langer duurt. Hiermee voorkom je waarschijnlijk een hoop extra klachten bij de klantenservice en voorkom je negatieve reviews waar je een langere periode last van kunt hebben.

4 Don’t forget affiliate

Vergeet affiliate marketing niet. Er zijn verschillende websites die zich het hele jaar focussen op het optimaliseren rondom zoektermen gerelateerd aan Black Friday, maar ook voor bijvoorbeeld Singles Day. Google eens op enkele algemene zoektermen en benader de top 10 met de promotiemogelijkheden. Dit soort sites trekken in een korte periode een heleboel traffic. Door hier goed zichtbaar te zijn kun je jouw actie vrij snel onder de aandacht brengen bij een groot publiek buiten jouw owned kanalen. Diverse merken beginnen hier al mee in de zomermaanden om de mooiste posities veilig te stellen. Houd wel rekening met de CPS vergoeding die deze affiliate sites opstrijken als een sale via hun is gerealiseerd. Als je een té hoge korting geeft aan jouw bezoekers en nog een percentage moet afstaan aan de affiliates dan kan je eigen marge op deze kortingsdagen wel eens onder druk komen te staan.

5 Laagdrempeliger starten kan ook

Voelt Black Friday nog net een stapje te ver om in één keer te maken? Omdat je niet zeker weet of je alles waar kunt maken richting de consument? Dan is het wellicht verstandig om eerst eens mee te doen met Singles Day of Cyber Monday om te ervaren wat het doet voor jouw merk. Deze dagen winnen elk jaar wel aan populariteit, maar zijn tot nu toe in ieder geval nog lang niet zo groots als Black Friday. Vervolgens kun je de ervaringen en learnings meenemen naar het jaar daarop om wel in te springen op Black Friday.

Dit blog werd geschreven door Mike Kruizinga, Senior Online Marketing Manager bij Traffic4u.

www.traffic4u.nl
www.ipgmediabrands.com

 

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief