Marketing Report
[Column] Rodger Werkhoven (iO Amsterdam): LEGACY™️: Het laatste tv-format van John de Mol

[Column] Rodger Werkhoven (iO Amsterdam): LEGACY™️: Het laatste tv-format van John de Mol

Heel quantum dit: gevraagd worden om John de Mol ongevraagd advies te geven. Toch ben ik er dan het type naar om zo'n uitnodiging serieus toegewijd te aanvaarden. Want stel nou dat John de Mol deze columns wél leest? Bas Vlugt vroeg immers niet de minsten! Dan wil je – ik in ieder geval – dat de man ook echt wat aan zo'n ongevraagd advies heeft. Relevant willen zijn, dat is een sterk ding in mij. Ook ongevraagd. Daarom ben ik natuurlijk in de reclame-adviesindustrie gaan werken ooit.

Helemaal geen gekke gedachte dat John maar eens bij die reclamekant van zijn showbusiness te rade gaat, toch? Aan onze kant lukken fusies eigenlijk altijd wél. Ook hele grote. iO Digital Amsterdam, waar ik sinds februari Executive Creative Director ben, is ontstaan uit het succesvol samengaan van wel zeven bedrijven! Interessant. En dat John aan de reclamekant een flink deel van zijn miljarden verdiende, wil ook wel wat zeggen.

Gezichtsverlies

Bovendien kan ik me goed voorstellen dat John te trots is om voor de zoveelste keer z'n inner circles aan de programmamakers-kant om advies te vragen. Gezichtsverlies kan een dingetje zijn onderhand. Dan moet je díe mensen maar onder ogen durven komen. We weten sinds The Voice-gate allemaal wat er in John z'n directe kringen zoal gebeuren kan, als je op je kwetsbaarst bent.

Ja, ik zie meneer de Mol zich, veilig en anoniem, wel degelijk tot Bas z'n Marketing Report wenden, schichtig scrollend door deze columns, scannend naar advies waar hij écht wat aan zou kunnen hebben nu een Interplanetary RTL Corporation – overigens geheel ge-modeled naar het concept van de Tyrell Corporation, dat in Blade Runner (een soort afvalrace in Dystopia, veel spannender dan Utopia), net als John de Mol nepmensen maakt (laten we wel wezen: alleen Anouk zou slagen voor Deckards Voight-Kampff-test), om ons, echte mensen, te dienen en te entertainen.

Jammer dat John, in tegenstelling tot Blade Runner maker Ridley Scott, Rutger Hauer nooit heeft weten te interesseren voor zíjn formats. John, hier alvast 2 tips (wel ongevraagd, maar nog niet m'n advies), 1: in het boek Do Androids Dream Of Electric Sheep waarop Blade Runner is gebaseerd, beschrijft Philip K. Dick een reality tv-format dat naar mijn weten nog niet uitgevoerd is. En 2: Sylvia Hoeks, in Blade Runner 2049 een fenomenaal kunstmens, leeft nog!

Stoppen met werken?

Nu we het toch over heel existentiële issues hebben als nep, echt, leven, dood en zingeving: Ik zag in één van de andere columns een advies voorbijkomen als stop lekker met werken. Wat een slecht advies, dacht ik. John de Mol is workaholic. Als hij het rustig aan gaat doen, gaat net als sommige vroeg gepensioneerde topsporters overkwam, zijn hart te langzaam kloppen, totdat het plots stopt. Dan overlijdt 'ie tijdens een middagdutje aan een zwembadrand... Zónder dat daar een tv-format omheen bedacht is! Behalve dan die necrologie die de NOS ongetwijfeld al klaar heeft liggen. Wat een vreselijk vooruitzicht moet dát zijn, ook al maak je dat Achtuurjournaal zelf dan niet meer mee...

Genoeg om Bas Vlugt z'n verzoek heen gedraaid. Tijd voor mijn ongevraagd advies aan John de Mol. 

John: Je ontboezemde in Twans College Tour (seizoen 2012) dat je tv-programma's wil blijven maken tot – zoals ik dat interpreteerde – de dood erop volgt, zo mooi vind je je vak. En dat (ettelijke van) jouw miljarden daarna naar goede doelen moeten: "Kinderen en dieren, omdat die niet voor zichzelf kunnen zorgen." Mooi! Maar: Blijf-tv-programma's-maken-tot-je-dood-en-make-sure-dat-je-miljarden-naar-goede-doelen-gaan-voor-kinderen-en-dieren-omdat-die-niet-voor-zichzelf-kunnen-zorgen, is me een te makkelijk ongevraagd advies. Daarom heb ik me als reclameconceptenbedenker het hoofd gebroken over het wat dan wel?

Tv-concept

Welnu; mijn antwoord op die vraag is niet geheel onlogisch een concept voor een tv-format, dat je nu meteen kunt uitrollen en – na de hopelijk voor jou 33 jaar durende pilot – makkelijk nog eens 333 jaar meegaat. Je voelt 'm al; DIT wordt jouw Magnus Opus. Dit wordt bigger dan Big Brother. En – bijzaak natuurlijk – mijn naam gaat in één adem genoemd worden met die van George Orwell, die Big Brother voor jou bedacht.

Het tv-format dat ik jou cadeau doe, is een spelshow die ik LEGACY™️ noem. Een game format met een écht mens in de hoofdrol. Wel steeds een miljardair, overigens. De eerste deelnemer – let's say de komende 33 jaar – ben jij. En je wordt pas na je begrafenis opgevolgd door de volgende kandidaat. Die moet jouw spelprestatie zien te verbeteren.

How the game is played: Vóórdat jij de pijp aan Maarten (of hoe de volgende miljardair ook heten mag) doorgeeft, moet jij al jouw miljarden aan jouw goede doelen opgemaakt hebben. Maar: zijn die allemaal op en leef je nog, dan krijg je strafpunten. Strafpunten krijg je ook als je bent gaan hemelen, terwijl je nog niet klaar was met het schenken van je fortuin. 

Nummer 1

Aangezien jij kandidaat nummer 1 bent, ben je sowieso tevens de allereerste nummer 1 van LEGACY™️. Dát neemt niemand je ooit meer af. Maarrr ... stel, je bleek nog wat crypto's in een vergeten wallet te hebben en de volgende dode miljardair weet jouw score te verbeteren, dan verdoemt de nieuwe winnaar je alsnog naar een tweede plaats op de eternal ranglijst van LEGACY™️. En dan moet de derde miljardair nog beginnen! Nu voel jij daar natuurlijk niks meer van, maar hoe gaaf dat je op deze manier zelfs lang na je dood nog meedoet in dé gameshow der gameshows?

Dan nog een laatste spelelement waar je middels de publieksstem éxtra punten mee kunt scoren. Rutger Hauer wordt perhaps the most moving zwanenzang in cinematic history toegedicht. Die heeft hij deels zelf geschreven door het originele script voor Roy Batty, Harrison Fords antagonist in Blade Runner, wat te tweaken hier en daar. Dat begint met: "I've seen things you people wouldn't believe..." Natuurlijk ongelofelijk toepasselijk in deze. Vul dát aan met wat je daarna kwijt wilt. Maak het emo, zoals Rutger dat deed! En eindig dan net als Rutger met: "All those moments... will be lost in time... like tears... in rain... Time... to die." Mooi man! Míj heb je nou al aan 't janken!


Rodger Werkhoven is Executive Creative Director bij iO Amsterdam

www.iodigital.com/nl


Deze column is een bijdrage aan [Forum] Ongevraagd advies aan John de Mol

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.